“A Tribute To Pauline Viardot” Marina Viotti en Les Talens Lyriques, o.l.v. Christophe Rousset, op het label Aparté. Verschijnt op 7 oktober.

De mezzosopraan Marina Viotti en Les Talens Lyriques o.l.v. Christophe Rousset volgen op deze cd de veelzijdige carrière van de beroemde Spaans-Franse mezzosopraan, Pauline Viardot, en presenteren, aan de hand van recitatieven en aria’s, een Romance en een Cavatina, afgewisseld met twee ouvertures, een boeiend en gevarieerd, muzikaal portret van een unieke artieste, die in haar tijd unaniem werd geprezen door het publiek. Niet te missen!

Pauline Viardot (1821-1910) was niet alleen de meest invloedrijke zangeres van de 19de eeuw, maar ook een pedagoog en componiste, o.a. van 5 opera’s, wiens talent, persoonlijkheid en onvergelijkbare uitstraling haar tot één van de leidende figuren van de Franse Romantiek maakten. Gounod en Berlioz beschouwden haar als ‘collaboratrice’ aan hun opera’s, Saint-Saëns droeg zijn Samson et Delilah op aan haar, nog anderen prezen haar als componiste de hemel in. Pauline Viardot, een gewezen leerlinge van Liszt en Anton Reicha, reisde veel, was bekend en geliefd, zong op alle grote podia in Europa en stond op goede voet met verschillende vorstenhuizen.

Pauline Viardot-Garcia was de dochter van de Spaans-Andalusische tenor, Manuel del Pópulo Vicente García (1775-1832), (voor wie Rossini de rol van graaf Almaviva in “De Barbier van Sevilla”, componeerde), en van zijn tweede vrouw, de sopraan Joaquina Sitches. Hun twee dochters, Maria en Pauline, werden allebei zangeres en hun zoon, de bariton, Manuel jr. werd een beroemde zangpedagoog. Zus Maria (1808-1836) (foto) werd een echte diva. Zij huwde op 17-jarige leeftijd met de 45-jarige bankier Eugène Malibran (1781-1836) en leidde als Maria Malibran een opwindend leven dat door de roddelpers gretig werd gevolgd. Er kwam echter op een dramatische manier een einde aan haar leven, toen ze op 28-jarige leeftijd in het Londense Regent’s park van haar paard viel en een korte tijd daarna aan haar verwondingen overleed.

In 1840 trouwde Pauline in 1840 op advies van haar vriendin, George Sand, met Louis Viardot (1800-1883) (foto), de directeur van het Theatre Italien. Hij was weliswaar 20 jaar ouder dan zij, maar deed alles om haar te steunen en haar carrière uit te bouwen. Ze kwam bv. terecht in Sint-Petersburg, waar ze 3 seizoenen lang, prima donna was. Daar ontmoette ze in 1843, de Russische schrijver Ivan Toergenjev (1818-1883), een vriend van haar man, die echter op haar verliefd werd. Het begin van een levenslange verhouding, die fluctueerde tussen vriendschap, liefde, obsessie, frustratie en artistieke zielsverwantschap. Guy de Maupassant noemde de relatie tussen de zangeres en de Russische schrijver “la plus belle histoire d’amour du 19 siècle”. Pauline’s echtgenoot overleed in mei 1883, Toergenjev overleed 3 maanden later…

Marina Viotti werd geboren in Zwitserland, maar groeide op in Frankrijk. Ze studeerde niet alleen klassieke muziek (fluit), maar ook jazz, en boog zich over metal en chanson. Na een master in filosofie en literatuur ging ze naar Wenen, waar ze in 2010 haar vocale opleiding startte bij Heidi Brunner. In 2013 werd ze aangenomen aan de HEMU (Haute école de musique) in Lausanne, in de zangklas van Brigitte Balleys, en behaalde er een solist Master degree. Ze vervolmaakte haar belcanto-techniek bij Raul Gimenez in Spanje. Marina won de derde prijs van het Concours de Genève, na het winnen van de eerste prijs op de internationale wedstrijd van Mâcon in 2015 en de internationale Belcanto-prijs op het Rossini Festival van Bad Wildbad.

Tracklist :

Christoph Willibald Gluck (1714-1787) / Hector Berlioz (1803-1869)

Orphée et Eurydice (1859)

  1. Récitatif & air “Qu’entends-je ?… Amour, viens rendre à mon âme”

(Orphée, Act I, no.6)

Vincenzo Bellini (1801-1835)

I Capuleti e i Montecchi (1830)

  1. Arie “Se Romeo t’uccise un figlio”; “La tremenda ultrice spada” (Romeo, Act I, 3)

Jules Massenet (1842-1912)

Marie-Magdeleine (1873)

  1. Air “Ô mes sœurs” (Méryem la Magdaléenne, Act I, no.2)

Fromental Halévy (1799-1862)

La Juive (1835)

  1. Romance “Il va venir !” (Rachel, Act II, no.10)

Gioachino Rossini (1792-1868)

Il barbiere di Siviglia (1816)

  1. Aria “Una voce poco fa” (Rosina, Act I, 5)

Semiramide (1823)

  1. Overtura
  2. Cavatina “Bel raggio lusinghier” (Semiramide, Act I)

Gaetano Donizetti (1797-1848)

La Favorite (1840)

  1. Récitatif & air “L’ai-je bien entendu ? … Ô mon Fernand… Venez cruels” (Léonor, Act III, no.11)
  2. Ouverture

Hector Berlioz (1803-1869)

Les Troyens (1863)

  1. Monologue & air “Ah, ah, je vais mourir… Adieu fière cité” (Didon, Act V, 2)

Charles Gounod (1818-1893)

Sapho (1851)

  1. Récitatif & air “Où suis-je ? … Ô ma lyre immortelle” (Sapho, Act III, no.19)

Camille Saint-Saëns (1835-1921)

Samson et Dalila (1877)

  1. Récitatif & air “Samson recherchant ma présence… Amour, viens aider ma faiblesse” (Dalila, Act II, 1)

A Tribute To Pauline Viardot Marina Viotti Les Talens Lyriques Christophe Rousset cd Aparté AP290

https://www.stretto.be/2017/09/02/liederen-van-pauline-viardot/

https://www.stretto.be/2018/05/16/world-premiere-recordings-van-composities-voor-viool-en-piano-van-pauline-en-paul-viardot-door-reto-kuppel-en-wolfgang-manz/