“Klavier, Virginalen, Klavecimbels en orgels verbeeld in de 16de en de 17de eeuw”, een prachttentoonstelling in het Snijders&Rockoxhuis – Museum Vleeshuis, Antwerpen, en een prachtboek, uitgegeven door Bai in Kontich.

Antwerpen was tussen 1560 en 1660 de onbetwiste wereldhoofdstad van de klavecimbelbouw. Museum Vleeshuis en het Snijders&Rockoxhuis sloegen daarom de handen in elkaar. Met een tentoonstelling van schilderijen uit de Noordelijke en Zuidelijke Nederlanden, nemen ze u in het voorjaar van 2022, mee naar het gouden tijdperk van de Antwerpse klavecimbels.Het Museum Vleeshuis bezit één van de belangrijkste collecties Antwerpse klavecimbels en virginalen ter wereld. In het Snijders&Rockoxhuis, twee 17de -eeuwse aangrenzende patriciërswoningen in de Keizerstraat, kan u schilderijen en beschilderde klavierdeksels van o.a. Frans Floris, Jacob Jordaens, Maerten de Vos, de familie Francken, Jan Miense Molenaer, Jan Steen, Gerard Dou, Gabriël Metsu en Jacob Ochtervelt ontdekken. Deze schilderijen tonen orgels, klavecimbels en virginalen, vaak van Antwerpse makelij. Enkele klavierinstrumenten uit de collectie van Museum Vleeshuis vullen de tentoonstelling aan. In het Rockoxhuis worden beschilderde klavierdeksels getoond van Maarten De Vos en Frans Floris, in het Vleeshuis, ziet u er van Frans Francken II en Jacob Jordaens.

In Museum Vleeshuis maakt u kennis met deze klavecimbels en virginalen, met unieke, beschilderde klavecimbeldeksels, en met Anthony Van Dycks portret (foto) van de klaviervirtuoos Henricus Liberti of Hendrik van Groeninghen (ca. 1610-1669), die als organist, verbonden was aan de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal in Antwerpen. Antoon van Dyck schilderde Liberti’s portret, waarschijnlijk omstreeks 1630, in zijn tweede Antwerpse periode. Een door Van Dyck geëtst portret verscheen ook in diens Iconografie met portretten van beroemde tijdgenoten. Van Dycks oorspronkelijk geschilderd portret zou in de verzameling van koning Karel I van Engeland een plaats hebben gehad naast dat van de eerste Master of the King’s Music, Nicholas Lanier, in de Bear Gallery van het Londens Palace of Whitehall.

Curatoren Hildegard Van de Velde (Snijders&Rockoxhuis) en Timothy De Paepe (Museum Vleeshuis) lieten zich voor de tentoonstelling inspireren door de Muziekkamer, die Museum Vleeshuis in 2018, in het Snijders&Rockoxhuis mocht inrichten. De Muziekkamer is een herschepping van de muzieksalons die de familie Duarte in de 17de eeuw in hun stadspaleis aan de Meir organiseerde. Bezoekers konden er niet alleen genieten van muziek, gespeeld op Antwerpse klavecimbels en virginalen, door vader Gaspar Duarte en zijn kinderen, maar ook van vele tientallen schilderijen van grote meesters.

In het bijbehorend, rijkelijk in kleur geïllustreerd boek, leest u o.a. alles over de schilderijenverzameling en de klavecimbels van de familie Duarte, bespreken Timothy De Paepe en Ria Fabri, de Antwerpse klavecimbels (Ruckers-Couchet-Dulcken), virginalen, orgels en laatjes, deurtjes en luiken van cantoren (gesloten kasten voor het opbergen van o.a. papieren en waardebrieven), heeft Ursula Härting het over Bijbelverhalen, genre- en kabinetschilderijen, en gaan Sven Van Dorst en Katrijn Van Bragt, uitvoerig in op het gerestaureerd schilderij “De doortocht van Mozes en de (deels dansende) kinderen van Israël door de Rode zee” uit ca. 1620, van Frans Francken II. Heel bijzonder!

Tentoonstelling: 26/3/2022 -26/6/2022 – Snijders&Rockoxhuis – Museum Vleeshuis, Antwerpen.

De tentoonstelling Klavier heeft aparte luiken in het Snijders&Rockoxhuis en Museum Vleeshuis. Koop een ticket bij Museum Vleeshuis en u krijgt een kortingscode voor uw ticket bij Snijders&Rockoxhuis. Koop een ticket bij Snijders&Rockoxhuis dan vind u op het ticket een kortingscode voor een ticket bij Museum Vleeshuis. Niet te missen!

Klavier Virginalen, Klavecimbels en orgels verbeeld in de 16de en de 17de eeuw 176 bladz. uitg. Bai Kontich ISBN 9789085868309

https://www.stretto.be/2022/02/13/the-duarte-circle-antwerp-1640-door-transports-publics-o-l-v-thomas-baete-op-het-label-musica-ficta-en-ruckers-me-fecit-antverpiae-music-for-antwerp-harpsichords-virginals-1560-1660/