“Lemniscate, Johann Sebastian Bach, The Art of Fugue”, door New Collegium o.l.v. Claudio Ribeiro, op het label Ramée. Uniek!

Collegium Musicum apresenta obras de autores do barroco europeu - Notícias  UFJF

Collegium Musicum apresenta obras de autores do barroco europeu - Notícias  UFJF

Ontdek op deze cd, Bachs contrapuntisch meesterwerk, uitgevoerd door een ensemble van 12 musici, blazers incluis! Ontdek Bachs meesterwerk door een fascinerend, sonoor kleurenprisma.

undefined

Bachs “Die Kunst der Fuga” is het laatste compleet meesterwerk, vermoedelijk gecomponeerd tussen 1740 en 1742. Bach componeerde tussen 1742 en 1750, tijdens de laatste acht à negen jaar van zijn leven, gecompliceerde contrapuntwerken, de Goldbergvariaties (1742), het Musicalisches Opfer (1747), de Canonischen Veränderungen über Von Himmel Hoch (1747) en Die Kunst der Fuge (1745-1749). Bachs “Die kunst der Fuga” is, door de grote verscheidenheid aan thematisch materiaal, even intiem in uitvoering als wetenschappelijk van aard. Het was de samenvatting van de glorieuze tradities van zowel compositietechniek als uitvoeringspraktijk.undefined

“Die Kunst der Fuge” was zowel het contrapuntisch opus magnum van Johann Sebastian Bach als zijn laatst compleet en voltooid werk. Het werd vermoedelijk gecomponeerd tussen 1745 en 1749. Volgens het titelblad luidde de oorspronkelijke titel eigenlijk, “Die Kunst der fuga”, met gebruik van het Latijns of Italiaans woord fuga i.p.v. het Duits woord, “Fuge”, zoals in de twee gedrukte edities van 1751 en 1752. Voor de wetenschappelijke benadering van Bach is dit detail belangrijk voor Bach en de numerologie. Gematria, een vorm van numerologie, is nl. een geheime leer die woorden in getallen omzet om daarmee verborgen verbanden te ontdekken.

“Die Kunst der Fuga” (KdF), in de vorm en de volgorde in het Berlijns handschrift, heeft alles van een voltooid werk. Het bevat 14 fuga’s en canons, alle gebaseerd op een enkel, origineel thema, als basis van het ganse werk, waarbij de contrapuntische perfectie van de individuele stukken, toenemen qua moeilijkheidsgraad. De enkelvoudige fuga’s (simplex rectus), contrafuga’s, fuga’s met meer thema’s (a tre en a quattro soggetti), spiegelfuga’s (inversus) en de 2 canons, zijn in de gedrukte versie met de gebruikelijke Latijnse en Italiaanse namen aangeduid, per Augmentationem (in contrario motu) en Dimininutionem (met het thema in verdubbelde en gehalveerde nootwaarden), in contrario motu (in tegengestelde beweging), contrappunto simplice inversus en contrappunto duplici (rectus en inversus) (omgekeerd in spiegelbeeld), en in Fuga en Canon alla Ottava, alla Decima of Duodecima, waarbij de volgende stem een octaaf plus decime of duodecime inzet.

Omringd door een sfeer van mysterie en vereerd als een relikwie, wordt Bachs “Die Kunst der Fuge” terecht ronduit geprezen om zijn complexe, wiskundige aard. Deze werken zijn weliswaar ook ontroerend lyrisch en verdienen het om genoten te worden vanwege hun pure schoonheid, net zoals men geniet van de ritmes en klanken in de woorden van een gedicht, ongeacht vorm en soms zelfs betekenis. Naar aanleiding van de laatste versie van Bachs handgeschreven manuscript, pleit New Collegium, op hun cd, “Lemniscate”, voor de verzoening en viering van al deze aspecten, waarbij zowel de cerebrale schittering als de emotionele intensiteit van dit iconisch meesterwerk naar voren komt, waardoor het zowel licht als diepgaand overkomt. De rijke instrumentatie van houtblazers, koperblazers, strijkers en klavecimbel, verwijst naar andere muziekstijlen en schildert sonoor diverse sferen, waardoor Bachs twintig fuga’s en canons, fantasie en een nieuw leven krijgen. De voor elke fuga, ingenieus afwisselend, gecombineerde instrumenten, zijn viool, 2 altviolen, cello, gamba, blokfluit, traverso, hobo, oboe da caccia, cornet, alttrombone, tenortrombone en bastrombone, fagot, en klavecimbel.NEW COLLEGIUM | Claudio Ribeiro - Documentary Brazil 2016 - YouTube

New Collegium (voorheen Collegium Musicum Den Haag) is een barokorkest en kamerensemble gevestigd in Nederland . Het orkest werd in 2006 opgericht door de Braziliaans/Italiaanse klavecinist, Claudio Ribeiro. New Collegium werd gemodelleerd naar het collegium musicum uit de barok, een georganiseerde vereniging van musici die regelmatig bijeenkwamen voor de uitvoering van muziek. Veel van deze organisaties zijn opgericht door universiteitsstudenten (zoals Georg Philipp Telemann , Johann Kuhnau , Johann Friedrich Fasch ) die hun muzikale ideeën graag aan het publiek wilden presenteren. Deze collegia musica waren niet direct verbonden met de universiteiten zelf. Ook al is New Collegium formeel niet verbonden aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag, bijna alle leden zijn afgestudeerd aan dit conservatorium.Claudio Ribeiro - artistic director - New Collegium | LinkedIn

Claudio Barduco Ribeiro werd geboren in São Paulo in 1976. Hij woont sinds 2000 in Nederland en is een veelgevraagd klavecinist en dirigent in verschillende orkesten en ensembles. Na zich te hebben gespecialiseerd in oude muziek, ligt zijn focus op de uitvoering van repertoire uit de late renaissance, barok en vroeg klassieke muziek op klavecimbel en orgel en als dirigent. Hij is ook een actief klavecimbel- en oudemuziek docent en combineert musiceren met een intense onderzoeksactiviteit gericht op de uitvoeringspraktijk en de ontdekking van onbekend barokrepertoire. Claudio Barduco Ribeiro is regelmatig te gast op de grote concertpodia en festivals in Europa, zoals Festival Oude Muziek Utrecht, MAfestival Brugge, Itinéraire Baroque, Monteverdi Festival, Antiqua Bolzano, Festival d’Ambronay en Opus Amadeus Istanbul, treedt vaak op in zijn geboorteland Brazilië en was ook te gast in concertzalen in Zuid-Korea.About us | New Collegium

Hij is artistiek leider en maestro al cembalo van barokensemble New Collegium, dat hij in 2006 mede oprichtte in Den Haag. New Collegium trad veelvuldig op in heel Europa en in Brazilië en is proactief in het opbouwen van een nieuw publiek voor oude muziek. Claudio is ook dirigent van Companhia de Música, en is naast zijn duo met blokfluitiste Inês d’Avena, lid van La Cicala, Radio Antiqua en Barokopera Amsterdam en maakt deel uit van verschillende andere orkesten en ensembles in Europa en Zuid-Amerika.New Collegium

Hij heeft een bachelor- en masterdiploma van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, waar hij een leerling was van Jacques Ogg, en een bachelordiploma van de Staatsuniversiteit van Campinas (UNICAMP), waar hij koordirectie studeerde bij Eduardo Navega, orkestdirectie met Henrique Gregori en klavecimbel met Edmundo Hora. Zijn opleiding werd verrijkt met lessen en masterclasses bij onder meer Cristophe Rousset, Nicolau de Figueiredo en Ton Koopman. Claudio is docent en koorrepetitor aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en aan het Institut für Alte Musik und Aufführungspraxis der Kunstuniversität Graz, en wordt regelmatig uitgenodigd als docent klavecimbel en oude muziek op internationale zomer-/wintercursussen. Hij is lid van het lectoraat ‘Music, Education & Society’ van het Koninklijk Conservatorium, waar hij samen met dr. Inês d’Avena onderzoek doet naar de uitvoeringspraktijk van Italiaanse barokmuziek, en als promovendus aan de Anton Bruckner Privatuniversität in Linz, onderzoek doet naar de uitvoeringspraktijk van Italiaanse klavecimbelmuziek uit het begin van de 18e eeuw.Wie was Johann Sebastian Bach? | NPO Klassiek

Wie was Johann Sebastian Bach? | NPO Klassiek

Lemniscate Johann Sebastian Bach The Art of Fugue New Collegium Claudio Ribeiro cd Ramée RAM2208