G. K. Chesterton, “De kracht van verwondering, De beste essays”, een uitgave van Kokboekencentrum. Een revelatie!

Een van de gruwelijkste bedenkingen van de mens was eugenetica of “rasverbetering”. Eugenetica werd door het Naziregime als basis genomen voor de ideologie die een Arisch ras als superieur bestempelde en diverse andere bevolkingsgroepen als minderwaardig beschouwde… De sublieme, Engelse schrijver, Gilbert Keith Chesterton (1874-1936) (foto) de “prince of paradox”, die ongeveer 80 boeken, enkele honderden gedichten, ongeveer 200 kortverhalen, 4000! essays en enkele toneelstukken schreef, bestreed dit. “De kracht van verwondering” is een verzameling van zijn beste essays.


Lees verder

Lloyd Llewellyn-Jones, “De Cleopatra’s De vergeten koninginnen van Egypte”, alweer een verrijkende uitgave van Nieuw Amsterdam.

Cleopatra, een van de meest iconische figuren uit de geschiedenis, wordt terecht herinnerd als een slimme en charismatische heerseres. Maar weinigen realiseren zich vandaag de dag dat zij de laatste was in een lange rij Egyptische koninginnen die die naam droeg.  Lees in dit boek het compleet verhaal van de zeven Cleopatra’s, de machtige godin-koninginnen van het oude Egypte. 

Lees verder

Jef Janssens, “De liederlijke middeleeuwen De andere kant van de mythe”, een aanstekelijke uitgave van Sterck & De Vreese.

Als hooggestemde liefde eindigt in ontmaagding, hebben we het dan over porno? De middeleeuwen van ridders en jonkvrouwen, lieflijke liederen van minnezangers zijn het resultaat van al te brave beeldvorming en in grote lijnen een concept van de negentiende eeuw. Jef Jansens schraapte dit laagje zoet glazuur van deze mythe. De middeleeuwse cultuur laat nl., in woord en beeld, een rauwere werkelijkheid doorschemeren. De teksten met diepreligieuze gebeden bevinden zich in het gezelschap van poepende jongeren en verleidelijke naakten…

Lees verder

Frits Boterman, “Het Weimar-experiment, Een politieke en culturele geschiedenis van Duitsland, 1918-1933”, alweer een meesterwerk uitgegeven door de prestigieuze uitgeverij, Walburgpers.

In “Het Weimar-experiment” kwam historicus Frits Boterman met een nieuwe visie op de turbulente geschiedenis van de Weimarrepubliek. Voor het eerst werden de politieke ontwikkelingen nl. in verband gebracht met de culturele en intellectuele ideeën en thema’s die in Duitsland opbloeiden tijdens de nasleep van de Eerste Wereldoorlog. De cultuurstrijd die in de republiek woedde, werd geanalyseerd aan de hand van zeven utopieën of toekomstverwachtingen, die met elkaar in een felle concurrentiestrijd verwikkeld waren. Boterman toonde aan hoe de onverenigbaarheid van de verschillende ideeën en idealen uiteindelijk zorgde voor de ondergang van de Weimardemocratie en de door het volk gekozen Hitler in 1933… Lees verder

“Anton Bruckner, Ave Maria, Musik für Chor & Bläserensemble”, door het NDR Chor Hamburg o.l.v. Hans-Christoph Rademann, op het label Carus. Hemels! Verschijnt op 21 juni.

Op zijn alweer unieke opname presenteert het NDR Chor Hamburg onder leiding van Hans-Christoph Rademann nu een uitgebreide selectie van Anton Bruckners religieuze werken voor koor en koperensemble. Ook al wordt Bruckner terecht gezien als een belangrijke symfonicus, religieuze muziek stond altijd centraal in het werk van deze diep religieuze componist. De compositieperiode van de 17 werken strekt zich bijna chronologisch uit over 50 jaar, wat betekent dat Bruckners compositorische ontwikkeling in dit Bruckner jaar, goed te volgen is. De solisten zijn Walter Preu, Eckart Wiewinner, Herbert Schneider, Stephan Poppe, Gerhard Schröder, Frauke Siems en Eberhard Lauer.

Lees verder

Ontdek 4 Missen van Pierre de Manchicourt, de 16de eeuwse grootmeester van de polyfonie, op de cd, “Manchicourt, Masses”, door Beauty Farm, op het label  Fra Bernardo. Hemels!

Over de biografie van Pierre de Manchicourt (ca.1510-1564), een componist uit Béthune, is weinig bekend, en ook opnames van zijn muziek zijn zeldzaam. De 8 schitterende, vocale solisten van het ensemble Beauty Farm kozen als witte raven voor hun nieuwe cd, voor deze Frans-Vlaamse renaissancemeester, die nog enkel bij vakspecialisten bekend is. De cd werpt een representatief licht op zijn religieuze muziek. Verschijnt op 21juni. Lees verder

In de prestigieuze reeks “KADOC-Studies” verscheen als nr. 36, door de Universitaire Pers Leuven, het uitermate interessant, verrijkend en fascinerend, “Geschiedenissen van de islam in Nederland en Vlaanderen”.

“Geschiedenissen van de islam in Nederland en Vlaanderen” illustreert op een uitermate intellectuele, heldere en overtuigende wijze, hoe de verhoudingen, interacties, beeldvorming en academisch onderzoek van de islam, ingebed waren (en voor een deel (helaas) bleven), in de complexe maar boeiende verweven werelden van islam (onderwerping of overgave aan God) en Europa.

Lees verder

“Paul Hindemith – Alfred Schnittke”, door Anna Gourari, piano en het Orchestra della Svizerra italiana orchestra o.l.v. Markus Poschner op het label ECM New Series. Grandioos!

Na drie veelgeprezen solo-pianoprogramma’s voor ECM New Series, verbreedt Anna Gourari hier het instrumentale spectrum met het in Lugano gevestigd Orchestra Della Svizzera Italiana onder leiding van Markus Poschner in opvallende uitvoeringen van Alfred Schnittke’s Concerto voor piano en strijkorkest en Paul Hindemiths “The Four Temperaments”.

Lees verder

Anton Bruckner, Symphonies Nos. 7 & 8 door het Radio-Sinfonieorchester Stuttgart des SWR o.l.v. Eliahu Inbal, op het label SWR Music. Meer dan een revelatie!

Bruckners nr. 7 betekende in verschillende opzichten een nieuw begin. Ze verschilde niet alleen van zijn voorgangers wat betreft toonspraak en formele structuur, maar het was ook de eerste symfonie die de inmiddels 60-jarige componist het succes bracht dat hij al zo lang miste. Kort na de voltooiing van zijn 7de, componeerde Bruckner de 8e Symfonie, zijn meest uitgebreide. Maar nadat zijn goede vriend, de dirigent Hermann Levi, hem had laten weten dat hij er niet helemaal uitkwam, begon Bruckner – opnieuw geplaagd door zelftwijfel – onmiddellijk met het herzien van de partituur, wat meerdere jaren in beslag nam. De Symfonie nr. 8 bestaat dus in twee versies. Het origineel uit 1887, hier te horen op deze opname onder leiding van Eliahu Inbal, was een van de eerste dirigenten die het opnieuw in de concertzalen bracht.

Lees verder