“Timor Mortis – d’Argentil, Sermisy, Barra” door het Ensemble Gilles Binchois o.l.v. Dominique Vellard, op het label Evidence Classics. Subliem!

Op deze heel bijzondere cd met als titel de beginwoorden van “Timor mortis conturbat me” uit het Dodenofficie, staat naast werk van Claude de Sermisy (1490-1562) en Jehan Barra (periode 1510-1523), de “Missa pro defunctis” van Charles d’Argentil (1500-1556) centraal. Dit Requiem werd hier voor het eerst opgenomen en is een van de slechts twaalf toonzettingen van de liturgie van de doden, gecomponeerd vóór 1550, die tot op vandaag bewaard zijn gebleven.

“Peccantem me quotidie, et non poenitentem, timor mortis conturbat me. Quia in inferno nulla est redemptio, miserere mei, Deus, et salva me”.

Tegenwoordig weinig bekend, was Charles d’Argentil, die in de prestigieuze pauselijke kapel in Rome werkte, een sleutelfiguur in de Franse Renaissance, evenals in de oprichting van de muzikale omlijsting van het Requiem voor pauselijke ceremonies. Zijn compositie situeert zich naast de drie Lamentations van Claudin de Sermisy, componist van de Franse koninklijke kapel en Jehan Barra’s Salve Regina. Het ensemble Gilles Binchois werpt hier licht op een maar al te vaak over het hoofd gezien deel van de muziekgeschiedenis, via de generatie die direct na Josquin des Prez volgde. De kunst van deze drie componisten getuigde van het hoog niveau van meesterschap dat deze productieve en getalenteerde generatie had bereikt.

Claudin de Sermisy was een Franse zanger, componist en kapelmeester. Rond 1508 was Claudin de Sermisy als zanger (koorknaap) actief in Parijs (Sainte-Chapelle). In dat jaar wordt hij door de Franse koning Louis XII toegevoegd aan de Chapelle Royal. Samen met diens opvolger, Frans I, vertrok hij in 1515 naar Italië. Hij was ook aanwezig bij het bekende Champ du drap d’or in 1520, waar Frans I en Hendrik VIII van Engeland elkaar ontmoetten en waar de musici van beide vorstenhoven met elkaar musiceerden. Vanaf 1530 was hij sous-maître van het koor van de Sainte-Chapelle. In 1533 werd hij kanunnik en in 1547 kapelmeester. Na zijn dood werd hij bijgezet in de Sainte-Chapelle. Jehan Barra was tussen 1510 en 1512, als haute-contre, eveneens verbonden aan de Sainte Chapelle in Parijs, en was daarna maître de chapelle van de kathedraal van Langres (1512 – 1514).

Het schitterend ensemble Gilles Binchois is een Frans ensemble voor oude muziek, opgericht in 1979, door Dominique Vellard. Hun repertoire omvat zowel religieuze als wereldlijke muziek en ze zijn in eerste instantie gespecialiseerd in middeleeuwse en renaissance muziek, van vroeg gregoriaanse manuscripten tot de muziek van de late 15de eeuw, de Notre Dame School, het liturgisch drama, Guillaume de Machaut, het Franco-Vlaams repertoire, e.a. Daarnaast legden ze zich toe op muziek van de 16de eeuw, vooral uit de Spaanse Renaissance.

Het ensemble Gilles Binchois werkt met kunstenaars van verschillende nationaliteiten, afhankelijk van de aard van het te interpreteren repertoire. Vertrouwde medewerkers zijn o.a. Philippe Balloy (zang), Emmanuel Bonnardot (zang, viool), Randall Cook (viool, blaasinstrumenten), Pierre Hamon (blaasinstrumenten), Anne-Marie Lablaude (zang), Brigitte Lesne (zang, harp), Lena Susanne Norin (zang), Gerd Türk (zang) en Willem de Waal (zang).

Dominique Vellard is sinds 1979 de bezielde inspirator en leider van het Ensemble Gilles Binchois. Meer dan 30 jaar onderzoek en concerten leidde tot de creatie van een aantal essentiële uitvoeringen en opnamen op het gebied van middeleeuwse muziek en renaissance muziek. De passie van Dominique Vellard voor muziek, variërend van gregoriaans tot de 17de eeuw, ontwikkelde zich uit zijn kindertijd, aan de “Maîtrise de Notre-Dame de Versailles”.

De voorbije vijftien jaar, ontwikkelde hij door contact met musici van Indiase traditie, Marokkaanse, Iraanse, Spaanse en Bretoense musici, ook een grote interesse in andere genres. Als componist baseert hij zich zowel op zijn eigen ervaring en zijn interesse in de monodie en polyfonie van het Westen, als op muziek van nog oudere tradities. Hij doceert sedert 1982 aan de Schola Cantorum en is sinds de oprichting in 1991, artistiek directeur van “Rencontres Internationales de Musique Médiévale du Thoronet”. Dominique Vellard heeft meer dan 50 opnamen op zijn naam staan, waaronder wel veertig als dirigent van het ensemble Gilles Binchois.

Tracklist:

Charles d’Argentil: Missa pro defunctis

Claude de Sermisy: Lamentations

Jehan Barra: Salve Regina misericordiae

Timor Mortis D’Argentil, Sermisy, Barra Ensemble Gilles Binchois Dominique Vellard cd Evidence Classics EVCD110

https://www.stretto.be/2023/07/30/david-j-burn-ed-the-book-of-requiems-from-the-earliest-ages-to-the-present-period-1450-1550-en-1550-1650-reeds-2-magistrale-uitgaven-van-leuven-university-press/