“Kodaly – Te Deum & Psalmus Hungaricus Bartók – Cantata Profana & Transylvanian Dances” door het Transylvania State Philharmonic Choir & Orchestra o.l.v. Lawrence Foster, op het label Pentatone. Grandioos!

Zoltan Kodály componeerde net als zijn grote landgenoot Béla Bartók, grote orkestwerken die verrijkt waren door zijn onderzoek naar Hongaarse en Slavische volksmuziek. Ontdek op deze grandioze cd, werken voor koor en orkest, waarin ze hun gedeelde Roemeens-Hongaarse roots verwerkten. Niet uitstellen!

Zoltan Kodály (1882-1967) groeide op in de stad Galanta, een kleine stad in Slowakijke in de regio Trnava, die eeuwenlang eigendom was van de Hongaarse adellijke familie Esterházy. De dansen van Galánta (“Galántai táncok”) werden in 1933 gecomponeerd in opdracht van de 80ste verjaardag van de Filharmonische Vereniging van Boedapest. Het is gebaseerd op volksmuziek uit Galanta, waar Kodály meerdere jaren heeft gewoond. Zoltán Kodály’s muziek heeft de neiging om te worden overschaduwd door zowel zijn werk als pedagoog als door de scherpzinnige, meer experimentele muziek van zijn vriend en collega Bartók. De twee componisten hebben allebei muziek gecomponeerd gebaseerd op volksliederen, waarvoor ze samen naar afgelegen gebieden reisden om ze op te nemen.

Zoltán Kodály componeerde Psalmus Hungaricus op. 13, een koorwerk voor tenor, koor en orkest, in 1923, ter ere van de vijftigste verjaardag van de eenwording van Boeda, Pest en Óbuda voor een galavoorstelling in november 1923 samen met de Dans Suite van Béla Bartók en de Festivalouverture van Ernő Dohnányi, die het concert dirigeerde. De eerste uitvoering van het werk buiten Hongarije vond plaats onder leiding van Volkmar Andreae in Zürich in juni 1926. Dit markeerde een keerpunt in de internationale erkenning van Kodály als componist, buiten zijn bekendheid als etnomusicoloog en muziekpedagoog.

De tekst is gebaseerd op de glans van Psalm 55, “Luister naar mijn gebed, o God”, van de 16e-eeuwse dichter, prediker en vertaler Mihály Vég. Het komt zelden voor dat Kodály een heilige tekst koos om een seculiere gebeurtenis te markeren. De passages van wanhoop en roeping tot God in het libretto boden de componist mogelijkheden om het tragisch verleden van Hongarije en de rampzalige situatie na het Verdrag van Trianon aan te pakken, toen het land meer dan 70% van zijn grondgebied verloor. De muziek weerspiegelde m.a.w. de crisis van het land tijdens en na de Eerste Wereldoorlog (de opdeling van het roemrijk, historisch Hongarije), en de tekst trok een parallel tussen het verdriet van koning David en het lijden van de Magyaren in Ottomaans Hongarije. Psalmus Hungaricus omvatte bijgevolg twee en een half millennium van politieke onrust. Hoewel Kodály in Psalmus nooit letterlijk Hongaarse volksliederen citeerde, integreerde hij folkachtige pentatonische motieven met plagale cadensen die er samen voor zorgden dat deze muziek voor generaties Hongaren een intense nationale ervaring was. Psalmus Hungaricus, een van Kodály’s echte meesterwerken, is echter zelden buiten Hongarije uitgevoerd of opgenomen.

Zoltán Kodály componeerde ook een koorzetting van de christelijke hymne Te Deum. Dit Budavári Te Deum, dat voor het eerst werd uitgevoerd in 1936, was in een traditioneel Hongaars volksmuziekidioom, maar maakt gebruik van creatieve compositiemethoden die uniek waren voor Kodály. Te Deum is een hymne van dank en vreugde die wordt gebruikt in de liturgie van de rooms-katholieke kerk. Er wordt soms naar verwezen als de “Ambrosiaanse hymne” omdat men ooit dacht dat de tekst van de heilige Ambrosius was, maar nu wordt deze toegeschreven aan Nicetas, bisschop van Remesiana. Het liturgisch gebruik ervan is het hele jaar door, behalve tijdens de advent en de boeteperiode van de vastentijd.

De Sonatine, Sz. 55, BB. 69 voor piano solo van Béla Bartók, gecomponeerd in 1915, aanvankelijk getiteld “Sonatina op Roemeense volksmelodieën”, was gebaseerd op volksmelodieën die Bartók verzamelde in zijn buurland Roemenië, dat, ook al riep hij uit dat de Hongaarse volksmuziek duidelijk superieur was, gedurende zijn actieve jaren, een directe bron van inspiratie was. Deze sonatine bestaat uit drie bewegingen, Dudások (doedelzakspelers). Allegretto, Medvetánc (berendans), Moderato en Finale, Allegro vivace.

Hoewel Bartók het in drie delen arrangeerde, bestaat het stuk eigenlijk uit vijf verschillende volksmelodieën. Hij gebruikte er twee in het eerste deel, in ABA-vorm, en twee in het laatste deel, waarvan hij vervolgens fragmenten combineerde in de coda. In een radio-uitzending van de Sonatine in 1944, beschreef Bartók het stuk: “Deze sonatine is oorspronkelijk opgevat als een groep Roemeense volksdansen voor piano. De drie delen die mevrouw Bartók zal spelen, zijn uit een groep geselecteerd en hebben de titel Sonatine gekregen. Het eerste deel, dat “doedelzakspelers” wordt genoemd, is een dans. Het tweede deel heet “Berendans” – dit werd voor mij gespeeld door een boerenviolist op de G- en D-snaar, op de lagere snaren, om het meer op de stem van een beer te laten lijken. Over het algemeen gebruiken de violisten de E-snaar. En het laatste deel bevat ook twee volksmelodieën gespeeld door boerenviolisten”. Bartók arrangeerde dit stuk zestien jaar later voor orkest en noemde de orkestversie Transylvanian Dances, Sz. 96, BB102.

Cantata Profana (met als ondertitel A kilenc csodaszarvas (The Nine Enchanted Stags), Sz 94 is een werk voor tenor, bariton, dubbel gemengd koor en orkest van Béla Bartók. Het werd voltooid in september 1930, en ging in mei 1934, in Londen in première met het BBC Symphony Orchestra en Wireless Chorus onder leiding van Aylmer Buesst. Tenor Trefor Jones en bariton Frank Phillips waren de solisten. Het werk werd in een Engelse vertaling gepresenteerd. Cantata Profana, gebaseerd op een eeuwenoude mythe, is oorspronkelijk in het Roemeens bedacht, maar wordt doorgaans in een Hongaarse versie uitgevoerd. Deze opname herstelt de Roemeense originele versie. Over het algemeen kan deze opname door Roemeense ensembles van werken van Hongaarse componisten die verband houden met Roemeense bronnen worden gezien als een verkenning van de gedeelde wortels van Roemenië en Hongarije, en van het bicultureel karakter van Transsylvanië in het bijzonder.

Cantata Profana is verdeeld in drie doorlopende delen. Het eerste deel beschrijft de jacht en de magische transformatie, terwijl het tweede deel vertelt over de zoektocht van de vader naar zijn zonen en zijn ontmoeting met hen. Het derde deel recapituleert het verhaal. De algemene ABA structuur is een voorbeeld van Bartóks gebruik van palindroom- of boogvorm. Bartók vertrouwde Bence Szabolcsi ooit toe dat de Cantata Profana ‘zijn diepste credo’ was. Dit hoogst persoonlijk credo heeft tot veel discussie geleid over mogelijke interpretaties die naar voren komen in de mythe van de negen betoverde herten. Er is gesuggereerd dat de Cantate een uitdrukking is van Bartóks humanistische ideaal van een broederschap van alle mensen en naties en uiteindelijk van individuele vrijheid. Misschien was hij ontroerd door de benarde situatie van zijn mede-Hongaren tijdens de Grote Depressie van de jaren dertig, of wilde hij zijn verzet uiten tegen de opkomende golf van fascisme in Europa in die tijd.

Het Transylvania State Philharmonic Choir & Orchestra en dirigent Lawrence Foster presenteren koororkestwerken van Béla Bartók en Zoltán Kodály. Ze bundelen hun krachten met een opmerkelijke groep solisten – waaronder Luiza Fatyol, Roxana Constantinescu, Marius Vlad, Ioan Hotea en Bogdan Baciu – en het Junior VIP-kinderkoor. Het album opent met Kodály’s Budavári Te Deum en Psalmus Hungaricus, gevolgd door Bartóks Transylvanian Dances en culmineert in de Cantata Profana van de componist.

Lawrence Foster (1941), geboren in Los Angeles, Californië, is een Amerikaanse dirigent van Roemeense afkomst. Momenteel is hij artistiek directeur en chef-dirigent van het Poolse Nationaal Radio Symfonie Orkest. Foster werd op 18-jarige leeftijd dirigent van het San Francisco Ballet en was assistent-dirigent van het Los Angeles Philharmonic onder leiding van Zubin Mehta. Hij bekleedde muziekdirecties bij de Houston Symphony, het Ojai Music Festival, het Monte-Carlo Filharmonisch Orkest, het Jerusalem Symphony Orchestra en het Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya. In 1990 werd Foster benoemd tot muziekdirecteur van het Aspen Music Festival and School, en van 2002 tot 2013, was hij de muziekdirecteur van het in 1962 als kamerorkest opgericht Gulbenkian Orkest van Lissabon, uitgebreid in 1971. Hij was van 2009 tot 2012, ook muziekdirecteur van het Orchestre National de Montpellier en de Opéra National de Montpellier. In februari 2012 werd Foster aangekondigd als de volgende muziekdirecteur van l’Opéra de Marseille en het Orchestre Philharmonique de Marseille. Foster staat vooral bekend als vertolker van het werk van George Enescu, en heeft een uitgebreid overzicht gemaakt van opnames van Enescu’s muziek. In 2003 werd hij onderscheiden door de Roemeense president voor verdiensten voor Roemeense muziek.

Kodaly Te Deum & Psalmus Hungaricus Bartók Cantata Profana & Transylvanian Dances Transylvania State Philharmonic Choir & Orchestra Lawrence Foster Hybrid SACD Pentatone PTC5187071