“Igor Stravinsky, Symphonies” door het Orquesta Sinfónica de Galicia o.l.v. Dima Slobodeniouk, op het label BIS. Overweldigend!

Igor Stravinsky wordt normaal gesproken niet geassocieerd met de symfonie, maar met ballet. Toch dragen vijf van zijn composities deze naam. Ontdek op deze cd alvast zijn meesterlijke Symphony in Three mouvements (1942-1945), zijn Symphonies of Wind Instruments (Original Version/1920) en zijn Symphony in C (1938-1940). Met deze cd presenteren het Orquesta Sinfónica de Galicia en Dima Slobodeniouk een fascinerend aspect van het veelzijdig oeuvre van een geniaal componist, wiens stijl voortdurend in ontwikkeling was. Fantastisch! Lees verder

“Poltéra Plays Prokofiev”, door Christian Poltéra (cello) en Juho Pohjonen (piano) en het Lahti Symphony Orchestra o.l.v. Anja Bihlmaier, op het label BIS. Meesterlijk!

De drie hier verzamelde werken, het Symphony-Concerto (Sinfonia Concertante op.125) uit 1952, de Sonate voor cello solo uit 1953, en de Sonate voor cello en piano uit 1949, dateren alle uit de laatste jaren van Sergej Prokofiev (1891-1953). Door zijn verslechterende gezondheid en het beklemmend politieke klimaat, kon de componist rekenen op de steun van grote musici, in het bijzonder op de cellist Mstislav Rostropovitsj. Dit intens contact droeg bij aan de composities voor cello. Lees verder

“Brahms, String Quintets”, door het Gringolts Quartet en Lilli Maijala (altviool), op het label BIS. Subliem!

Het muzikaal innerlijk van Johannes Brahms kwam nergens beter tot uiting dan in zijn unieke, intieme kamermuziek. In de voetsporen van Mozart en Schubert tredend, componeerde hij twee magnifieke strijkkwintetten die tot zijn grootste kamermuziekmeesterwerken behoren. Hij begon dit genre vrij laat in zijn leven, maar kon er nog zowel de vreugde als de nostalgie in uitdrukken.

Lees verder

Heel authentieke “Mahler, Symphony No. 9 On Period Instruments”, door het Mahler Academy Orchestra o.l.v. Philipp von Steinaecker, op het label Alpha. Een revelatie!

Deze opname van Mahlers 9de symfonie is een gebeurtenis omdat deze is gespeeld op historische instrumenten, die Mahler in Wenen gebruikte. Het orkest van de Mahler Academie stelde zich ten doel dit instrumentarium te reconstrueren en te onderzoeken hoe de musici van die tijd ze bespeelden: “We werden getroffen door de zeer uitgesproken karakterisering van de houtblazers, de overweldigende crash van het koper en de balans tussen de instrumenten, evenals door de pure en warme klank van de snaren”, zo luidt het.

Lees verder

Bruckner, “Symphonie in D-Moll “Nullte” WAB 100″, door het Mozarteumorchester Salzburg o.l.v. Ivor Bolton, op het label Berlin Classics. Subliem!

De symfonieën van Anton Bruckner bezetten een unieke plaats in de muziekgeschiedenis. Bruckner bracht het classicisme van Beethoven en Brahms samen met de narratieve kracht van Wagner en schonk de symfonie als dusdanig een nieuwe structurele, persoonlijke en emotionele reikwijdte van een uitzonderlijke intensiteit. Zijn krachtige harmonische taal en zijn indrukwekkende, koperrijke orkestratie beïnvloed door Wagner, waren vernieuwend en uniek. Maar, dit alles liep niet van een leien dakje…Wel integendeel.

Lees verder

Monteverdi, “L’Orfeo”, door Les Épopées o.l.v. Stéphane Fuget op het label Château de Versailles Spectacles. Prachtig!

In 1607 bracht Claudio Monteverdi zijn Orfeo in première voor de carnavalsopening in het hoftheater van hertog Vincenzo I van Gonzaga in Mantua. Voor het eerst in de muziekgeschiedenis worden echte karakters tot leven gebracht met diep ontroerende menselijke gevoelens, met deze uitzonderlijke dramatische kracht werd moderne opera geboren. Stéphane Fuget, een groot specialist in dit repertoire en de historische instrumentatie ervan, heeft na ‘Le Retour d’Ulysse dans sa Patrie’ voor deze nieuwe Orfeo enkele van de beste vocale en instrumentale virtuozen samengebracht en heeft de gelijknamige rol toevertrouwd aan de prachtige en gevoelige Julian Prégardien, om de pracht van de eerste echte held in de geschiedenis van de opera te zingen.

Lees verder

“Forqueray, Intégrale des pièces de violes”, op het label Chateau de Versailles Spectacles.

“Niemand heeft Marais overtroffen, slechts één heeft hem geëvenaard, namelijk de beroemde Forqueray”: met deze woorden prees een tijdgenoot in 1752 een van de laatste grote virtuozen van de viola da gamba. De wereld van de Forquerays, bekend om zijn moeilijke en technisch veeleisende muziek, is immens rijk. De werken van vader Antoine, zijn zoon Jean-Baptiste en zijn neef Nicolas-Gilles onthullen een eerbiedwaardig geslacht wiens gratie en genialiteit een constante bron van inspiratie was. Lees verder

Ontdek, “De Stradivarius van de keizer, op zoek naar de cello’s van Joseph Hollman (1852-1926)”, van Emile Hollman & George Vogelaar, alweer een uitzonderlijke  uitgave van Boom.

 

Als cellist was Joseph Hollman een der grootsten van zijn tijd. Zijn vriend, Camille Saint-Saëns, droeg muziek aan hem op en ook Hollman zelf componeerde niet onverdienstelijk.  In 1923, maakte Hollman op 70-jarige leeftijd een concertreis naar Japan en China. Aan het einde van die reis schonk hij zijn Stradivarius uit 1691, ooit eigendom van Filips Damiaan Lodewijk van Hoensbroeck, bisschop van Roermond… aan de Japanse keizer. De journalisten George Vogelaar en Emile Hollman konden dit niet geloven en gingen op onderzoek uit. Met hun boek, “De Stradivarius van de keizer”, schetsten zij een boeiend en innemend portret van deze ooit heel beroemde cellist. Lees verder

“W.H. Auden, Tijdelijke helden Verzamelde Gedichten”, schitterend uitgegeven door Van Oorschot.

W.H. Auden (1907-1973) was een van de bekendste Engelse dichters. Deze tweetalige uitgave biedt de omvangrijkste moderne Nederlandse vertaling van zijn werk tot dusver. Het bevat nl. alle belangrijke gedichten uit Audens veelzijdig dichterschap. Vertaler Han van der Vegt heeft hiermee een belangwekkend oeuvre voor de Nederlandse poëzielezer ontsloten.

Lees verder