David Lynch, “Meditatie en creativiteit, hoe je op goede ideeën komt”, een heel bijzondere uitgave van Ten Have.

Alles gaat steeds sneller en soms lijkt het alsof de wereld aan je voorbij gaat. In “Meditatie en creativiteit” onthult de wereldberoemde regisseur, David Lynch, de bron van creativiteit en beschrijft hij de positieve effecten die mediteren op zijn artistiek leven hadden.

Transcendente Meditatie (TM), een vorm van mantra-meditatie, ontwikkeld door Maharishi (“grote ziener”) Mahesh Yogi, eigenl. Mahesh Prasad Varma (1918-2008) (foto), bevordert het ontspannen bewustzijn, stressvermindering, zelfontplooiing en hogere bewustzijnstoestanden. TM werd populair in de jaren ‘60 en ‘70, toen de meditatietechniek van de Maharishi in 1967-1968, beoefend werd door de 4 leden van de Beatles.

De bandleden gingen in de leer bij de Maharishi in Bangor in Noord-Wales, voor ze in februari 1968, naar de ashram in Rishikesh, aan de Ganges en de voet van de Himalaya in India, reisden om zich volledig aan zijn instructie te wijden. De ashram (gemeenschap) heet nu overigens “Beatles Ashram”.

Als beoefenaar van Transcendente Meditatie (TM), dat hij reeds in 1973, op aanraden van zijn zus begon te beoefenen, richtte David Lynch in 2005, de “David Lynch Foundation for Consciousness-Based Education and World Peace ” op, die het onderwijs in TM op scholen wil financieren en sindsdien zijn reikwijdte heeft uitgebreid naar andere risicogroepen, waaronder daklozen, veteranen en vluchtelingen. In 2006, schreef hij het autobiografisch boek “Catching the Big Fish: Meditation, Consciousness, and Creativity” met een beschrijving van zijn creatieve processen, cognitieve ervaringen, verhalen uit zijn hele carrière en de voordelen die hij had door zijn beoefening van transcendente meditatie. In de inleiding beschreef hij de metafoor achter de titel: “Ideeën zijn als vissen. Wie kleine visjes wil vangen, kan in het ondiepe water blijven. Maar als je de grote vissen wilt vangen, moet je dieper gaan. Diep beneden zijn de vissen krachtiger en zuiverder. Ze zijn enorm en abstract. En ze zijn erg mooi”.

Inland Empire | Kortrijk

Lynch laat zien hoe meditatie, inspiratie, en soms puur toeval hebben bijgedragen tot de unieke, stilistische schoonheid en technische perfectie van vreemde surrealistische en magisch-realistische situaties en gebeurtenissen in de onderbuik van Amerikaanse plattelandsstadjes, in meesterwerken als “Mulholland Drive”, “Blue Velvet” en “Twin Peaks”. Aan de hand van deze befaamde films, illustreert hij in 84 korte en toegankelijke teksten, hoe je ruimte schept voor nieuwe ideeën, twijfels over creativiteit overwint, en hoe je opnieuw inspiratie vindt als je vastzit. Hij gelooft dat hij door meditatie op unieke wijze openstaat voor creatieve ideeën. Deze ideeën inspireerden bv. de konijnen en Griekse prostituees in zijn experimentele, psychologische triller, “Inland Empire” (2006) en uit het proces van O.J. Simpson, kwam het idee voor het personage van Bill Pullman in “Lost Highway” (1997).The Beatles in India: 50 years later, a look at how the band's stay in  Rishikesh influenced their discography-Living News , Firstpost

The Beatles in India: 50 years later, a look at how the band's stay in  Rishikesh influenced their discography-Living News , Firstpost

De gebeurtenissen in je leven blijven misschien onveranderd, maar met focus en meditatie leer je ze wel op een andere manier beleven. Je leven wordt er zoveel beter door. Hij laat zien hoe hij meditatie deel heeft gemaakt van zijn dagelijks leven en hoe hij hierdoor op ideeën komt die anders onbereikbaar blijven. Het boek geeft inzicht in de werking van een uiterst creatieve geest en beat o.a. opvallende door Lynch zelf afgenomen interviews met Paul McCartney en Ringo Starr over de rol van meditatie in hun leven.

Zijn boek geeft een overzicht van zijn praktische tips voor kunstenaars. Hij vermeldt het belang van het toewijzen van voorbereidingstijd en ononderbroken tijd om het voltooid project te maken. Hij gelooft dat een baanbrekend idee voldoende is om het creatieve proces op gang te brengen, dat voortgaat op basis van de ‘actie en reactie’ van de kunstenaar. Evenzo moet een kunstenaar ‘ontvankelijk zijn voor ideeën’ in plaats van te proberen ze te formuleren. Ideeën beginnen als “fragmenten”, die andere ideeën aantrekken.

“Blue Velvet” bv. begon met de gedachte aan rode lippen, groene gazons en de versie van Bobby Vinton uit 1963, van het gelijknamig nummer, oorspronkelijk uit 1950 voor Tony Bennett, begeleid door Burt Bacharach en zijn orkest, ooit gebruikt in een reclame voor huid crème van… Nivea. Lynch meent dat de intuïtie van de kunstenaar het creatief proces stuurt, zodat hij weet of zijn richting goed is. Kunstenaars moeten volledig uitgerust zijn (met de juiste werkruimte en hulpmiddelen) om snel hun nieuwe creatieve impulsen te kunnen oogsten. Het vangen van de grote vis komt als een openbaring voor de fans die ernaar hebben verlangd om de persoonlijke visie van Lynch beter te begrijpen. En het is even dwingend voor degenen die zich afvragen hoe ze hun eigen creativiteit kunnen voeden. Zeker lezen!

David Lynch (1946) is een Amerikaanse filmregisseur, kunstschilder, striptekenaar, muzikant en meubelmaker. Tot zijn bekendste werk, naar eigen zeggen, geïnspireerd door de schilderijen en de “Schule des Sehens” van de Oostenrijkse expressionist, Oskar Kokoschka, behoren de tv-serie “Twin Peaks” en de films “Eraserhead”, “Blue Velvet” en “Mullholland Drive”. The Guardian noemde hem ‘de belangrijkste regisseur van onze tijd’!

David Lynch “Meditatie en creativiteit, Hoe je op goede ideeën komt” 175 Bladz uitg. Ten Have ISBN 9789025911904

https://www.stretto.be/2022/04/11/swami-purnachaitanya-vind-je-innerlijke-kracht-hoe-meditatie-je-kan-helpen-in-deze-veranderende-wereld-een-inspirerende-uitgave-van-spectrum/

https://www.stretto.be/2020/10/04/gelong-thubten-word-gelukkig-als-een-boeddhistische-monnik-meditatie-in-het-smartphonetijdperk-een-inspirerende-uitgave-van-ten-have/