Ontdek, “Hanns Eisler, Music for piano” door Steffen Schleiermacher, op het label MDG.

Deze nieuwe editie van Steffen Schleiermachers Eisler-anthologie biedt dit keer inzicht in het leven en werk van een opwindende componist die vandaag de dag helaas nog steeds te weinig aandacht krijgt. Met zijn gedifferentieerd palet van expressie en affiniteit voor nuance is Schleiermacher een meestervertolker van Eislers originele, vaak verrassende esthetiek die een extreem brede variëteit aan stijlen omvat. Eisler kon het transparant eenvoudige en het zeer gecompliceerde, combineren met groot vakmanschap en artisticiteit, zoals in de Tweede Sonate op. 6 die de twaalftoonstechniek combineert met de klassieke sonatevorm. Lees verder

Ontdek, Reynaldo Hahn, “Le Dieu Bleu”, Live uit Soissons, door Les Frivolités Parisiennes o.l.v. Dylan Corlay op het label b. Records. Verschijnt op 11 april.

Het guitig gezelschap, Les Frivolités Parisiennes keren terug naar b. records met een revival van “Le Dieu Bleu”, een ballet van Michel Fokine, dat in 1912 in première ging en waarvan de muziek van Reynaldo Hahn sindsdien niet meer in Frankrijk uitgevoerd werd. Het libretto was van Jean Cocteau en Federico de Madrazo y Ochoa, decors en kostuums waren ontworpen door Léon Bakst. De première was in mei 1912 door de Ballets Russes van Serge Diaghilev in het Théâtre du Châtelet in Parijs, met Vaslav Nijinski en Tamara Karsavina in de hoofdrollen. Fokine creëerde geheel nieuwe bewegingen, geïnspireerd op traditionele Siamese en Indiase dansen. Ondanks de schoonheid van de decors en kostuums en de bewonderenswaardige interpretatie van Nijinsky is dit ballet helaas in de vergetelheid geraakt. Lees verder

“Béla Bartók, Duke Bluebeard’s Castle”, door Rinat Shaham, Gábor Bretz en het Netherlands Radio Philharmonic Orchestra o.l.v. Karina Canellakis, op het label Pentatone. Een lyrisch en dramatisch hoogtepunt!

Het Nederlands Radio Filharmonisch Orkest en chef-dirigent Karina Canellakis zetten hun Bartók-reis voort met de enige opera van de componist, Duke Bluebeard’s Castle, met in de hoofdrollen de mezzosopraan Rinat Shaham (Judith) en de basbariton Gábor Bretz (Blauwbaard). Eén man, één vrouw en een donker kasteel met zeven mysterieuze deuren waren alles wat nodig is om een psychologische thriller vol spanning en intense emotie te creëren. Lees verder

“Generations”, door  Alexandra Grychtolik & Aleksander Grychtolik, klavecimbel, op het label Passacaille.

Met hun nieuwe cd brengen Aleksandra en Alexander Grychtolik werk van componisten die een belangrijke rol speelden bij de overgang van de galante stijl of Vorklassik naar de Weense klassieke stijl. Op het programma staat werk voor 2 klavieren/klavecimbels van Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791), Wilhelm Friedemann Bach (1710-1784), Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1788) en Johann Christian Bach (1735-1782).   Lees verder

“Rameau & Bailleux, Pigmalion” door het Ensemble Il Caravaggio en het Chœur de l’Opéra Royal o.l.v. Camille Delaforge, op het label Château de Versailles Spectacles. Een magnifieke ontdekking! Verschijnt op 11 april.

Met “Pigmalion” creëerde Rameau zijn mooiste opéra-ballet, waarin marmer, vleesgeworden schoonheid wordt en de hartstochtelijke zoektocht naar liefde tot uitdrukking komt. Op het programma staat ook werk van Antoine Bailleux (ca. 1730-1800), “Cantatille das le goût italien” Nr. 6 “Pigmalion”, en van Jean-Baptiste Lully (1632-1687), nl. “Si l’amour vous soumet à ses lois inhumaines” uit “Le Mariage forcé” ((Récit de la Beauté), op een prozatekst van Molière.

Lees verder

“Colonna Missa Concertata – Handel Dixit Dominus” door Cappella Mediterranea o.l.v. Leonardo García Alarcón, op het label Ricercar. Magnifiek! Verschijnt op 11 april.

Leonardo Garcia Alarcon presenteert en contrasteert twee monumentale werken: een Messa Concertata van de koorleider van de basiliek van San Petronio in Bologna en het beroemd Dixit Dominus, gecomponeerd door Georg Friedrich Händel in Rome in 1707. Een fascinerende vergelijking tussen een eerste opname van een vergeten meesterwerk en een nieuwe interpretatie van een van de meest briljante werken van de jonge Händel, verbijsterd als hij was door zijn ontdekking van de Italiaanse barok.

Lees verder

“Belgian Works For Cello & Piano” door  Alexandre Debrus (cello) & Gauvain de Morant (piano) op het label Pavane.

De cellist Alexandre Debrus en de pianist Gauvain nodigen u uit om de rijkdom van het Belgisch repertoire voor cello en piano te ontdekken. Zij brengen werken die lyriek, virtuositeit en moderniteit combineren en zo een balans creëren tussen zachtheid en genialiteit. Een levendig en inspirerend album dat met passie en gevoeligheid hulde brengt aan de Belgische muziek. Op het programma staat werk van Joseph Jongen (1873-1953), Marcel Boucher (1944-1995), Jean Absil (1893-1974), Danielle Baas (geb. 1958), Cesar Franck (1822-1890), Eric Felbusch (1922-2007), Sébastien Lienart (geb. 1972), Michel Lysight (geb. 1958) en Robert Janssens (geb. 1939).

Lees verder

“Philipp Scharwenka, The Nocturnal Poet” door Cansu Sanlidag op het label Pavane.


Çağıl Cansu Şanlıdağ staat bekend om zijn expressieve spel en virtuositeit. Ze heeft een carrière opgebouwd die gekenmerkt wordt door nauwkeurigheid en muzikale gevoeligheid, waardoor ze op veel Europese podia heeft opgetreden. Dit programma brengt niet eerder gepubliceerde pianowerken van Philipp Scharwenka (1847-1917) aan het licht, vergeten schatten uit de muziekgeschiedenis die eindelijk worden ontsloten en die getuigen van zijn elegantie en verfijning.

Lees verder

“Ni Dufay, ni Binchois, The works of Pullois”, door het Sollazzo ensemble op het label Passacaille.

Johannes (Jan) Pullois, waarschijnlijk geboren in de eerste helft van de  15e eeuw in Pulle en overleden in 1478 in  Antwerpen, was een componist van de Frans-Vlaamse school van de Renaissance, die carrière maakte in de Nederlanden en Italië. Hij was een van de eerste polyfonisten uit de oude Nederlanden die zijn kunst naar Italië exporteerde.

Lees verder