Voor het eerst sinds Chronicles, Volume 1 (2004) en het winnen van de Nobelprijs voor Literatuur in 2016, komt Bob Dylan (°1941) met een boek met nieuw materiaal. In “The Philosophy of Modern Song” geeft hij nl. een masterclass over de kunst van songwriting en biedt hij een persoonlijk en ongewoon inzicht in populaire muziek. Aan de hand van 66 teksten, geïllustreerd met wel 150 foto’s, onderzocht hij nummers van anderen, van de componist Stephen Foster tot het new-wave-icoon Elvis Costello en van de countryzanger Hank Williams tot de singer-songwriter en burgerrechtenactiviste Nina Simone, Little Richard, Frank Sinatra, en van Elvis Presley tot The Clash.
Bob Dylan heeft 39 studioalbums uitgebracht, waarvan wereldwijd meer dan 125 miljoen exemplaren zijn verkocht. Naast de Nobelprijs voor Literatuur, ontving hij het Frans Légion d’honneur, de Pulitzer Special Prize en de Medal of Freedom, de hoogste burgerlijke onderscheiding in de Verenigde Staten. Zijn memoires “Kronieken. Volume One” stond een jaar op de bestsellerlijst van de New York Times. Nummers als bv. “Blowin’ in the wind”, “All along the watchtower” en “Knockin on heaven’s” hadden en behielden een poëtische kracht waarvoor hij de Nobelprijs kreeg. Nu presenteert Bob Dylan met “The Philosophy of Modern Song” een boek waarin hij niet terugblikt op zijn eigen werk, maar op de meer dan 60 nummers die indruk op hem hebben gemaakt en hem hebben gevormd. Het biedt unieke inzichten in de essentie van populaire muziek.
Magisch, precies en diepzinnig en daarenboven vaak erg grappig, onthult hij de essentie van elk nummer en mediteert hij over het menselijk leven en de twijfelachtige toestand van onze wereld in zijn onnavolgbaar uniek proza. Voor de hand liggende rijmpjes kunnen gemakkelijk een valstrik worden, één lettergreep te veel kan een goed nummer verpesten, en bluegrass heeft meer gemeen met heavy metal dan op het eerste gezicht lijkt. En hoewel ze ogenschijnlijk over de muziek gaan, zijn het tegelijkertijd bespiegelingen over het leven.
In 1993 bracht Bob Dylan “World Gone Wrong” uit, een album met covers van enkele van de vroege blues- en folk artiesten die hij vereerde. Dylans hoestekst voor het album waren korte, soms surrealistische riffs over de tijdloze kwaliteit van deze grimmige en mysterieuze nummers met een diepe eigentijdse weerklank. “The Philosophy of Modern Song” is een soort aanvulling op die hoesteksten. Geïllustreerd met een schat aan publiciteitsfoto’s, snapshots, landschappen en klassieke documentaire beelden, gaan de essays over baanbrekende nummers, tot onduidelijke en eigenaardige, bv. Bing Crosby’s “Whiffenpoof Song”, “London Calling” van de Clash, Jimmy Webbs “By the Time I Get to Phoenix”, naast rockabilly-pioniers zoals Sonny Burgess, Harold Melvin en Johnny Paycheck.
In het boek verneemt u alles over blues, rockabilly, bluegrass, vroege folk en pre-pop-standards en over nogal wat crooners zoals Perry Como, Vic Damone, Dean Martin en over Frank Sinatra’s, “Strangers in the Night”, waarvan Dylan de duistere geschiedenis traceert. Het auteurschap van zowel de melodie als de tekst wordt nl. betwist. Met zijn album “Rough and Rowdy Ways” werd Dylan de eerste artiest die sinds 1960 elk decennium met een album in de Billboard Top 40 heeft gestaan. “The Philosophy of Modern Song” bevat veel van wat hij in al die jaren heeft geleerd over muziek. Zoals altijd levert Dylan ook hier weer een fenomenale, artistieke prestatie en schreef een boek, waarvan je kan zeggen, “I want it, so bad”. “The Philosophy of Modern Song” werd vertaald door Robert Neugarten.
Bob Dylan The Philosophy of Modern Song 339 bladz. geïllustreerd Nederlandse editie uitg. Unieboek | Het Spectrum ISBN 9789000384013