Queen Elisabeth Competition/Koningin Elisabeth Wedstrijd voor cello 2017 en een nieuwe bloemlezing uit die allereerste sessie van vier laureaten op 4 cd’s. Su-subliem!

Ooit sprak violist Eugène Ysaÿe de wens uit dat er in Brussel naast de vioolwedstrijd, ook een gelijkaardige wedstrijd voor cello had moeten zijn. In 2017 speelden 68 cellisten uit 22 landen met hart en ziel om voor de eerste keer in de geschiedenis van de wedstrijd, de eerste prijs voor cello te winnen op de prestigieuze, Internationale Muziekwedstrijd Koningin Elisabeth van België. Op de avond van 3 juni 2017 hoorden we als eerste de naam van Victor Julien-Laferrière (°1990), de jonge, formidabele, Franse cellist die meer dan terecht, als eerste, de eerste Koningin Elisabethwedstrijd voor cello won, een historisch moment!

Na hem volgden de namen van Yuya Okamoto uit Japan, Santiago Cañón-Valencia uit Colombia, Aurélien Pascal uit Frankrijk, Ivan Karizna uit Wit Rusland en als zesde, Brannon Cho uit de Verenigde Staten. De jury bestond  uit de crème de la crème onder de cellisten. Arie Van Lysebeth was dit jaar nl. voorzitter van Gautier Capuçon, Marta Casals-Istomin, Henri Demarquette, Roel Dieltiens, David Geringas, Natalia Gutman, Marie Hallynck, Frans Hemerson, Gary Hoffman, Anssi Karttunen, Mischa Maisky, Antônio Meneses, Truls Mørk, Jian Wang en Pieter Wispelwey!

Tijdens de voorrondes speelde elk van de geselecteerde kandidaten de eerste beweging van de Sonate voor cello solo van Eugène Ysaÿe, een sonate van Luigi Boccherini, begeleid door een tweede cello en een compositie met pianobegeleiding, te kiezen uit de eerste beweging van de Sonate in a D 821 (“Arpeggione”) van Schubert, twee stukken uit de “Fünf Stücke im Volkston” op. 102 van Schumann, “Rondo” op. 94 van Antonín Dvořák of de “Variations concertantes” op. 17 van Felix Mendelssohn-Bartholdy.

Tijdens de halve finale speelden de cellisten, verdeeld in twee sessies, een Concerto van Boccherini of Haydn en speelden ze een recital met het verplichte werk “Chacun(e) sa Chaconne” van de knappe, Belgische componiste Annelies Van Parys (°1975). Elke kandidaat bereidde voor deze ronde twee programma’s voor waaruit de jury er één koos met telkens, minstens drie bewegingen uit één van de zes Suiten voor cello solo van Sebastian Bach. Op de finale in het Paleis voor Schone Kunsten, speelde elke finalist dan het verplicht werk en een zelfgekozen concerto met de Brussels Philharmonic o.l.v. Stéphane Denève. Het verplicht werk was  “Sublimation” voor cello en orkest van de Japanse componist Toshio Hosokawa (°1955).Als primeur werd ook de volledige! eerste ronde van alle geselecteerde kandidaten opgenomen. En vanzelfsprekend zijn fragmenten van deze eerste ronde te vinden in de alweer magnifieke, jaarlijkse 4 cd-box. Dit extra repertoire vormt een verrijking voor de box die zoals elk jaar, sowieso de absolute hoogtepunten van de wedstrijd bevat. De jonge, getalenteerde laureaten zijn daarnaast te horen in hun kamermuziekprogramma van de halve finale, in hun vertolkingen van de Concerti van Haydn en Boccherini met het “Orchestre Royal de Chambre de Wallonie” o.l.v. Frank Braley, en in de concerti tijdens de finale met de “Brussels Philharmonic”, meesterlijk gedirigeerd door de Franse dirigent Stéphane Denève (°1971), gewezen assistent van Georg Solti, Georges Prêtre en Seji Ozawa.

De “4 cd-box Cello 2017” werd zoals altijd tot stand gebracht in een recordtijd van zes dagen, maar beantwoordt desondanks 100 % aan de hoge, technische en artistieke normen.

De bloemlezing bevat ongepubliceerde uitvoeringen van de eerste ronde, de halve finale, de finale en de concerten van vier laureaten van die allereerste Cellowedstrijd, in 2017: Victor Julien-Laferrière (Eerste Prijs), Yuya Okamoto (2e Prijs), Santiago Cañón-Valencia (3e Prijs) en Ivan Karizna (5e Prijs en publieksprijzen Musiq3 & Canvas-Klaraprijs).

Victor Julien-Laferrière is te horen in fragmenten uit Bachs Tweede Suite voor cello solo, Boccherini’s Sonate voor twee cello’s en Brahms’ Sonate, die hij in de halve finale uitvoerde. Zijn Concerto nr. 1 van Sjostakovitsj in de finale zal altijd een groot moment zijn: contrasterend, expressief, subtiel, bewonderenswaardig uitgevoerd, toonde de Fransman uitzonderlijke maturiteit in een concerto dat zes keer werd uitgevoerd tijdens de finale van 2017.

Op cd 2, de Japanner, Yuya Okamoto, die in de halve finale een schitterend Tweede Concerto van Haydn speelde. Zijn Dvořák Concerto in de finale werd gekenmerkt door gemak en eenvoud: geen gratuite effecten, de muziek sprak voor zich, en begeleid door het Brussels Philharmonic onder leiding van Stéphane Denève, gaf hij een meesterlijke interpretatie van dit belangrijk repertoirewerk.

Na hem komt op de 3de cd, de Colombiaan Santiago Cañón-Valencia, een artiest met een buitengewone persoonlijkheid, muzikaliteit en techniek. We horen hem eerst in een perfecte Sjostakovitsj-sonate, daarna in Elgars Concerto, uitgevoerd tijdens het slotconcert met het Antwerp Symphony Orchestra onder leiding van Muhai Tang: een elegante, heldere uitvoering, met emotie tot in de perfectie gedoseerd.

De 4de cd is gewijd aan Ivan Karizna, die de publieksprijzen won van Musiq3 en Klara. Vanaf het begin van de wedstrijd imponeerde hij het publiek met zijn aanwezigheid op het podium en zijn toewijding. Hij bracht een fabuleus Haydn Concerto nr. 1: eerst vurig en contrastrijk, dan beschouwend en intiem in het Adagio en tenslotte een heus vuurwerk in de finale! Met een gouden toon betoverde hij ook met zijn interpretatie van Tsjaikovski’s Variaties op een Rococo-thema, opgenomen tijdens het concert van de laureaten, begeleid door het Orchestre Philharmonique Royal de Liège o.l.v. Christian Arming. Niet uitstellen! Su- subliem!

Tracklist:

CD1 – Victor Julien-Laferrière

Johann Sebastian BACH (1685-1750) – Suite voor cello solo nr. 2 in d klein, BWV 1008 (uittreksel)

Luigi BOCCHERINI (1743-1805) – Sonate voor twee cello’s in c klein, G. 2

Johannes BRAHMS (1833-1897) – Cellosonate nr. 2 in F majeur, op. 99

Dmitry SHOSTAKOVICH (1906-1975) – Celloconcert nr. 1 in Es majeur, Op. 107

Lidy Blijdorp , cello

Théo Fouchenneret , piano

Brussels Philharmonic – Stéphane Denève

CD2 – Yuya Okamoto

Joseph HAYDN (1732-1809) – Celloconcert nr. 2 in D majeur, kookplaat. VIIb:2

Antonín Dvořák (1841-1904) – Celloconcert nr. 2 in B mineur, op. 104 B. 191

Antonín Dvořák – Rondo in g mineur, op. 94 B. 171

Thomas Hoppe , piano

Orchestre Royal de Chambre de Wallonie – Frank Braley

Brussels Philharmonic – Stéphane Denève

CD3 – Santiago Cañón-Valencia

Dmitry SHOSTAKOVICH – Cellosonate in d mineur, op. 40

Edward ELGAR (1857-1934) – Celloconcert in e klein, op. 85

Hans BOTTERMUND (1892-1949) / János STARKER (1924-2013) – Variaties op een thema van Paganini

Naoko Sonoda , piano

Antwerp Symphony Orchestra – Muhai Tang (Slotconcert)

CD4 – Ivan Karizna

Joseph HAYDN – Celloconcert nr. 1 in C majeur, Hob. VIIb:1

Luigi BOCCHERINI – Sonate voor twee cello’s in C majeur, G. 17

Sergey PROKOFIEV (1891-1953) – Cellosonate in C majeur, op. 119

Pjotr ​​TCHAIKOVSKI (1840-1893) – Variaties op een rococo-thema, op. 33

Lidy Blijdorp , cello

Takashi Sato , piano

Orchestre Royal de Chambre de Wallonie – Frank Braley

Orchestre Philharmonique Royal de Liège – Christian Arming (Laureaten’ concert)

Queen Elisabeth Competition Cello 2017 4 cd QEC 2017

Cello 2017 Victor Julien Laferrière, Yuya Okamoto, Santiago Cañón-Valencia Ivan Karizna 4 cd Queen Elisabeth Competition  QEC-DUO22

https://www.stretto.be/koningin-elisabethwedstrijd-kew-2013/#more-2141

https://www.stretto.be/koningin-elisabethwedstrijd-2015/#more-2144

https://www.stretto.be/de-koningin-elisabeth-wedstrijd-2016-op-cd/#more-2148