“Mode, De MoMu Collectie Antwerpen”, een prachtuitgave van Lannoo.

Het Modemuseum Antwerpen heeft en indrukwekkende collectie. Kaat Debo, directeur van het Mode Museum Antwerpen, Romy Cockx, curator van MoMu, Wim Mertens, conservator, Birgit Ansoms, MoMu-bibliothecaris en Dieter Suls, architect, hebben de grootste modecollectie van België gebundeld in één naslagwerk.In het Vrieselhof in Oelegem, een deelgemeente van de Belgische gemeente, Ranst, was van 1977 tot 1999, het “Provinciaal textiel- en kostuummuseum” gevestigd. In 2002 verhuisde dit museum met een collectie van zo’n 16.000 stuks, naar Antwerpen. Het kreeg daar de naam, “Modemuseum Antwerpen”. De museumcollectie werd in 2012 met enkele honderden stukken uitgebreid door de schenking en de gedeeltelijke aankoop van de collectie historische mode uit de 18de– en 19de eeuw, van de Nederlandse verzamelaarster, Jacoba de Jonge. Het boek over het Modemuseum, dat met meer dan 35.000 objecten, de grootste collectie textiel, designer- en historische kleding in België bevat, een prachtig, representatief overzicht van de West-Europese damesmode van de 18de eeuw tot vandaag.“MODE. De MoMu-collectie Antwerpen” bevat een gecureerde selectie, verrijkt met context, grafisch en archiefmateriaal uit de MoMu-bibliotheek, van werk van gevestigde ontwerpers zoals Dries Van Noten, Martin Margiela, Walter Van Beirendonck, Rei Kawakubo, Yohji Yamamoto, Helmut Lang, Raf Simons en Ann Demeulemeester. Ook de jongste generatie komt aan bod met werk van o.a. Glenn Martens, Rushemy Botter & Lisi Herrebrugh en Demna Gvasalia.Op 16 april 2018 sloot het modemuseum haar deuren voor grondige renovatiewerken. “Na een drie jaar durende sluitingsperiode, voor renovatie en uitbreiding van het museum”, schrijft Kaat Debo (foto) in het voorwoord, “heropent MoMu in september 2021 de deuren. Het museum werd uitgebreid met een nieuwe tentoonstellingsruimte voor de presentatie van de eigen collectie. Die Collectiepresentatie vormde de directe aanleiding voor dit boek, waarin we een bloemlezing brengen van de meest markante deelcollecties van het museum, rijkelijk geïllustreerd met meer dan 1000 beelden.”“De afgelopen jaren”, zo vervolgt ze, “werd hard gewerkt om de bewaaromstandigheden van de meer dan 35.000 objecten tellende collectie, studiecollectie van ongeveer 2000 objecten en de bibliotheekcollectie van meer dan 43.000 titels te optimaliseren. Het museumteam voltooide de inrichting van een nieuw extern depot voor de bewaring van circa 8o% van de collectie. Het interne depotgebouw werd niet alleen volledig gerenoveerd, maar ook uitgebreid met een voorbereidingsruimte, conservatieatelier en fotostudio. Wat het fotograferen van de collectie betreft, werd een grote inhaalbeweging gemaakt, o.l.v. Frédéric Boutié en in samenwerking met Belgiz Polat en fotograaf Stany Dederen. Maar liefst 900 collectiestukken en 500 objecten uit de studiecollectie werden gefotografeerd.”Vanaf de 16de eeuw speelde Antwerpen ook in de ontwikkeling en distributie van kant een belangrijke en bijzondere rol, zowel op het vlak van de creatie, de handel als van de productie. De naam van de stad was zelfs gelinkt aan een bepaald type kant. Vanuit een bevlogen handelsgeest werd in Antwerpen kant van allerlei kwaliteit gemaakt en verhandeld voor een diverse en internationale clientèle, waarbij de makers zich aanpasten aan de specifieke noden van de invoerlanden.“Eind jaren 1940”, zo vervolgt ze in het inleidende “Momu-collectie, de kunst van het kiezen”, “werd het archief van de Gentse katoendrukkerij, Voortman (1790-1890) verworven, een zeer belangrijke verzameling op het vlak van Belgische katoendrukkerij. Eind jaren 1960 richtte het museum een kanttentoonstelling in. En hoewel op dat ogenblik de kantnijverheid in Vlaanderen zo goed als uitgestorven was en er nog weinig publieke belangstelling voor het onderwerp was, werd de tentoonstelling toch een succes en leidde zelfs tot de uitbreiding van de kantcollectie van het museum. Eveneens werd er een kleine bibliotheek over textiel en kleding aangelegd.”De ontwerpers, in het boek besproken door Romy Cockx, met de selectie en beeldonderzoek van en door Birgit Ansoms & Elisa De Wyngaert, zijn, A.F. Vandevorst, Ann Demeulemeester, Ann Salens, Anthony Vaccarello, Bernhard Willhelm, Bruno Pieters, Christian Wijnants, Delvaux, Demna Gvasalia, Dirk Bikkembergs, Dirk Van Saene, Dries Van Noten, Glenn Martens, Haider Ackermann, Helmut Lang, Jurgi Persoons, Marina Yee, Martin Margiela, Olivier Theyskens, Patrick Van Ommeslaeghe, Raf Simons, Rei Kawakubo, Veronique Branquinho, Walter Van Beirendonck en Yohij  Yamamoto. In het hoofdstuk, “Deelcollecties”, bespreekt Wim Mertens, de Mode afdeling Koninklijke Academie voor Schone Kunsten, onderkleding, sieraden, schoenen, sportkledij, kralen & lovertjes, kleermakerij, kant, witgoed, japonnen 1750-1950, textieldruk, nouveautés, streekdracht, en baby- en kinderkledij. In de MoMu collectie, ontdekt u betreffende kant, designers en modehuizen zoals Iris van Herpen, Azzedine Alaïa, Chanel, Prada en Louis Vuitton, Dit uitgebreid hoofdstuk wordt gevolgd door de “Deelcollecties”, besproken  door Birgit Ansoms en Dieter Suls (Studiecollecties, bibliotheek en archief), en de Deelcollectie door Romy Cockx (Stephen Jones hoeden). Een prachtuitgave. Niet te missen!Mode De MoMu Collectie Antwerpen 443 bladz. geïllustreerd uitg. Lannoo EAN 9789401474146

https://www.stretto.be/2023/10/20/echo-gehuld-in-herinnering-louise-bourgeois-simone-rocha-en-anne-teresa-de-keersmaeker-een-tentoonstelling-in-momu-antwerpen-en-een-uitgave-van-lannoo/

https://www.stretto.be/2017/09/02/walter-van-beirendoncks-sublieme-powermask-in-rotterdam/

https://www.stretto.be/2021/05/02/places-de-verborgen-kant-van-antwerpen-een-prachtuitgave-van-lannoo/