“Fauré Violin Concerto – Penelope – Prelude – Berceuse – Elegie – Romance – Fantaisie – Dolly” door Pierre Fouchenneret (viool), Martin Johnson (cello) en Catriona Ryan (fluit) en het RTÉ National Symphony Orchestra o.l.v. Jean-Luc Tingaud op het label Naxos. Magnifiek!

Gabriel Fauré is het meest bekend om zijn Requiem en Pavane, maar deze zijn niet typerend voor een oeuvre dat zich grotendeels richtte op solopianostukken, liederen en kamermuziek, waarvan er veel door anderen werden georkestreerd. Zijn Vioolconcert werd nooit voltooid, maar het overgebleven eerste deel onthult Fauré’s karakteristieke speelsheid met ritme en harmonie. Het korte preludium tot Pénélope, Fauré’s enige opera, brengt de sombere en gepassioneerde stemmingen van zijn heldin over, hier te horen naast favorieten zoals de aangrijpende Élégie, Dolly en beroemd onder fluitisten, de Fantaisie.

Lees verder

“Mozart, Horn Concertos” door Alec Frank-Gemmill (hoorn) en het Swedish Chamber Orchestra o.l.v. Nicholas McGegan, op het label BIS. Schitterend!

Na Alec Frank-Gemmills geprezen opnames van negentiende-eeuwse werken voor hoorn en piano (BIS-2228), kamermuziek van Brahms (BIS-2478) en pre-Mozart hoornconcerten (BIS-2315), keken we uit naar de opname van Mozarts hoornconcerti. Net als op zijn cd met concertante werken, wordt hij hier begeleid door het Swedish Chamber Orchestra onder leiding van een expert in de 18de -eeuwse stijl, Nicholas McGegan.

Lees verder

“Beethoven, The Complete Violin Sonatas” door Shunske Sato (viool) en Shuann Chai (pianoforte) op het label Cobra. Niet te missen!

Deze nieuwe, grensverleggende opname van Beethovens complete sonates voor viool en piano is het resultaat van een intensieve studie. De werken van Beethoven hebben al lang een speciale plaats in het repertoire van het duo – de Kreutzer Sonate was zelfs het allereerste stuk dat ze samen speelden. Naast het spelen van Beethoven besteedden ze veel tijd aan het onderzoeken van historische bronnen en oude opnames.  

Lees verder

“No Strings Attached. Concertos, Overture and Sonatas for Oboe Band” door La Petite Écurie op het label Arcana.

De inspiratie voor het nieuwste album van La Petite Ecurie, No Strings Attached, komt voort uit het voorwoord van Johann Christian Schieferdeckers dertien Musikalische Concerte, waarin hij uitdrukte dat: “Ze waren met zoveel zorg gecomponeerd dat ze, bij gebrek aan de nodige mensen, ook met slechts 4 stemmen konden worden uitgevoerd, namelijk 3 Hautbois en 1 Fagot”. Met deze zin vatte Schieferdecker het fundamenteel idee samen dat strijkers soms overbodig waren!

Lees verder

Gabriel Fauré, Requiem (1888) door het Millenium Orchestra, Caroline Weynants en het Chœur de Chambre de Namur o.l.v. Thibaut Lenaerts, op het label Ricercar. Subliem!

Het magistraal Requiem werd op 16 januari 1888 voor het eerst uitgevoerd in de Madeleine-kerk in Parijs, “voor de begrafenis van een parochiaan”! Het is deze originele uitvoeringsversie, zonder het Offertorium en het Libera me, met uitsluitend begeleiding door een strijkersensemble (altviolen, cello’s en contrabas), orgel en harp, die hier wordt gepresenteerd in een wereldpremière-opname. Uniek!

Lees verder

“La Naissance de Versailles” door het Chœur de l’Opéra Royal, Chœur de la Maîtrise de Paris-CRR en Consort Musica Vera o.l.v. Jean-Baptiste Nicolas, op het label Château de Versailles Spectacles. Alweer magistraal!

De jonge Louis XIII kwam voor het eerst naar Versailles in 1607 en vergezelde zijn vader Henri IV op een jachtexpeditie. In 1623 besloot hij een jachthuis te laten bouwen waar hij de nacht kon doorbrengen: het mooiste paleis ter wereld was in de maak. Op het programma ontdekt u o.a. La grande Messe à double chœur (Messe de consécration du château de Louis XIII) van Nicolas Formé (1598-1654), de hofcomponst van  Henry IV en Louis XIII.

Lees verder