Release Date: 13th Dec 2024
De Finse componist Kalevi Aho (1949) heeft een aanzienlijk en gevarieerd oeuvre gecomponeerd. Hij begon meer dan vijftig jaar geleden, zijn carrière als componist met het genre strijkkwartet, .
Release Date: 13th Dec 2024
De Finse componist Kalevi Aho (1949) heeft een aanzienlijk en gevarieerd oeuvre gecomponeerd. Hij begon meer dan vijftig jaar geleden, zijn carrière als componist met het genre strijkkwartet, .
Robert Fayrfax (1464-1521) overbrugt de kloof tussen het Eton Choirbook en Thomas Tallis. Niemand voor hem had het soort expressieve kracht bereikt dat hij in deze vier antifonen wist te bereiken. Ze waren baanbrekend en uitzonderlijk.
Dit zesde volume van Masaaki Suzuki’s veel geprezen opnamen van de complete orgelwerken van Johann Sebastian Bach, presenteert de eerste elf composities uit een manuscript, die de Leipziger Koralen worden genoemd.
Jan Dismas Zelenka (1679-1745), het grootste, muzikaal genie van de Tsjechische barokmuziek, werd pas de laatste 20 jaar herontdekt en heeft sindsdien een ware revival beleefd. Naast grote vormen zoals de mis en psalmtoonzettingen, componeerde hij in zijn hoedanigheid van hofcomponist in Dresden, ook tal van kleinere religieuze werken. Ontdek hier o.a. zijn Magnificat ZWV108 en zijn Missa Gratias agimus tibi, ZWV13. De vocale solisten zijn Hannah Morrison (sopraan), David Allsopp (alto), Franziska Bobe (sopraan), Thomas Hobbs (tenor), Philipp Cieslewicz (alto) en Jonathan Sells (bas). Niet te missen!
Deze heel bijzondere cd is een eerbetoon aan de componiste Adèle Hugo (1830-1915), het vijfde kind van de grote dichter en schrijver, Victor Hugo. Ze leed aan een levenslange psychologische instabiliteit en bracht de helft van haar tragisch leven door in psychiatrische instellingen, van haar 42ste tot haar dood op 85 jarige leeftijd. De componist Richard Dubugnon heeft 14 van haar liederen georkestreerd en zijn instrumentaties geven een idiomatische, soms kleurrijke, vaak zachte inslag aan de aantrekkelijke liederen.
De jonge Wolfgang, slechts 11 jaar oud, componeerde het oratorium Die Schuldigkeit des ersten Gebots (De plicht van het eerste gebod) in 1767 bij zijn terugkeer in Salzburg na een uitgebreide tournee door Europa met zijn vader Leopold en zijn zus.
Muziek is altijd een beroep van een leraar geweest, waarbij kennis en vaardigheden van generatie op generatie werden doorgegeven van meester op leerling. De inspiratie voor deze opname ligt in de werken van Claudio Monteverdi, zijn invloeden en de immense erfenis die hij doorgaf aan zijn leerlingen, en die ook door zijn eigen leraren aan hemzelf werd doorgegeven.
Zes zangers en zes instrumentalisten nemen u mee naar de Oostenrijkse bergen ergens tussen Salzburg en Wenen, voor een uur heerlijke muziek, maar ook voor een uur van rust. Het orgel van de kerk is stuk, maar…er was een gitaar.
De luit werd hét instrument bij uitstek aan de Europese hoven rond 1500, de tijd van hun grootste cultureel en spiritueel belang. De luit werd door de humanisten beschouwd als de lier van Orpheus, omdat het het metafysisch ideaal van de kracht van muziek belichaamde en ook nauw verbonden was met improvisatie.
Deze cd laat u kennismaken met de onmiskenbaar verfijnde muziekstijl van de zogenaamde “Grand Siècle” onder Louis XIV, waarin luit en theorbe samen met klavecimbel en viola da gamba, de toon zetten. De tijdloze elegantie van deze instrumentale en vocale composities is een uitstekende illustratie van de pracht van het muzikaal landschap in het Frankrijk van de 17de eeuw.