Jules Massenet Grisélidis door Orchestre et Chœur Opéra national Montpellier Occitanie o.l.v. Jean-Marie Zeitouni op het label Bru Zane

Op 20 november 1901 ontdekte Paris Massenets Grisélidis in de Opéra-Comique. Het werk roept een middeleeuws verhaal op dat met name door Boccaccio en Perrault werd opgepakt en in de barokperiode meerdere malen op muziek werd gezet. Het gaf Massenet de kans om de ‘gotische’ kleur te verkennen waar het begin van de 20ste eeuw nooit genoeg van kreeg. Het inventieve libretto van Armand Silvestre en Eugène Morand ontwikkelt contrasterende registers: het religieuze, het fantastische, het sentimentele en het krijgshaftige. Bovenal zorgt de aanwezigheid van een gespierde duivel, opgescheept met een knorrige vrouw, ervoor dat we het serieuze (sublieme) kunnen contrasteren met het komische (groteske).

Lees verder

“César Franck, Organ Works”, door Ignace Michiels op het label Et’cetera.

César Franck (1822-1890) wordt beschouwd als de vader van de Franse symfonische orgelmuziek. Toen Franck in 1822 in Luik werd geboren, maakte de stad deel uit van het Koninkrijk der Nederlanden. Francks moeder kwam uit Aken, zijn vader uit Gemmenich, dat destijds Nederlands maar Duitstalig was. Het echtpaar verhuisde kort voor de geboorte van César naar de Franstalige maar Nederlandstalige stad Luik. In 1836, toen César 14 was, inmiddels Belg en al 5 jaar student aan het Conservatorium van Luik, verhuisde het gezin naar Parijs.

Lees verder

“Requiem for an Emperor Missa de Requiem Pierre de Manchicourt” door het Utopia Ensemble op het label Ramée.

 

Karel V was zeker de meest charismatische en machtige heerser van de Renaissance. Vermoeid en gedemoraliseerd door de uitdagingen van de keizerlijke heerschappij, deed hij tegen het einde van zijn leven afstand van de troon en leidde hij een teruggetrokken bestaan in het klooster van Cuacos de Yuste in Castilië onder het motto “Ecce elongavi fugiens et mansi in solitudine” (“Ik vluchtte en bleef in eenzaamheid”). Het Utopia Ensemble gaat op zoek naar de man achter de vorst en belicht de dualiteit van macht en grootsheid enerzijds en eenzaamheid anderzijds. Het Requiem van Pierre de Manchicourt – hofcomponist van Karels zoon en directeur van de beroemde Capilla Flamenca – dat geschreven zou kunnen zijn voor een van de talloze herdenkingsdiensten voor Karel V, straalt gelijkmoedigheid en grandeur uit en wordt hier afgewisseld met chansons die het hart onder Karels harnas sneller deden kloppen.

Lees verder

“Georg Österreich’s Resurrected Treasures: North-German Cantatas Around 1700”, door Musica Gloria, Nele Vertommen en Beniamino Paganini op het label Etcetera.

In deze opname voert Musica Gloria vergeten schatten uit de manuscriptencollectie van Georg Österreich (1664-1735) uit. Deze collectie, beter bekend onder de naam van zijn opvolger Bokemeyer, is een van de belangrijkste bronnen voor Duitse religieuze muziek rond 1700, en is de enige bron voor een deel van de output van Buxtehude, Bruhns, Rosenmüller en vele anderen. Österreich begon deze collectie met Noord-Duitse cantates van hemzelf en van collega’s die belangrijk voor hem waren. Naast twee werken van Georg Österreich worden zijn broer Michael, zijn compositieleraar Johann Theile, zijn zangleraar en collega Giulio Giuliani, zijn voorganger als Kappelmeister in Gottorf, Johann Pilipp Fortsch, zijn collega Johann Friedrich Meister en zijn leerling en opvolger Heinrich Bokemeyer elk vertegenwoordigd met één werk in dit programma.

Lees verder

“Lassus Penitential Psalms” door Cappella Amsterdam o.l.v. Daniel Reuss op het label Pentatone.

Introspectieve koormuziek van misschien wel het mooiste muziekmanuscript ter wereld.

Cappella Amsterdam en haar gevierde chef-dirigent Daniel Reuss presenteren een integrale opname van Lassus’ Boetpsalmen. Voortbouwend op hun prachtige opname van Schnittke’s Psalmen van Berouw, verkent deze release nieuwe dimensies in het thema van boete en markeert een belangrijke terugkeer naar het Renaissance-repertoire na hun gevierde Pentatone-debuutalbum In Umbra Mortis. Het album combineert Lassus’ sobere en introspectieve muziek met beelden uit de rijk geïllustreerde originele partituur, een van de visueel mooiste manuscripten ooit gemaakt.

Lees verder

“Una poesia muta. Art in Early Cinquecento Venice” door The Marian Consort op het label Linn. Een hoogtepunt!

 

Una poesia muta: Art in early Cinquecento Venice is het resultaat van een samenwerking tussen SWR radio, Staatsgalerie Stuttgart en The Marian Consort. Speciaal samengesteld door het museum in Stuttgart, heeft de allereerste tentoonstelling in Duitsland gewijd aan Vittore Carpaccio en zijn tijdgenoten.

Lees verder

“Boismortier, Les Quatre Saisons” door Sarah Charles, Enguerrand de Hys, Marc Mauillon, Lili Aymonino en het Orchestre de l’Opéra Royal o.l.v. Chloé de Guillebon, op het label Château de Versailles Spectacles. Subliem!

 

Hoewel niet bekend is aan welke mysterieuze figuren ze zijn opgedragen, resoneren de cantates Les Quatre Saisons van Joseph de Boismortier, gepubliceerd in 1724, de pracht van hoffeesten en de welsprekendheid van de salons de conversation.

Lees verder