Top of the Pops Dutch Golden Age Edition – Top 40 van de Gouden Eeuw, door Margot Kalse op het label Aliud.

“Iedereen heeft het natuurlijk vermogen en de behoefte om muziek te maken en ernaar te luisteren”, zo klinkt het. “We ervaren dit elke dag, of we nu werken of ontspanning zoeken, in de kerk of in een bar zijn, op een feestje zijn of kinderen naar bed brengen. De gemakkelijkste manier om muziek te maken is door liedjes te zingen, vooral als je het deuntje in je hoofd hebt. Liedjes – met deuntjes die iedereen kent of snel leert – zijn de beste manier om mensen met elkaar in contact te brengen, vooral als ze er samen van kunnen genieten. Wetenschap heeft aangetoond dat zingen gelukkig maakt: zingen maakt endorfines, oxytocine en dopamine aan: hormonen en neurotransmitters, die de belangrijkste triggers van plezier in onze hersenen vormen.”

“Eeuwen geleden was het niet anders”, zo gaat het verder. “Waar we tegenwoordig de beschikking hebben over muziekprogramma’s op radio en tv, playlists op Spotify, miljoenen video’s op YouTube en een snel groeiend aantal concerten via streamingdiensten, moest men het vroeger doen met de stadsbeiaard, jaarlijkse bezoeken naar kermissen, het kerkorgel en stadsmuzikanten als Jacob van Eyck, die blokfluit speelde op het kerkhof van Sint Jan in Utrecht”.

Jacob van Eyck (ca. 1590-1657) was in de eerste plaats klokkendeskundige en beiaardier, maar was ook een begenadigd blokfluitspeler. Op zomeravonden vermaakte hij de wandelaars op het Janskerkhof, een plein in Utrecht, met zijn virtuoos fluitspel. Om nog meer te horen moest je zelf muziek maken. Enkelen speelden een instrument, maar iedereen kon zingen. En er waren liedjes voor elke gelegenheid. Ze weerklonken rond de eettafel van het gezin, op school, op straat, in de kerk, buiten met een minnaar, op feesten van landgenoten, op bruiloften, op reizen, aan boord van schepen of passagiersschepen, op het werk of in het theater. Dit type lied vormt de basis voor dit Top 40-project, dat vertrekt van de 40 meest gebruikte melodieën uit de periode 1535-1750. Een verrijking.

De uitvoerders zijn Margot Kalsen, mezzosopraan, Sebastiaan Ammerlaan, bariton, Ilil Danin, klavecimbel, Esther Kronenburg, sopraan, en Earl Christy, luit. Margot Kalse is een alt-mezzo zangeres, gespecialiseerd in oude muziek. Ze is oprichtster en leider van het Trigon Ensemble van middeleeuwse vocale muziek, is een ervaren zangdocente en is sinds 2010, koordirigent. Ze heeft een eigen zangschool en geeft vocale trainingen aan koren. Kalse dirigeerde barokopera’s en koorprojecten en was gastdirigente van de Leidse Ekklesia Schola Cantorum. Zij is de bedenker en maker van de Top 40 van de Gouden Eeuw.

Earl Christy studeerde o.a. bij Toyohiko Satoh, Nigel North en Paul Beier, en geeft luitconcerten in Europa en de Verenigde Staten. Hij is een specialist in renaissance- en barokmuziek en heeft uitgebreid onderzoek gedaan in archieven en bibliotheken in heel Europa en veel “vergeten” aspecten van de luit gepubliceerd. Hij is een veelgevraagd continuo speler en docent en als componist, verkent hij de technische grenzen van de luit binnen de context van de muzikale taal van de 18de eeuw.

Top of the pops Dutch Golden Age Edition – Top 40 van de Gouden Eeuw Margot Kalse Aliud, 3 cd ACD OE 1222

https://www.stretto.be/2017/12/02/a-medieval-christmas-songs-from-the-netherlands-from-the-15th-and-16th-century-op-het-label-aliud/