“John Coprario, Parrot or Ingenious Parodist? Fantasias on Madrigals”, door Pluto-Ensemble o.l.v. Marnix De Cat en Hathor Consort o.l.v. Romina Lischka, op het label Ramée. Subliem!

Bij het transcriberen van Italiaanse madrigalen breidde Coprario niet alleen een gevestigde traditie uit, maar overstoog hij deze ook. In zijn madrigaalfantasieën liet hij de tekst niet zomaar weg, zoals gebruikelijk was in de 16e eeuw, maar voerde de polyfonie nog verder door, door deze te verrijken met instrumentale mogelijkheden die stemmen alleen niet konden evenaren. Ook herschikte hij bepaalde delen waardoor het origineel vocaal werk zelfs niet meteen direct herkenbaar was. Coprario, die geen louter, nabootsende, muzikale papegaai, maar een vernuftige parodist was, was een van de eersten die ensemblemuziek een instrumentale identiteit gaf.

The English Viol Consort

Op het programma staat werk van Alfonso “Il Padre” Ferrabosco (1543-1588), Giovanni Pierluigi da Palestrina (1525-1594), John Ward (1571-1638), Thomas Lupo (1571-1627), Giovanni de Macque (1548-1614), Claudio Monteverdi (1567-1643), Richard Mico (1590-1661), Luca Marenzio (1553-1599), Felice Anerio (1560-1614), Thomas Morley (1557-1602), Baldassare Donato (1530-1603) en Orazio Vecchi (1550-1605).File:GambeUilderks.png

Van John Coprario (ca. 1575-1626), een Engelse componist die eigenlijk Cooper of Cowper heette, maar zijn naam italianiseerde, wordt algemeen aangenomen dat hij Italië bezocht, er bestaat hiervoor geen hard bewijs. Het is hoofdzakelijk aan de hand van zijn werk dat zijn belang vaststaat, hij leverde met name grote bijdragen tot masques onder Jacobus I en schreef vele luitliederen. Het meest van al componeerde hij instrumentale muziek voor strijkers, waarvan zijn fantasia’s, de zogenaamde consorts, het beroemdst zijn, zoals mag blijken uit de talloze 17de-eeuwse kopieën die ervan circuleerden. Vanaf 1622 diende hij en heeft hij mogelijk les gegeven aan de Prins van Wales, voor wie hij bleef werken toen deze als Charles I. koning werd.

Zijn langdurige beschermheer was Edward Seymour, 1st Earl of Hertford en 1st Baron Beauchamp (foto), een neef van Jane Seymour, de derde vrouw van koning Hendrik VIII, en hij was de leraar van William Lawes. Onder de werken van Coprario bevinden zich fantasieën, suites en andere werken voor violen en gamba’s, en twee bundels “Songs, Funeral Teares” (1606) en “Songs of Mourning: Bewailing the Untimely Death of Prince Henry” (1613), en hij schreef ook een verhandeling over compositie, “Rules how to Compose”.Romina Lischka & Maude Gratton | Bozar Brussel

Hathor Consort & Marnix De Cat – The Phoenix Nest | Open Monumenten

Romina Lischka is te horen op talrijke cd’s van de labels Coro, Flora, Ricercar, Christophorus, Musica Ficta, Fuga Libera, Paraty, Phi en Ramée. Naast haar activiteiten als gambiste studeerde ze Noord-Indiase klassieke zang (dhrupad) aan de afdeling Wereldmuziek van het Conservatorium van Rotterdam (bachelor 2010) en in Delhi en Pune in India bij Ustad Fariduddin Dagar en Uday Bhawalkar. In het concertseizoen 2012-13 werd Romina Lischka verkozen tot “ECHO Rising Star” door BOZAR en Concertgebouw Amsterdam in de categorie Oude Muziek en trad ze in die hoedanigheid als soliste op in vele Europese concertzalen. Haar eerste cd Pièces de viole de Sieur de Machy ontving een Diapason. En Suite – Marin Marais, Sainte Colombe & Robert de Visée ontving de VRT Klara-prijs voor ‘beste klassieke cd van 2015′. In 2012 heeft Romina haar eigen ‘Hathor Consort’ opgericht, dat zich zowel toelegt op de consortmuziek uit renaissance en barok als op wereldmuziek en hedendaagse muziek. In het seizoen 2019-20 is Romina Portrayed Artist in Bozar Brussel en werd genomineerd met een VRT Klara Award voor Solist van het jaar 2018.Marnix De Cat – Korkyra

Met de contratenor, Marnix De Cat (foto) als inspirator, een specialist in het Franco-Vlaams Polyfonie repertoire, wil het Pluto-ensemble ook nieuwe muzikale wegen inslaan en ontdekken. Van de 14de -eeuwse Ars Nova en Ars Subtilior, over de Gouden Renaissance van Vlaanderen tot Italië, Frankrijk, Duitsland en Engeland, behoudt de polyfonie zijn merkwaardige en opwindende manier om de oren te prikkelen. Over klassieke polyfone structuren heen bereiken we bij hen ook de barokperiode en ontmoeten er Straus, Biber, Tuma, Bach… eindigend in hedendaagse polyfonie met o.a. minimal music en repetitieve muziek.consort.jpg

consort.jpg

John Coprario Parrot or Ingenious Parodist Fantasias on Madrigals by Ferrabosco, Palestrina, Marenzio, Monteverdi, De Macque, Vecchi Pluto-Ensemble Marnix De Cat Hathor Consort Romina Lischka cd Ramée RAM2107