“Sounds and Sweet Airs – A Shakespeare Songbook”, door Carolyn Sampson, Roderick Williams en Joseph Middleton, op het label BIS Records. Subliem. Top!

Na de veel geprezen releases voor BIS, waaronder “Album für die Frau” (BIS-2473) een verzameling liederen van Clara en Robert Schumann, “A Soprano’s Schubertiade” (BIS-2343) en “Elysium” (BIS-2573), twee Schubert-recitals, en een aantal thema-recitals, waarvan sommige door MusicWeb International werden uitgeroepen tot ‘Recording of the Month’ en door BR Klassik, ‘CD-Tipp’, worden de sopraan, Carolyn Sampson en de pianist, Joseph Middleton op hun nieuwe cd, nu bijgestaan door de beroemde, Engelse bariton, Roderick Williams.

De 37 liederen in dit recital, gecomponeerd door 27 mannelijke, vrouwelijke, Engelse, Franse, Zwitserse, Duitse, romantische, moderne en eigentijdse componisten, getuigen van de rijkdom van de werken van William Shakespeare, aan wie dit recital integraal is gewijd. Georganiseerd in de vorm van een toneelstuk in vijf bedrijven, inclusief een proloog en een epiloog, zijn de liederen, die ook 8 duetten bevatten, beurtelings vrolijk en droevig, licht en diepgaand, klassiek en jazzy. Naast bekende melodieën, zoals die van Schubert, zijn er bewerkingen van dezelfde teksten door verschillende componisten, evenals een eigentijdse reflectie voor twee stemmen door Hannah Kendall (foto) op tekst van Sabrina Mahfouz (foto), die de kwestie van genderfluïditeit en identiteit onderzocht, geïnspireerd door het ongrijpbaar karakter van Rosalind, de dochter van de oude hertog, verkleed als man, in Shakespeare’s “As You Like It” uit ca. 1599.Hannah Kendall | NMC

Sabrina Mahfouz, Owen Sheers, Marcus Brigstocke, David Buckland and Mark  Shorrock - Hay Festival - Hay Player Audio & Video

Voor dit bijzonder uitgebreid en uiterst gevarieerd programma koos men voor werk van Thomas Arne, Amy Beach, Frank Bridge, Benjamin Britten, Mario Castelnuovo-Tedesco, Samuel Coleridge-Taylor, Peter Cornelius, John Dankworth, Madeleine Dring, Cheryl Frances-Hoad, Ivor Gurney, Joseph Haydn, Arthur Honegger, Mervyn Horder, John Ireland, Hannah Kendall, Ernest John Moeran, Hubert Parry, Francis Poulenc, Franz Schubert, Robert Schumann, John Christopher Smith, Sir Arthur Sullivan, Sir Michael Tippett, Ralph Vaughan Williams, Roderick Williams en Hugo Wolf.

Dates and sources | The Merchant of Venice | Royal Shakespeare Company

De teksten van deze composities, alle opgenomen in het bijbehorend boekje, komen uit Shakespeare’s Sonnetten, “The Tempest”, “Cymbeline”, “A Midsummer Night’s Dream”, “The Winter’s Tale”, “Mesure for Mesure”, “The Two Gentlemen of Verona”, “Twelfth Night”, “Antony and Cleopatra”, “As You Like It” en “The Merchant of Venice”.

De Engelse sopraan, Carolyn Sampson (1974), gespecialiseerd in historisch geïnformeerde uitvoeringen, is o.a. bekend van Masaaki Suzuki’s opnameproject van Bach-cantates en haar deelname aan de English National Opera. Geboren in Bedford, studeerde ze muziek aan de Birmingham University. Tijdens haar studie trad ze op als lid van het koor Ex Cathedra en won ze een Arnold Goldsbrough Prize voor barokmuziek. Ze maakte haar operadebuut in de rol van Amore in Monteverdi’s L’incoronazione di Poppea bij de English National Opera. In 2006 trad ze op in Montpellier, zowel als Susanna in Le nozze di Figaro van Mozart en als Adina in L’elisir d’amore van Donizetti. Sampson zong de titelrol in de productie van Lully ’s Psyché tijdens het Boston Early Music Festival in juni 2007.

De Engesle bariton, Roderick Williams (1965) werd geboren in Noord-Londen als zoon van een vader uit Wales en een Jamaicaanse moeder. Hij ging naar de Christ Church Cathedral School in Oxford en Haberdashers’ Aske’s Boys’ School, een openbare school in Hertfordshire. Hij was een koorgeleerde aan Magdalen College, Oxford , en werd daarna muziekleraar en leidde het Tiffin Boys Choir. Op 28-jarige leeftijd hervatte hij muziekstudies aan de Guildhall School of Music in Londen. Bij Guildhall maakte hij zijn operadebuut als Tarquinius in The Rape of Lucretia van Benjamin Britten. In 2022 werd Williams beschermheer van Opera Brava, “Britain’s leading outdoor touring Opera Company”, en in 2023 werd hij aangekondigd als een van de 12 componisten, die elk een nieuw werk zouden componeren voor de kroning van Charles III en Camilla. Naast Sir Bryn Terfel en Pretty Yende, zong Williams overigens ook tijdens de Coronation.

De Engelse pianist, Joseph Middleton (1981), geboren in Cirencester, Gloucestershire, speelde op school reeds piano, viool, fluit en orgel. Hij studeerde muziek aan de Universiteit van Birmingham, waar hij afstudeerde met de concert- en dirigeerprijzen, een eersteklas BMus en MPhil, en ging verder met een EMI Entrance Scholarship aan de Royal Academy of Music . Aan de academie studeerde hij bij Malcolm Martineau en Michael Dussek en won hij alle prijzen voor pianobegeleiding van de academie, naast die van de Wigmore Hall International Song Competition, Kathleen Ferrier Awards, Richard Tauber Award, Royal Over-Seas League Competition en Geoffrey Parsons (pianist) Award. Bij het verlaten van de Royal Academy waren zijn eerste afspraken met Sir Thomas Allen (bariton) die hem uitnodigde voor een tournee door Noord-Amerika, optreden in Wigmore Hall en hem vergezellen op zijn 70th Birthday-tour van Winterreise, en met Dame Felicity Lott, met wie hij liederen van Elgar opnam. Kort daarna nodigde de mezzosopraan Dame Sarah Connolly hem uit om regelmatig samen te werken. Hij had een Junior Fellowship aan het Royal College of Music voordat hij terugkeerde om les te geven aan de RAM en kreeg vervolgens de titel Fellow. Hij was de eerste begeleider die de Royal Philharmonic Society Young Artist Award won. Hij is een van de meest gehoorde pianisten op BBC Radio 3 en werkt regelmatig mee aan het BBC Radio 3 New Generation Artists-programma.

Tracklist:

Prologue:

Ireland: Full fathom five

Vaughan Williams: Dirge for Fidele

Moeran: The Lover and his Lass

Act 1:

Castelnuovo-Tedesco: Arise, “Sea Murmurs”

Smith: You spotted snakes

Tippett: Songs for Ariel 3 songs

Arne: Under the Greenwood Tree

Gurney: Under the greenwood tree

Parry: Sonnet LXXXVII

Ireland: When daffodils begin to peer

Act 2:

Haydn: She Never Told Her Love, Hob. XXVIa:34

Schubert: An Silvia, D 106

Schubert: Ständchen ‘Horch! Horch! die Lerch!’, D889

Schubert: Trinklied D888

Schumann: Schlusslied des Narren, Op.127 No. 5

Wolf: Lied des transferierten Zettel

Cornelius: Komm herbei, Tod, Op.16 No. 3

Act 3:

Frances-Hoad: They Bore him Barefaced on a Bier

Kendall: Rosalind

Act 4:

Poulenc: Fancy

Britten: Fancie

Honegger: Deux Chants d’ArielScene from 'The Tempest' by William Shakespeare | Art UK

Act 5:

Bridge: Blow, blow, thou winter wind

Dring: Take, O Take Those Lips Away

Dankworth: Shall I compare thee to a summer’s day?

Horder: Under the greenwood tree

Coleridge-Taylor: The Willow Song

Beach: Fairy Lullaby

Williams: Sigh no More, LadiesThe Orpheus Connection - capradio.org

Epilogue:

Sullivan: Orpheus with his Lute

Sounds and Sweet Airs A Shakespeare Songbook Carolyn Sampson Roderick Williams Joseph Middleton SACD BIS Records BIS-2653