“Shakuar, Residentie Orkest The Hague, Live At Gnawa Festival”, op het label Challenge Records.

Shakuar werd uitgenodigd voor het Gnawa Festival en het idee om samen te werken met een ensemble van het orkest was geboren. Gijs Kramers werd aangesteld als muzikaal arrangeur voor dit concert en werkte nauw samen met Shakuar aan de vertaling en herinterpretatie van hun eclectische, elektronische muziek voor een akoestisch ensemble. Op deze cd staat de opname van dit bijzonder evenement.Shishani Vranckx is een uitzonderlijk talent, wiens muziek genres en culturen overstijgt. Ze is een zangeres, gitariste en songwriter met een mooie, rustgevende en krachtige stem. Haar vocale klank heeft zowel een mystieke lichtheid als de kracht om de ziel te doorboren. Tijdens haar carrière heeft Shishani meerdere prijzen en nominaties ontvangen en internationaal getoerd. Haar roots zijn Namibisch en Belgisch, maar ze groeide vooral op in Nederland. Door haar werk komen deze werelden samen.De Namibisch-Belgische muzikante en cultureel antropoloog, Shishani Vranckx (°1987) bracht de eerste vijf jaar van haar leven door in Namibië, daarna in Nederland. Shishani betekent ‘kroon’ in een van de moedertalen van Namibië. Via haar vader leerde ze Namibische muziek kennen, vooral marimba -en koormuziek, en jazz via haar halfbroer, de jazzpianist Ernst Vranckx. Ze studeerde twee jaar jazz aan het Prins Claus Conservatorium in Groningen, rondde daarna haar bachelor culturele antropologie af, en behaalde een master musicologie. Vranckx’ doorbraak als zangeres vond plaats in Afrika. Haar liedjes werden gewaardeerd in Namibië en een optreden tijdens de Namibian Annual Music Awards in 2011, werd een jaar later gevolgd door het winnen van de Last Band Standing competitie (live band).In 2014 richtte zij samen met de Turks-Nederlandse percussionist, Sjahin Tijdens (01972), “Namibian Tales” op, een akoestisch kwartet dat zich onderdompelt in de muzikale tradities van Namibië. In 2015 trad de groep op tijdens het Afrika Festival in Würzburg. Het jaar daarop won het kwartet met zijn debuutalbum Itaala de prijs in het Beste Wereldmuziekalbum van Nederland en toert sindsdien internationaal. Vranckx heeft ook verschillende kunstinitiatieven in Namibië geleid die zich richten op sociale verbetering. Ze is medeoprichtster van Artnam en zet zich in voor het promoten van Namibische kunst. In haar werk als antropoloog en musicoloog heeft Vranckx zich gespecialiseerd in hedendaagse stedelijke Namibische muziek. In 2015 publiceerde ze over de ontwikkeling van de Namibische muziekindustrie in Music in Africa en in 2019, drie artikelen in de Bloomsbury Encyclopaedia of Contemporary Music of the World. Ze leidt een door UNESCO gefinancierd project Namibian Tales – Kalahari Encounters.Shishani is ook oprichtster, producer, zangeres en songwriter van Miss Catharsis (2019) (foto), een unieke, volledig vrouwelijke groep, die gekleurde vrouwen centraal stelt, en ze is medeoprichtster, leadzangeres en songwriter van “Shakuar”, een groep die live-elektronica combineert met traditionele instrumenten en betoverende stemmen, die artistieke en spirituele uitingen verkent. Ze werkt regelmatig samen met het Bodek Janke jazztrio in het project ‘SONG’ als leadzangeres. Bodek Janke (° 1979), geboren in Warschau, is een Duitse drummer en tablaspeler van creatieve jazz en wereldmuziek met Pools-Russische rootsDe samenwerking tussen Shakuar en het Residentie Orkest begon in 2020, toen de wereld opgeschrikt werd door de COVID-19 pandemie en artiesten te maken kregen met ernstige en ongekende beperkingen. Het Residentie Orkest kon niet optreden in zijn symfonische bezetting, en ironisch genoeg schiep de afgelasting van concerten een nieuwe ruimte voor samenwerking. Tijdens de warme dagen van de Nederlandse zomer waren de COVID-maatregelen ontspannen. Het was de tijd voor het Gnawa Festival, georganiseerd door Multicultureel Jongeren Geluid en het Zuiderstrandtheater, de thuisbasis van het Residentie Orkest. Dit festival, dat plaatsvond in Den Haag, was geïnspireerd op het beroemd Gnaoua World Music Festival in Essaouira in Marokko, een havenstad, waar veel belangrijke internationale artistieke ontmoetingen hebben plaatsgevonden.De stad is een UNESCO Werelderfgoed en staat bekend om zijn levendige straten en prachtige stranden. In het begin van de jaren vijftig verbleef Orson Welles er in het Hotel des Iles net ten zuiden van de stadsmuren, voor de opnames van de film, “Othello” uit 1952, die verschillende gedenkwaardige scènes bevat die zijn opgenomen in de labyrintische straten en steegjes van de medina. Het Festival in Essaouira, dat ook wel eens het “Marokkaanse Woodstock” wordt genoemd, viert de Gnawa of Gnaoua, oude spirituele, trance-opwekkende liederen en ritmes, waarin de traditionele cultuur van West-Afrika samenkomt met de Marokkaanse soefi-islam. Gnawa-muziek is diep spiritueel en wordt uitgevoerd voor genezingsdoeleinden.

De instrumenten strijkers, harp, Franse hoorn en percussie, werden met zorg gekozen. Gezien de karakteristieke rol van lage frequenties en vervreemde geluiden in de Shakuar klank, werkten ze samen met gastmuzikanten Quincell Adolphin op elektrische bas/Moog en Jorrit Tamminga voor het live geluidsontwerp. Na talloze Zoom-sessies, huiskamerbijeenkomsten en repetities met het ensemble, was het tijd om alle elementen op het podium te brengen. Het concert vond plaats op 12 september 2020 in De Nieuwe Kerk in Den Haag, waar het organisch gevormd interieur en de houten structuren van de preekstoel uit 1649, in schril contrast stonden met de verplichte tussenruimte van 1,5 m op het podium.Het orkest was gekleed in het kenmerkend zwart, en Shakuar droeg zwarte en zilveren leren kleding van de Nederlandse ontwerpster, Marianne Vanderwilt, die kunstmatige en organische lagen mengde om de vereniging van traditie en futurisme te symboliseren. Een historische gebedsplaats werd ondanks fysieke grenzen, omgetoverd tot het decor voor een hedendaags muzikaal ritueel, gebaseerd op intimiteit. Intro en Interlude en alle nummers, met uitzondering van Track 7, “O virtus Sapientiae”, van Hildegard von Bingen, zijn originele composities van de hand van Shishani Vranckx, Karima El Fillali en Francesco Robustelli. Track 10 “My dream” bevat poëzie van de islamitische theoloog uit moslim-Spanje, de grootste vertegenwoordiger en theoreticus van het soefisme, Ibn Arabi (1165-1240).Shakuar Residentie Orkest The Hague Live At Gnawa Festival cd Challenge Records ZZ 76136

https://www.stretto.be/2017/10/12/qotob-trio-uitgewisselde-wereldmuziek/

https://www.stretto.be/2018/04/15/ocora-radio-france-schittert-met-muziek-uit-kaapverdie-en-met-uitgaven-van-wereldmuziek-verdeeld-door-outhere-niet-te-missen/