Handel, “La Resurrezione”, Tinney, Lombardi Mazzulli, Tomkiewicz, Shim, Oštrek, en het Händelfestspielorchester Halle o.l.v. Attilio Cremones op het label Naxos

De 23-jarige Händel componeerde zijn oratorium La resurrezione, HWV 47 in 2 delen, op een libretto van Carlo Sigismondo Capece (1652-1728), de hofdichter van Maria Casimira Louise de la Grange d’Arquien (foto), de koningin van Polen, die in Rome in ballingschap leefde. Maria Casimira was de gemalin van Jan III Sobieski, van 1674 tot zijn overlijden in 1696, vorst van het Pools-Litouws Gemenebest, koning van Polen en grootvorst van Litouwen. Capece schreef ook de libretti voor o.a. Domenico Scarlatti’s “Tolomeo e Alessandro” (1711) en “Ifigenia in Aulide” (1714), en voor Caldara’s “Tito e Berenice” (1714).

Lees verder

“Couperin & Lalande, Leçons de Ténèbres” door Paco Garcia, Étienne Bazola en het Ensemble Les Surprises o.l.v. Louis-Noël Bestion de Camboulas, op het label Alpha. Subliem!

Het Officie van Tenebrae was in de 17de – en 18de eeuw in Frankrijk zeer populair. Het was strak gestructureerd en had ook een echte theatrale dimensie, met name door het gebruik van licht en het geleidelijk doven van een kaars na elke les. De drie Leçons de Ténèbres van François Couperin waren een bekwame mix van theatrale geschriften die de uiterst aangrijpende tekst van de Klaagliederen van Jeremia uitdrukten

Lees verder

Josh Sims, “Het verhaal van Adidas. Een ode aan het legendarische merk”, een uitgave van Kosmos.

In het bijzonder mooi geïllustreerd “Het verhaal van Adidas” neemt stijlauteur Josh Sims u mee op een indrukwekkende reis rond dit iconisch merk. Hij vertelt over de oorsprong van Adidas in een klein Duits stadje en hoe het merk uitgroeide tot de wereldwijd bekende sportkleding- en schoenenfabrikant. Daarnaast onthult hij hoe Adidas met zijn revolutionaire technologie en iconische drie strepen een blijvende culturele impact wist te creëren, en schetst hij de geschiedenis van bekende Adidas-modellen.

Lees verder

Kirsten Wolf, “24 uur bij de Vikingen, Het leven in het Middeleeuwse Noorden”, een uitgave van HL Books.

Hoe zag een dag in het leven van een Viking eruit? In ’24 uur bij de Vikingen’ introduceert de Vikingexperte, Kirsten Wolf, 24 individuen, van koningen en krijgers tot bakkers en dichters. Door hun dagdagelijks leven te volgen, biedt ze inzicht in een complexe en invloedrijke samenleving die verder reikte dan het stereotyp beeld van de plunderende, barbaarse Vikingen.

Lees verder

Helen Castor, “Koningsdrama De tragische geschiedenis van Richard II en Hendrik IV”, een uitgave van Omniboek.

‘Koningsdrama’ is een studie over de psychologie van macht en mannelijkheid, en over een land in crisis. De neven Richard van Bordeaux en Hendrik Bolingbroke scheelden slechts drie maanden. Ze waren tien jaar oud toen Richard in 1377 tot koning van Engeland werd gekroond. De twee jongens groeiden samen op, hun levens verweven, hun persoonlijkheden uiterste tegenpolen. Richard had een vast geloof in zijn eigen door God gegeven majesteit. Hij ontwikkelde zich tot een tiran en regeerde op basis van willekeur in plaats van de wet. Tot Hendrik hem op 32-jarige leeftijd moedig afzette en zichzelf tot koning van Engeland uitriep.

Lees verder

Authentieke, historische uitvoering, “Chopin intime”, door Justin Taylor op het label Alpha.

Justin Taylor wil de werken die hij speelt altijd koppelen aan de meest geschikte historische instrumenten. Hij is daarbij altijd gefascineerd geweest door de muziek van Chopin, wiens intieme muzikale wereld hij hier presenteert. “Chopin intime”, met o.a. enkele van zijn préludes en nocturnes, volledig gewijd aan de werken van de beroemde, Poolse componist, werd uitgevoerd op een Pleyel pianino uit 1839 (foto), het instrument met zilveren, fluwelen klanken waarop Chopin zijn Préludes componeerde.

Lees verder

“Jacquet de la Guerre Chamber Music” door Musica Fiorita o.l.v. Daniela Dolci op het label Christophorus.

Elisabeth Jacquet de la Guerre (1665-1729) was de beroemdste componiste van het Ancien Régime. Met de genereuze steun van Louis XIV kon ze aan de slag als klaveciniste, organiste, docente en componiste. Vijftien jaar geleden presenteerden Daniela Dolci en Musica Fiorita kamermuziek van haar die gemakkelijk te vergelijken is met de werken van haar mannelijke collega’s uit die tijd.

Lees verder