“David Pohle Complete Sonatas & Ballet Music”, door Clematis, Stéphanie de Failly & Brice Sailly op het label Ricercar.

David Pohle (1624-1695) was een echte erfgenaam van de polyfone traditie en werd zeker beïnvloed door het spel van Italiaanse violisten, en vooral door Carlo Farina, die destijds in Dresden woonde. Pohle maakte niet alleen gebruik van Italiaanse invloeden, maar paste ook modellen uit de Franse dansmuziek aan. Dit verklaart de grote diversiteit aan structuren in deze sonates, die in sommige opzichten ook de uitbarstingen van de stylus fantasticus inluidden. Dit is trouwens de eerste opname van Pohle’s complete sonates.

Lees verder

“Brahms, The Piano Trios”, door Trio Sōra op het label La Dolce Volta. Subliem!

Na hun veelgeprezen opname van alle Beethoven-trio’s in 2020, dook het Trio Sōra nu in de romantiek van Johannes Brahms. Dit dubbelalbum combineert nl. de Trio’s nr. 1 opus 8 (1854) , nr. 2 opus 87 (1882) en nr. 3 opus 101 (1886), met een zeldzamer uitgevoerd werk, nl. zijn Trio voor piano, viool en hoorn opus 40, maar in de versie met cello, getranscribeerd door Brahms zelf.

Lees verder

“Marcelle de Manziarly, Chamber Works”, door Cecilia Zilliacus, Kati Raitinen, Bengt Forsberg en Peter Friis Johansson, op het label Bis. Een grandioze ontdekking!

Een aanzienlijk aantal vrouwen was actief als professionele componist in het Frankrijk van het interbellum. Hoewel ze samenwerkten met hun mannelijke collega’s en werden geaccepteerd door concertorganisatoren, artiesten, critici en publiek, zijn ze tegenwoordig weinig bekend en worden hun werken nog zelden tijdens concerten uitgevoerd of opgenomen. De componiste, dirigent, pianiste en docente, Marcelle de Manziarly (1899-1989) is een van deze vergeten musici.

Lees verder

“Haydn 2032, NO 15 – La Reine”, door Kammerorchester Basel o.l.v. Giovanni Antonini op het label Alpha. Voortzetting van topkwaliteit!

De “Parijse symfonieën” is een overkoepelende term die slaat op een reeks van 6  symfonieën (nrs. 82 – 87) van Joseph Haydn,  gecomponeerd tussen 1785 en 1786. Haydn componeerde ze in opdracht van graaf d’Ogny, die ze wilde laten uitvoeren door het Concert de la Loge Olympique in Parijs. Op het programma van vol. 15 staan Haydns Symfonieën nr. 62 uit 1781, nr. 50 “Der Götterrath” en nr. 85 “La Reine”.

Lees verder

Bijzonder originele, “Impressions for pan flute, harp and piano, Debussy, Fauré Ravel”, door het Beau Soir Trio, op het label MDG.

Panfluitspeler Sebastian Pachel is een pionier op zijn instrument. Dat de panfluit überhaupt in de klassieke muziek voorkomt, is trouwens grotendeels te danken aan deze musicus uit Bielefeld, die samen met Nora Koch en Johann Blanchard, het Beau Soir Trio oprichtte. En dit voor de opname van “Impressions,” met zijn arrangementen voor panfluit, harp en piano, van heerlijke werken van Fauré, Debussy en Ravel. Lees verder

Gluck, “Orfeo & Euridice”, door Jakub Józef Orliński, Fatma Said, Elsa Dreisig en Il Giardino d’Amore o.l.v. Stefan Plewniak, op het label Erato. Subliem!

Voor deze buitengewone opname van Glucks Orfeo & Euridice vond een supersterbezetting een briljant orkest en een briljante dirigent. Na zijn optredens in San Francisco en Parijs wou de contratenor, Jakub Józef Orliński zijn vertolking van Orfeo aboluut opnemen, samen met de sopranen Fatma Said als Amore en Elsa Dreisig als Euridice. De opname werd gemaakt in zijn geboortestad, Warschau onder leiding van de dynamische Stefan Plewniak, met de instrumentalisten en het koor van zijn schitterend ensemble, “Il Giardino d’Amore”. Niet te missen!

Lees verder

Ontdek Richard Leveridge en John Frederick Lampe op de cd, “Weeping Philosophers”, door Lawrence Zazzo, Soraya Mafi en Tercia Realidad o.l.v. Jorge Jiménez, op het label Pan Classics.

De portrettering van filosofen en filosofie in vroege barokmuziek was divers en kleurrijk, soms zelfs (tragi)komisch. Ze verkondigden niet altijd filosofische wijsheid, maar waren zowel denkende als voelende individuen, die in gelijke mate blootstonden aan de passies en spot van hun omgeving. Samen met de sopraan Soraya Mafi en het Spaans ensemble Tercia Realidad, traceerde de contratenor, Lawrence Zazzo, de portrettering van filosofen in Italiaanse, Duitse, Franse en Engelse vocale werken uit de vroeg barok. Warm aanbevolen.

Lees verder

“Heretical Angels. Rituals of Medieval Bosnia and Herzegovina”, door Dialogos, Katarina Livljanić, Kantaduri & Joško Ćaleta, op het label Arcana. Heel bijzonder!

“Toen ik wilde bestaan, kon ik het niet”. Mystieke inscripties op oude Bosnische grafstenen inspireerden dit programma. Het middeleeuwse Bosnië fascineert door het naast elkaar bestaan van diverse religies, katholieken, orthodoxen, ketterse Bosnische christenen, joden en moslims… Hun teksten en tradities overleven in de mondelinge traditie, in mysterieuze manuscripten in het Latijn, Cyrillisch en Glagolitisch, en op inscripties van grafstenen, monumenten waarmee de doden tot de levenden spreken. Niet te missen!

Lees verder

Marc’Antonio Ziani, “La morte vinta sul Calvario (Sepolcro, Vienna, 1706)”, door Les Traversées Baroques o.l.v. Judith Pacquier en Étienne Meyer, op het label Accent. Wat een ontdekking!

Marc’Antonio Ziani (ca. 1653-1715) werd geboren in Venetië. Waarschijnlijk studeerde hij bij zijn oom, de organist Pietro Andrea Ziani (1616-1684). Deze was vanaf 1669, organist van de Basiliek van San Marco en ging later in dienst van Eleonor Magdalena van Neuburg in Wenen.

Lees verder