575! jaar Koninklijk Deens Orkest wordt gevierd met “Carl Nielsen, The Symphonies”, recordings 1965-2022″, door The Royal Danish Orchestra o.l.v. Thomas Søndergård, Alexander Vedernikov, Leonard Bernstein, Simon Rattle, Michael Boder, Paavo Berglund en Michael Schønwandt, een 4 cd box op het label Naxos.

Carl Nielsen (1865-1931), de belangrijkste Deense componist uit de overgang van de 19de– naar de 20ste eeuw, distantieerde zich sterk van de laatromantiek en oriënteerde zich steeds meer op de nieuwe stromingen in de Europese muziek, zonder ooit zijn zeer persoonlijke en eigenzinnige stijl op te geven. Zijn zes Symfonieën, die naarmate de cyclus vorderde, steeds avontuurlijker werden, waren in wezen tonale, emotionele werken, waarin lange melodielijnen werden afgewisseld met passages van een laaiende energie.

Lees verder

“Debussy, Images”, door Saskia Giorgini (piano), op het label Pentatone. Subliem!

Saskia Giorgini presenteert op haar nieuwe cd “Images”, enkele van de meest kleurrijke pianowerken van Claude Debussy. Beginnend met melodieuze vroege werken als Tarantelle styrienne en Deux arabesques, werkt Giorgini geleidelijk toe naar latere, ambitieuzere composities als Estampes en de twee boeken Images, waaraan de cd zijn naam ontleent.

Lees verder

“Haydn, Intégrale des Trios avec flûte” door Les Curiosités Esthétiques o.l.v. Jean Pierre Pinet, op het label En Phases.

Veel van de trio’s in deze box getuigden van de nieuwe interesse van de componist, die bekend stond als de absolute meester van het strijkkwartet, voor dit houten blaasinstrument. De trio’s werden ofwel oorspronkelijk voor traverso gecomponeerd, ofwel door Haydn zelf getranscribeerd.

Lees verder

“Igor Stravinsky, Symphonies” door het Orquesta Sinfónica de Galicia o.l.v. Dima Slobodeniouk, op het label BIS. Overweldigend!

Igor Stravinsky wordt normaal gesproken niet geassocieerd met de symfonie, maar met ballet. Toch dragen vijf van zijn composities deze naam. Ontdek op deze cd alvast zijn meesterlijke Symphony in Three mouvements (1942-1945), zijn Symphonies of Wind Instruments (Original Version/1920) en zijn Symphony in C (1938-1940). Met deze cd presenteren het Orquesta Sinfónica de Galicia en Dima Slobodeniouk een fascinerend aspect van het veelzijdig oeuvre van een geniaal componist, wiens stijl voortdurend in ontwikkeling was. Fantastisch! Lees verder

“Poltéra Plays Prokofiev”, door Christian Poltéra (cello) en Juho Pohjonen (piano) en het Lahti Symphony Orchestra o.l.v. Anja Bihlmaier, op het label BIS. Meesterlijk!

De drie hier verzamelde werken, het Symphony-Concerto (Sinfonia Concertante op.125) uit 1952, de Sonate voor cello solo uit 1953, en de Sonate voor cello en piano uit 1949, dateren alle uit de laatste jaren van Sergej Prokofiev (1891-1953). Door zijn verslechterende gezondheid en het beklemmend politieke klimaat, kon de componist rekenen op de steun van grote musici, in het bijzonder op de cellist Mstislav Rostropovitsj. Dit intens contact droeg bij aan de composities voor cello. Lees verder

“Brahms, String Quintets”, door het Gringolts Quartet en Lilli Maijala (altviool), op het label BIS. Subliem!

Het muzikaal innerlijk van Johannes Brahms kwam nergens beter tot uiting dan in zijn unieke, intieme kamermuziek. In de voetsporen van Mozart en Schubert tredend, componeerde hij twee magnifieke strijkkwintetten die tot zijn grootste kamermuziekmeesterwerken behoren. Hij begon dit genre vrij laat in zijn leven, maar kon er nog zowel de vreugde als de nostalgie in uitdrukken.

Lees verder

Heel authentieke “Mahler, Symphony No. 9 On Period Instruments”, door het Mahler Academy Orchestra o.l.v. Philipp von Steinaecker, op het label Alpha. Een revelatie!

Deze opname van Mahlers 9de symfonie is een gebeurtenis omdat deze is gespeeld op historische instrumenten, die Mahler in Wenen gebruikte. Het orkest van de Mahler Academie stelde zich ten doel dit instrumentarium te reconstrueren en te onderzoeken hoe de musici van die tijd ze bespeelden: “We werden getroffen door de zeer uitgesproken karakterisering van de houtblazers, de overweldigende crash van het koper en de balans tussen de instrumenten, evenals door de pure en warme klank van de snaren”, zo luidt het.

Lees verder

Bruckner, “Symphonie in D-Moll “Nullte” WAB 100″, door het Mozarteumorchester Salzburg o.l.v. Ivor Bolton, op het label Berlin Classics. Subliem!

De symfonieën van Anton Bruckner bezetten een unieke plaats in de muziekgeschiedenis. Bruckner bracht het classicisme van Beethoven en Brahms samen met de narratieve kracht van Wagner en schonk de symfonie als dusdanig een nieuwe structurele, persoonlijke en emotionele reikwijdte van een uitzonderlijke intensiteit. Zijn krachtige harmonische taal en zijn indrukwekkende, koperrijke orkestratie beïnvloed door Wagner, waren vernieuwend en uniek. Maar, dit alles liep niet van een leien dakje…Wel integendeel.

Lees verder

Monteverdi, “L’Orfeo”, door Les Épopées o.l.v. Stéphane Fuget op het label Château de Versailles Spectacles. Prachtig!

In 1607 bracht Claudio Monteverdi zijn Orfeo in première voor de carnavalsopening in het hoftheater van hertog Vincenzo I van Gonzaga in Mantua. Voor het eerst in de muziekgeschiedenis worden echte karakters tot leven gebracht met diep ontroerende menselijke gevoelens, met deze uitzonderlijke dramatische kracht werd moderne opera geboren. Stéphane Fuget, een groot specialist in dit repertoire en de historische instrumentatie ervan, heeft na ‘Le Retour d’Ulysse dans sa Patrie’ voor deze nieuwe Orfeo enkele van de beste vocale en instrumentale virtuozen samengebracht en heeft de gelijknamige rol toevertrouwd aan de prachtige en gevoelige Julian Prégardien, om de pracht van de eerste echte held in de geschiedenis van de opera te zingen.

Lees verder