“Antonio Caldara, Arias for Bass”, door Alexandre Baldo en Ensemble Mozaïque, op het label Pan Classics. Schitterend!

Alexandre Baldo ontdekte in de Österreichischen Nationalbibliothek, manuscripten van Antonio Caldara met aria’s bedoeld voor de zanger Christoph Praun (1696-1772). Deze Duitse bas werkte nl. meerdere jaren, samen met de alt Gaetano Orsini en de tenor Silvio Garghetti, in Wenen, toen Antonio Caldara er eerst vice-kapelmeester en later kapelmeester was aan het keizerlijke hof (1716-1736).

undefined

Het talent van Christoph Praun kenmerkte zich zowel door een grote vocale omvang van meer dan twee octaven en technische uitmuntendheid in alle stijlen, van pure virtuositeit tot passionele expressie. Ondanks zijn vocale mogelijkheden was Christoph Praun echter beperkt tot het zingen van secundaire rollen. De echte helden waren nl. gereserveerd voor de castraten. Caldara componeerde desondanks speciaal voor Praun, schitterende aria’s, zoals “Vedea Modesto Volto” (“Mitridate”) en “Enféo Il Ténero Tuo Labbro” (“Gesù presentato nel tempio”).File:Antonio Caldara.png - Wikimedia Commons

De Venetiaan Antonio Caldara (1670-1736) werd op jonge leeftijd koorzanger aan San Marco in Venetië, waar hij verschillende instrumenten leerde spelen. Vermoedelijk was zijn leraar er Giovanni Legrenzi. In 1699 verhuisde Caldara naar Mantua, waar hij kapelmeester werd van Karel IV, de hertog van Mantua. In 1707 verhuisde hij naar Barcelona, waar hij huiscomponist werd aan het koninklijk hof van de Spaanse troonpretendent, Karel van Oostenrijk. Later verhuisde hij naar Rome en werd kapelmeester van de markies, Francesco Maria Marescotti Ruspoli. Rond 1709 had de markies nl. een huisorkest met wel 80 musici. Händel woonde in 1707 en 1708, maandenlang in een van Ruspoli’s paleizen, voor wie hij meer dan vijftig cantaten componeerde. Vanaf 1716 bekleedde Caldara een soortgelijke functie in dienst van de Habsburgers in Wenen, aan het Keizerlijk Hof.Intelliblog: MUSIC SATURDAY - ANTONIO CALDARA

Caldara componeerde ongeveer 40 oratoria, waarvan de libretti voor het grootste deel geschreven waren door Metastasio (1698-1782) en Zeno (1668-1750). Oprichter in 1691 van de Academia degli Animosi en verbonden aan de Romeinse Academia dell’Arcadia, schreef de Venetiaan Apostolo Zeno tussen 1719 en 1737, ongeveer zeventig libretti van oratoria voor het hof in Wenen. Het componeren van oratoria domineerde het grootste deel van Caldara’s leven. Hij componeerde het eerste in Venetië in 1697 en het laatste in Wenen in 1735. Het was in Mantua en Venetië, vooral in de Oratoriaanse kerk, “Santa Maria della Fava”, dat Caldara zijn eerste oratoria componeerde.CALDARA, Arias pour basse - Alexandre Baldo - Forum Opéra

Hij had een voorkeur voor solisten (sopraan, alt, tenor en bas, twee sopranen, alt en bas, of twee sopranen, alt, tenor en bas), en componeerde zelden voor koor. Begeleid door het orkest of een dynamische basso continuo, hadden de aria’s over het algemeen de da capo-vorm en een dramatische vocale stijl, beladen met melismen, coloraturen en arioso passages, voorafgegaan door een eenvoudig recitatief. In één van zijn eerste oratoria, “Maddalena a piedi di Cristo”, gecomponeerd op een libretto van Forni, waarschijnlijk vóór 1700, in Venetië, componeerde Caldara zelfs melodieën op dansritmen.Cristo morto con la Madonna e Maddalena" del Bronzino

“Maddalena” was weliswaar een werk met een eerder sober instrumentaal palet. Pas later in de keizerlijke kapel van de Hofburg in Wenen, zal Caldara beschikken over virtuozen uit Bohemen en zal hij zijn orkest verrijken met nieuwe kleuren met behulp van de chalumeau, trombones en zelfs het psalterion. Het oratorium als genre werd geboren in het kielzog van de Contrareformatie, geïllustreerd door Carissimi en Landi in Rome, en werd aanvankelijk in het Latijn gezongen in het kader van vrome broederschappen. Caldara’s “Maddalena” was weliswaar een oratorio volgare, d.w.z. gezongen in het Italiaans.

Alexandre Baldo studeerde aan de Universität Mozarteum Salzburg bij Christoph Strehl. Alexandre Baldo, ook professioneel altviolist, trad tot 2022 actief op als orkestmuzikant bij het Mozarteum Orchester Salzburg en het orkest Les Siècles. Gespecialiseerd in interpretatie op historische instrumenten, speelde hij regelmatig samen met musici als Reinhard Goebel, Johannes Pramsohler, Alfredo Bernardini en Dorothee Oberlinger. In 2021 won Alexandre Baldo Concorso Musica Sacra 2021 in Rome, hij won ook de eerste prijs en publieksprijs op de Göttinger Händel Wettbewerb in Duitsland als solist van het barokensemble Mozaïque, evenals de Note 1 Music GmbH en Fiori Musicali prijzen op de Internationaler HI F Biber Wettbewerb in Oostenrijk. Sindsdien trad hij op met Le Concert Spirituel onder leiding van Hervé Niquet, met wie hij in maart 2022 debuteerde in de Opera de Reims in de rol van de magiër uit Le Marriage Force van Jean-Baptiste Lully. Alexandre Baldo is ook regelmatig te gast bij het Ensemble Correspondances onder leiding van Sébastien Daucé.

Het jong internationaal ensemble Mozaïque heeft zijn wortels aan de Universiteit Mozarteum Salzburg. Herhaaldelijk bekroond op tal van internationale concoursen spelen ze veelvuldig op gerenommeerde podia, op festivals als Oude Muziek Festival Utrecht, MAfestival Brugge, Innsbrucker Festwochen der Alten Musik en Musikfestspiele Potsdam Sanssouci. Onder het teken van een historisch geïnformeerde uitvoeringspraktijk streeft het mozaïek van excellente musici ernaar de verwaarloosde en vergeten schatten van de barokmuziek te herontdekken. Daarom zijn zowel het archiefonderzoek als het uitwerken van vernieuwende concepten fundamentele onderdelen van hun werk als ensemble, waarmee onbekend repertoire voor een zo breed mogelijk publiek toegankelijk wordt gemaakt. In januari 2020 won Mozaïque de eerste prijs en de publieksprijs op het Rheinsberger Hofkapelle-concours en kreeg daarmee de titel “Rheinsberger Hofkapelle” voor het concertseizoen 2020/2021. Daarna volgden de eerste en de publieksprijs op het Händel Concours Göttingen en een speciale prijs voor cd-opname en concerten bij Fiori Musicali op het Biber Concours.Antonio Caldara (c.1670-1736) - Missa Sanctificationis Sancti Joannis  Nepomuceni - YouTube

Tracklist:

Sù cedete al dio dell’armi (La Contesa de’ Numi)

Così dunque tradisci…Aspri rimorsi atroci (Il Temistocle)

Tronchi, sì, la falce irata (Cajo Marzio Coriolano)

Vedea Modesto volto (Mitridate)

Minaccerà le sponde (Scipione nelle Spagne)

Ifigenia in Aulide: Introduzione

Quanto ria ta pena (Scipione Africano il maggiore)

Più di belva (Il Batista)

Santa Ferma: Sinfonia

Sapienza …Quando il tenero

Furie implacabili (Nitocri)

Antonio Caldara Arias for Bass Alexandre Baldo Ensemble Mozaïque cd Pan Classics PC 10447

https://www.stretto.be/2018/09/20/antonio-caldaras-maddalena-ai-piedi-di-cristo-door-le-banquet-celeste-o-l-v-damien-guillon-op-het-label-alpha-meesterlijk/