Het Folkwang Kammerorchester Essen, onder de levendige leiding van Johannes Klumpp, brengt nu Mozarts symfonische reisherinneringen tot leven . Deze opwindende nieuwe GENUIN-release is het vijfde deel in een reeks zeer geprezen Mozart-opnames. Critici benadrukken consequent de “uitstekende technische vaardigheden” van het ensemble en prijzen “de dirigent en het orkest als ideale vertolkers van Mozart”!
Categorie archieven: Aanbevolen CD’s
“Mass & Gloria – Schubert & Poulenc” door het Dresdner Kreuzchor en de Dresdner Philharmonie o.l.v. Martin Lehmann, op het label Berlin Classics. Een hoogtepunt!
Deze buitengewone opname brengt twee belangrijke werken samen, Poulencs “Gloria” en Schuberts Missa solemnis in As. Beide werken werden opgenomen in het Kulturpalast Dresden met als solisten Elsa Benoit, Irike Malotta, Patrick Grahl en Klaus Häger en vormen een voortzetting van de langdurige samenwerking tussen het Kreuzchor en de Dresdner Philharmonie.
“Heinrich Ignaz Franz Biber, Violinsonatas” (1681) door Ars Antiqua Austria o.l.v. Gunar Letzbor, op het label Christophorus.
Dat de virtuoze vioolsonates uit 1681, in tegenstelling tot de Mystery Sonates, in het hedendaags concertrepertoire nog steeds weinig aandacht krijgen, is verbazingwekkend, gezien de tomeloze muzikale vindingrijkheid van deze muziek. Gunar Letzbor en Ars Antiqua Austria benadrukken dit aspect in hun eerste opname van deze bundel uit 1994 met een gevarieerde continuo bezetting.
“Désiré-Émile Inghelbrecht. The Complete Erato Recordings”, een indrukwekkende 16 cd box op het label Erato.
Désiré-Émile Inghelbrecht (1880–1965), van wie dit jaar de 60ste verjaardag wordt herdacht van zijn overlijden, was een centrale figuur in de Franse muziek van de twintigste eeuw. Hij was bekend als dirigent, componist en als een hartstochtelijk pleitbezorger van het Frans repertoire. Zijn bijdrage aan muzikale activiteiten in Frankrijk was essentieel.
Handel “Se in fiorito ameno prato, Sonatas for Violin and Basso Continuo” door Luigi Accardo, Mauro Pinciaroli en Quartetto Vanvitelli op het label Arcana.
.
De Vioolsonates van Händel die hij in Londen componeerde, strekken zich uit van de bloeitijd van de Italiaanse operaproducties van de Royal Academy of Music tot zijn laatste Engelse oratoria.
Handel, “La Resurrezione”, Tinney, Lombardi Mazzulli, Tomkiewicz, Shim, Oštrek, en het Händelfestspielorchester Halle o.l.v. Attilio Cremones op het label Naxos
De 23-jarige Händel componeerde zijn oratorium La resurrezione, HWV 47 in 2 delen, op een libretto van Carlo Sigismondo Capece (1652-1728), de hofdichter van Maria Casimira Louise de la Grange d’Arquien (foto), de koningin van Polen, die in Rome in ballingschap leefde. Maria Casimira was de gemalin van Jan III Sobieski, van 1674 tot zijn overlijden in 1696, vorst van het Pools-Litouws Gemenebest, koning van Polen en grootvorst van Litouwen. Capece schreef ook de libretti voor o.a. Domenico Scarlatti’s “Tolomeo e Alessandro” (1711) en “Ifigenia in Aulide” (1714), en voor Caldara’s “Tito e Berenice” (1714).
“Couperin & Lalande, Leçons de Ténèbres” door Paco Garcia, Étienne Bazola en het Ensemble Les Surprises o.l.v. Louis-Noël Bestion de Camboulas, op het label Alpha. Subliem!
Het Officie van Tenebrae was in de 17de – en 18de eeuw in Frankrijk zeer populair. Het was strak gestructureerd en had ook een echte theatrale dimensie, met name door het gebruik van licht en het geleidelijk doven van een kaars na elke les. De drie Leçons de Ténèbres van François Couperin waren een bekwame mix van theatrale geschriften die de uiterst aangrijpende tekst van de Klaagliederen van Jeremia uitdrukten
“Rebelle” Eva Zaïcik (mezzosopraan) Orchestre National de Lille o.l.v. Pierre Dumoussaud op het label Alpha.
Ter gelegenheid van de 150ste sterfdag van Georges Bizet en de première van zijn immens populaire opera, “Carmen”, brengen Alpha Classics en Le Palazzetto Bru Zane nu een eerbetoon aan Célestine Galli-Marié (1840-1905), de mezzosopraan die in 1875, de titelrol creëerde. Lees verder
Authentieke, historische uitvoering, “Chopin intime”, door Justin Taylor op het label Alpha.
Justin Taylor wil de werken die hij speelt altijd koppelen aan de meest geschikte historische instrumenten. Hij is daarbij altijd gefascineerd geweest door de muziek van Chopin, wiens intieme muzikale wereld hij hier presenteert. “Chopin intime”, met o.a. enkele van zijn préludes en nocturnes, volledig gewijd aan de werken van de beroemde, Poolse componist, werd uitgevoerd op een Pleyel pianino uit 1839 (foto), het instrument met zilveren, fluwelen klanken waarop Chopin zijn Préludes componeerde.
“Max Reger, Complete Works For Piano Solo”, door Markus Becker, op het label Hänssler. Fenomenaal!
Max Reger (1873-1916) is vooral bekend om zijn uitgebreide, abstracte pianowerken in fuga- en variatievorm. Maar, naast deze meesterlijke composities richtte zijn creativiteit zich weliswaar ook op meer introspectieve klanksferen die een heel andere kant van zijn karakter lieten horen. Lees verder