Johann Christoph Pepusch, “Chandos Anthems”, door The Girl Choristers of Canterbury Cathedral en The Harmonious Society of Tickle-Fiddle Gentlemen, o.l.v. Robert Rawson, op het label Accent. Een heerlijke ontdekking!

“Chandos Anthems” worden meestal geassocieerd met Händel, die ze componeerde als huiscomponist van James Brydges, de toekomstige hertog van Chandos. Na Händels vertrek in 1719, nam Johann Christoph Pepusch (1667-1752) deze taak over. In tegenstelling tot Händel, kon Pepusch voor zijn Anthems gebruik maken van het volledig instrumentarium. Met The Harmonious Society of Tickle-Fiddle Gentlemen presenteert Robert Rawson, een uitgesproken specialist voor Pepusch’ muziek, drie grote en kleurrijke Pepusch-Anthems op hun eerste verrijkende opname voor Accent.

Cannons was het huis in Middlesex, van James Brydges, 1ste Hertog van Chandos en Earl of Carnarvon, die de beschermheer was van Handel. De hertog, een fluitist, had een privéorkest bestaande uit 24 instrumentalisten. Johann Christoph Pepusch was vanaf 1716, zijn Master of Music. De hertog wordt weliswaar vooral herinnerd vanwege zijn connecties met Alexander Pope en met George Frideric Handel (Engelse spelling), voor wie hij optrad als een belangrijke beschermheer. Voor Chandos tot hertog werd benoemd, had hij de jonge Handel in dienst gedurende een periode van twee jaar (1717-1718).

Cannons House in Noord-Londen was opgericht als een rivaliserende hofhouding tegenover King George I. Handel componeerde voor deze ‘King of Bling’, 11 Chandos Anthems en een Te Deum. Het bleef echter niet duren. Tijdens de financiële crisis van 1720, de zogenaamde “South Sea Bubble”, verloor de hertog zijn fortuin en zijn huis. Het huis werd afgebroken en de luxueuze inboedel werd verkocht. Enkel Handels muziek bleef over… Handel ging uiteindelijk terug naar het hof en vond vanuit de herontdekte liefde van Londen voor opera, een totaal nieuw genre uit, het Engels oratorium. Twintig jaar lang leidde Pepusch het muzikaal establishment in Cannons.

Johann Christoph Pepusch was een Engelse componist, muziekleraar en muziekwetenschapper van Duitse afkomst. Pepusch heeft voornamelijk bekendheid gekregen door de ouverture en een aantal songs die hij componeerde voor de operaparodie The Beggar’s Opera (1728), die grotendeels door John Gay werd gecomponeerd. Pepusch werd op 14-jarige leeftijd aan het Pruisische hof aangesteld. Rond 1700 ging hij via Nederland naar Londen. Pepusch verdiende aanvankelijk de kost als altviolist, daarna als theaterregisseur, muziektheoreticus, docent en organist. In 1726 richtte Pepusch samen met anderen de Academie voor Vocale Muziek op. Rond 1730 werd het omgedoopt tot The Academy of Ancient Music. Hij richtte ook de Madrigal Society op. Beide waren toegewijd aan onderzoek naar de muziekgeschiedenis, maar specifiek naar muziek uit de Elizabethaanse periode.

In 1713 behaalde hij de graad van Doctor of Music aan de Universiteit van Oxford. In 1715 werd hij tot organist en componist van de kapel van Cannons House benoemd door de hertog van Chandos. Ook was Pepusch jarenlang artistiek leider van het Lincoln’s Inn Fields Theatre te Londen. Pepusch bleef directeur van de Academie tot aan zijn dood in 1752 en had Engeland gevestigd als een belangrijke locatie voor de studie van muziekgeschiedenis. Hij werd op de Academie opgevolgd door Benjamin Cooke, een van zijn leerlingen. Tot zijn vele leerlingen behoorden ook William Boyce en John Bennett. Pepusch overleed op 85-jarige leeftijd in Londen.

Op deze cd ontdekt u Rejoyce in the Lord, Magnificat, O Praise the Lord, laud ye the name of the Lord en een hoboconcerto, gespeeld door Mark Baigent. “The Harmonious Society of Tickle-Fiddle Gentlemen” ontleent zijn naam aan het oorspronkelijk ensemble dat vanaf 1678 de eerste openbare concerten in Londen gaf, en dat tot ver in het midden van de 18de eeuw bleef samenkomen. De leden van de groep zijn leidende figuren op het gebied van instrumentatie in het VK en Europa, en bieden programma’s die voortbouwen op recent en origineel onderzoek. De vocale solisten zijn Ciara Hendrick, sopraan, Alex Potter en Hugh Cutting, contratenor, Nicholas Mulroy en Nicholas Todd, tenor, en Vitali Rozynko en Edward Grint, bas.


Johann Christoph Pepusch “Chandos Anthems” The Girl Choristers of Canterbury Cathedral, The Harmonious Society of Tickle-Fiddle Gentlemen Robert Rawson cd Accent ACC 24397

https://www.stretto.be/2022/09/06/haendel-chandos-anthems-antiennes-pour-le-duc-de-chandos-door-gaetan-jarry-en-het-choeur-orchestre-marguerite-louise-op-het-label-chateau-de-versailles-top/