“Handel for Trumpet” door Jonathan en Tom Freeman-Attwood (trompet) en Anna Szałucka (piano), op het label Linn.

Deze cd is reeds het tiende soloproject van Jonathan Freeman-Attwood voor Linn, waarin hij repertoire voor trompet en piano ‘opnieuw voorstelt’ zoals het zou zijn geweest als de geschiedenis anders was geweest. ‘Handel for Trumpet’ volgt nl. soortgelijke lijnen als de vorige opnames en gaat tegen de stroom in door een verscheidenheid aan muziekgenres te presenteren van grote figuren vóór het bestaan van een moderne chromatische trompet en een vleugelpiano. Het programma is relatief eenvoudig verdeeld tussen concerti, aria’s en duetten (uit negen verschillende opera’s en oratoria), met als korte excursie een ingekort klavierwerk uit een van de acht ‘Grote Suites’. Opnieuw werkte Jonathan samen met arrangeur Timothy Jones om versies aan te bieden die deze werken nieuw leven inblazen. Een welkome aanvulling op het trompetrepertoire!

Händel werd in 1685 geboren in Halle in het hertogdom Maagdenburg en was daarom een Duitse componist. Dit gezegd zijnde, is er echter de neiging om zich te zeer uitsluitend te concentreren op zijn verblijf in Londen en eventueel in Dublin (“Messiah”), en hem daarom bijna als een Engelse componist te beschouwen. Toch is de periode van Händel in Italië (1707-1710) de sleutel tot het begrijpen van zijn latere successen. Tijdens zijn vierjarig verblijf in Italië componeerde hij er nl. reeds opera’s, wereldlijke cantaten en schitterende, instrumentale werken.

Het leven van de jonge Händel speelde zich weliswaar eerst af in Halle, Hamburg en Hannover. Zijn Duitse cantates, waarschijnlijk gecomponeerd voor 1704 in Halle, zijn echter verloren gegaan. In 1703 was Händel violist in het orkest van het theater am Gänsemarkt in Hamburg. In die tijd componeerde hij als 18-jarige, zijn eerste opera “Almira”, en ontmoette er de broers Gastone en Ferdinando de’ Medici. Eén van hen, waarschijnlijk Ferdinando, zou hem uitgenodigd hebben voor een bezoek aan Firenze. Na een verblijf in Hamburg vertrok hij in 1706 naar Italië. De Italiaanse jaren van Händel zouden zich afspelen in Firenze, Rome, Napels en Venetië. Tussen haakjes, Vivaldi droeg in 1711 zijn “L’Estro Armonico” (12 concerti) op aan Ferdinando. Händel speelde in Ferdinando’s Villa di Pratolino in Vaglia (nu Villa Demidoff), en in zijn Villa de Poggio a Caiano, in de Toscaanse provincie Prato, gebouwd door da Sangallo. Naar alle waarschijnlijkheid componeerde hij er zijn instrumentale muziek op een instrument gebouwd door Bartolomeo Cristofori, in het bezit van Ferdinando.

Na zijn carrière in Italië, vestigde de jonge Händel zich in Londen, waar hij in 1711, met zijn opera “Rinaldo”, voor het eerst een Italiaanse opera bracht. Dit succes creëerde in Londen een rage voor de Italiaanse opera seria, een genre dat zich overwegend richtte op solo-aria’s voor virtuoze sterzangers. Van de twee opera’s die hij nog in Italië componeerde, werd “Agrippina” in 1709 in het “Teatro San Giovanni Grisostomo” opgevoerd tijdens het carnaval in Venetië. In 1710 werd Händel door bemiddeling van Ernst August II van Brunswijk-Lüneburg, van 1715 tot aan zijn overlijden, prins-bisschop van Osnabrück en hertog van York en Albany, (de jongste broer van de latere, Engelse koning George I.), hofkapelmeester in Hannover.

Aan het eind van dat jaar reisde hij voor de eerste keer naar Londen. Daar werd zijn voor Londen, inderhaast gecomponeerde opera, “Rinaldo”, meteen een succes. Met deze eerste opera voor het Londens “Queen’s Theatre”, had Händel danig veel succes, dat hij besloot van Hannover naar Londen te verhuizen. Georg Ludwig von Braunschweig-Lüneburg, de hertog-keurvorst van Hannover, werd immers in 1714, als George I, koning van Engeland.

Als trompetsolist heeft Jonathan Freeman-Attwood (°1961), Principal van de Royal Academy of Music in Londen, reeds negen soloalbums uitgebracht, de meerderheid voor Linn Records, en heeft veel positieve kritiek gekregen vanwege muzikale originaliteit en het effectieve ‘opnieuw verbeelden’ van de trompet als kamerinstrument in reconstructies van werken uit ca. 1600 tot de 20ste eeuw. Aanvankelijk met John Wallace en Colm Carey in 2003 nam hij “The Trumpets that Time Forgot” (Rheinberger en Elgar) op voor hij een reeks programma’s bedacht met pianist Daniel-Ben Pienaar: “La Trompette Retrouvée” (2007), “Trumpet Masque” (2008), “Romantic Trumpet Sonatas” (2010), “A Bach Notebook for Trumpet” (2012) en “The Neoclassical Trumpet” (2014). Dit laatste omvatte een bewerking van de complete Pulcinella Suite. “Trumpet Masque” won de opname van het jaar in “High Fidelity” in 2009. Hij nam ook de wereldpremière van Gabriel Fauré’s Vocalises op in 2013, vergezeld door pianist, Roy Howa. In 2014 nam hij het Godfather Theme op voor Sony als onderdeel van de jubileumvieringen van klassieke films.

Anna Szalucka is een opwindende, meermaals bekroonde Poolse pianiste die bekend staat om haar uitzonderlijke muzikaliteit en intense virtuositeit. Ze voltooide de bacheloropleiding aan de Stanislaw Moniuszko Muziekacademie in Gdansk en studeerde bij Waldemar Wojtal. Vervolgens vervolgde ze haar studie aan de Universität für Musik und Darstellende Kunst, Wenen in de pianoklas van Stefan Vladar en later aan de Royal Academy of Music in Londen onder supervisie van Ian Fountain, waar ze in 2017 de Hodgson Piano Fellowship bekleedde.

Anna Szalucka heeft talloze concerten en recitals over de hele wereld gegeven, in samenwerking met instellingen als het Fryderyk Chopin Instituut, de Wiener Beethoven Gesellschaft, de Arthur Rubinstein International Music Foundation, de Worshipful Company of Musicians, evenals BBC Radio 3, BBC Radio 4 en Klassieke FM. Als winnaar van de Tallinn International Piano Competition 2016 in verschillende categorieën, werd ze uitgenodigd om op te treden met het Estse Nationale Symfonie Orkest. Ze trad ook op als soliste bij onder meer het Polish Radio Orchestra, het Worthing Symphony Orchestra, de Sinfonia Baltica en de Pomeranian Philharmonic. Szalucka heeft haar passie voor muziek ontwikkeld door deel te nemen aan masterclasses bij gerenommeerde pianisten als Pierre-Laurent Aimard, Imogen Cooper, Lee Kum-Sing, Andrzej Jasinski, Paul Roberts en vele anderen. In Polen ontving Anna Szalucka de Prijs van het Ministerie van Wetenschap en Hoger Onderwijs en de Prijs van het Ministerie van Cultuur en Nationaal Erfgoed voor uitzonderlijke prestaties op muziekgebied.

Tracklist:

Rodelinda, HWV 19: Ritorna, o caro

Sonata No. 1 in F Major (After Handel’s Concerto grosso in F Major, Op. 3 No. 4, HWV 315):

Giove in Argo, HWV A14: Nel passar da un laccio all’altro

Suite No. 3 in D Minor, HWV 428: Prelude, Allemande and Fugue

Sonata No. 3 in E Flat Major (After Handel’s Organ Concerto in F Major‘The Cuckoo and the Nightingale’, HWV 295

Semele, HWV 58: Where’er You Walk

Ariodante, HWV 33: Vezzi, lusinghe, e brio

Berenice, HWV 38: Se il mio amor fu il tuo delitto

Sonata No. 2 in F Minor (After Handel’s Concerto grosso in A Minor, Op. 6 No. 4, HWV 322):

Solomon, HWV 67: With Thee th’Unsheltered Moor I’d Tread 1:4321. Alessandro, HWV 21: Brilla nell’alma

Sonata No. 4 in A Major (After Handel’s Concerto a due cori in B Flat Major, HWV 332):

Theodora, HWV 68: To Thee, Thou Glorious Son of Worth

Agrippina, HWV 6: Bel piacere

Handel for Trumpet Jonathan Freeman-Attwood (trumpet), Anna Szałucka, Tom Freeman-Attwood cd Linn CKD736

https://www.stretto.be/2020/02/16/heel-originele-verrijkende-en-aanstekelijke-richard-strauss-and-the-viennese-trumpet-door-jonathan-freeman-attwood-trompet-en-chiyan-wong-piano-op-het-label-linn/