Ontdek op de cd, “Tournament for Twenty Fingers – piano duets by Lennox Berkeley, Richard Arnell, Stephen Dodgson, Constant Lambert”, door Emma Abbate & Julian Perkins, op het label BIS. Schitterend!

Aanvankelijk was het pianoduet (vier handen aan één piano) in de 19de eeuw, meteen heel populair in de Duitssprekende landen en daarna in Frankrijk. In de 20ste eeuw bloeide het genre weliswaar ook op in Engeland. Op deze cd “Toernooi”, presenteren Emma Abbate en Julian Perkins, de complete werken voor pianoduet van 4 vooraanstaande, Engelse componisten. Ontdekkingen!

“Palm Court Waltz”, de Sonatina en Theme and Variations van Lennox Berkeley (foto), vertonen Gallische trekjes, ongetwijfeld het gevolg van zijn studies in Frankrijk en zijn grote interesse in de muziek van Satie, Ravel en Poulenc. Terwijl hij een evolutie laat zien in de benadering van tonaliteit, wordt elke hint van ernst constant in evenwicht gehouden door elegante speelsheid en doorschijnende texturen. Minder bekend dan Berkeley, dragen Richard Arnell en Stephen Dodgson niettemin bij aan de algemene sfeer met hun ongegeneerde tonale muziek die de neoklassieke invloed van Hindemith, Prokofiev en Stravinsky laat horen. Dodgsons suite Tournament for Twenty Fingers, die de titel van deze cd geeft, zit boordevol plezier en eindigt met een eerbetoon aan de Tsjechische componisten Dvořák en Janáček. Constant Lambert, een uitzonderlijk talent, had jazz hoog in het vaandel staan en zijn Trois Pièces – geschreven om volledig op de witte toetsen van de piano te worden gespeeld – vormen een opgewekt en oprecht eerbetoon aan de ritmische vitaliteit en inventiviteit.

Richard Arnell (1917-2009) studeerde aan het Royal College of Music in Londen van 1935 tot 1939 bij John Dykes en John Ireland. Zijn muziek viel in de smaak bij enkele beroemde dirigenten zoals Thomas Beecham, Leopold Stokowski en Bernard Herrmann. Hij heeft ook lesgegeven aan het Trinity College in Londen (1947-1987). Net als meerdere componisten uit het Verenigd Koninkrijk vertrok hij in 1939 vlak voor de Tweede Wereldoorlog naar de Verenigde Staten. Door het uitbreken van die oorlog konden zij niet terug. Een aantal van zijn composities is dus in Amerika tot stand gekomen. Hij heeft ook de muziek voor een aantal films op zijn naam staan, geregisseerd door Robert J. Flaherty en gesponsord door het Amerikaanse Ministerie van Landbouw. Hij was destijds bevriend met de Amerikaanse componist Virgil Thomson. Ook ontving hij een opdracht van de Ford Motor Company om een werk te schrijven. Het werd een symfonische suite, die later weer als filmmuziek werd gebruikt. In 1947 kwam hij terug naar Engeland. In 1966 was hij “Componist van het jaar”. Gedurende de jaren negentig van de 20e eeuw heeft hij ook een aantal elektro-akoestische composities geschreven.

Stephen Dodgson (1924-2013) werd geboren in Chelsea, Londen, als het derde kind van John Arthur Dodgson, een symbolistische schilder en neef van Campbell Dodgson, Zijn vrouw, die werd geboren als Margaret Valentine Pease was ook een kunstenaar. Hij was verre neef van Lewis Carroll. Hij werd opgeleid bij Berkhamsted School in Hertfordshire en bij Stowe School in Buckinghamshire. In 1942 werd hij ingelijfd bij de Royal Navy en nam hij deel aan de onderzeebootbestrijding van konvooien in de Slag om de Atlantische Oceaan. Toen hij terugkeerde naar Londen, studeerde hij een jaar privé compositie bij Bernard Stevens voordat hij zich in 1946 inschreef aan het Royal College of Music, officieel om hoorn te studeren (bij Frank Probyn), maar in de praktijk kon hij zich onder begeleiding concentreren op compositie van RO Morris, Patrick Hadley en Antony Hopkins. Terwijl Morris interesse wekte voor contrapunt en muziek uit de afgelopen eeuwen, zoals die van de madrigalist Thomas Morley, zorgden Hadley en Hopkins voor meer praktisch onderwijs.

De Napolitaanse pianiste, Emma Abbate, gevestigd in Londen, is een professor aan de Guildhall School of Music & Drama, een stafcoach bij het Royal Opera House, Covent Garden, en heeft lesgegeven aan de Verbier Festival Academy. Na haar afstuderen aan het S. Pietro a Majella Conservatorium in Napels en een Advanced Diploma aan het S. Cecilia Conservatorium in Rome, studeerde Emma in Londen bij Yonty Solomon. Ze voltooide haar studie bij Geoffrey Pratley als wetenschapper aan de Royal Academy of Music, waar ze cum laude afstudeerde. Ze behaalde ook cum laude een diploma Italiaanse literatuur en cultuur aan de Federico II Universiteit in Napels, en is verkozen tot Associate van de Royal Academy of Music als erkenning voor haar ‘aanzienlijke bijdrage’ aan het muziekvak.

Julian Perkins studeerde aan de Cambridge University, voordat hij studies volgde aan de Schola Cantorum, Basel, de Royal Academy of Music, Londen, en privé bij dirigent David Parry en klavecinist Trevor Pinnock. Onderzoek is een essentieel onderdeel van zijn podiumcarrière en zijn geschreven artikelen zijn gepubliceerd door Cambridge University Press, Oxford University Press en Rhinegold Publishing. Historisch geïnformeerd muzikaal vakmanschap inspireert ook zijn werk als gastcoach bij de Royal Opera, evenals de masterclasses die hij geeft voor de National Opera Studio, muziekscholen en universiteiten in het Verenigd Koninkrijk en in het buitenland.

Emma en Julian hebben duo recitals gespeeld op vele prestigieuze locaties in het Verenigd Koninkrijk, waaronder het Royal Opera House, St John’s Smith Square en St George’s Bristol. Internationale opdrachten waren onder meer de Mozart Society of America in Boston. Ze hebben ook opgetreden op originele instrumenten voor de Finchcocks Charity, in Hatchlands Park en de Russell Collection. Ze hebben eerder de complete sonates van Mozart voor klavierduet opgenomen voor Resonus Classics, en Webers complete klavierduetten voor het label Deux-Elles, alle op historische instrumenten.

Tracklist:

-Sir Lennox Berkeley:

Palm Court Waltz, Op.81 No. 2

Sonatina in E flat major, Op.39

Theme and Variations, Op.737

-Richard Arnell:

Sonatina, Op.61

-Stephen Dodgson:

Tournament for Twenty Fingers: Gavotte Romance

Fantasia in C minor

Cradle Song

Hill-Billy

Allegretto in F

Cradle Song (extended version)

A Bohemian Entertainment

Sonata for pianoforte duet

-Constant Lambert:

Trois Pièces nègres pour les touches blanches

Aubade

Siesta

Nocturne

Tournament for Twenty Fingers piano duets by Lennox Berkeley Richard Arnell Stephen Dodgson Constant Lambert Emma Abbate & Julian Perkins piano four hands SACD BIS-2578

https://www.stretto.be/2021/03/19/english-music-for-strings-britten-bliss-bridge-berkeley-door-sinfonia-of-london-o-l-v-john-wilson-op-het-label-chandos-heerlijk/