Ontdek Richard Leveridge en John Frederick Lampe op de cd, “Weeping Philosophers”, door Lawrence Zazzo, Soraya Mafi en Tercia Realidad o.l.v. Jorge Jiménez, op het label Pan Classics.

De portrettering van filosofen en filosofie in vroege barokmuziek was divers en kleurrijk, soms zelfs (tragi)komisch. Ze verkondigden niet altijd filosofische wijsheid, maar waren zowel denkende als voelende individuen, die in gelijke mate blootstonden aan de passies en spot van hun omgeving. Samen met de sopraan Soraya Mafi en het Spaans ensemble Tercia Realidad, traceerde de contratenor, Lawrence Zazzo, de portrettering van filosofen in Italiaanse, Duitse, Franse en Engelse vocale werken uit de vroeg barok. Warm aanbevolen.

Lees verder

“Heretical Angels. Rituals of Medieval Bosnia and Herzegovina”, door Dialogos, Katarina Livljanić, Kantaduri & Joško Ćaleta, op het label Arcana. Heel bijzonder!

“Toen ik wilde bestaan, kon ik het niet”. Mystieke inscripties op oude Bosnische grafstenen inspireerden dit programma. Het middeleeuwse Bosnië fascineert door het naast elkaar bestaan van diverse religies, katholieken, orthodoxen, ketterse Bosnische christenen, joden en moslims… Hun teksten en tradities overleven in de mondelinge traditie, in mysterieuze manuscripten in het Latijn, Cyrillisch en Glagolitisch, en op inscripties van grafstenen, monumenten waarmee de doden tot de levenden spreken. Niet te missen!

Lees verder

Marc’Antonio Ziani, “La morte vinta sul Calvario (Sepolcro, Vienna, 1706)”, door Les Traversées Baroques o.l.v. Judith Pacquier en Étienne Meyer, op het label Accent. Wat een ontdekking!

Marc’Antonio Ziani (ca. 1653-1715) werd geboren in Venetië. Waarschijnlijk studeerde hij bij zijn oom, de organist Pietro Andrea Ziani (1616-1684). Deze was vanaf 1669, organist van de Basiliek van San Marco en ging later in dienst van Eleonor Magdalena van Neuburg in Wenen.

Lees verder

Atze van Wieren, “Waar bleef God bij Rilke?”, een heel bijzondere uitgave van Ijzer.

“Ze reiken eindeloos ver boven mij uit”, schreef Rilke over zijn Duineser Elegien, “het was een orkaan in de geest”. Atze Van Wieren vertaalde dit werk reeds in 2005. De pracht van de taal en de kracht van de metaforen grepen hem. Hier zong een dichter over een leven vol moeilijkheden tot aan de bevrijdende jubel, “Hiersein ist herrlich”. Lees nu zijn nieuw boekje over de elegieën, gerelateerd aan Spinoza en de…kwantummechanica! Is de materie goddelijk bezield?

Lees verder

“Mit Myrten und Rosen – Songs To Poems By Heinrich Heine”, door Werner van Mechelen en Sylvie Decramer, op het label Et’cetera. Warm aanbevolen.

Op deze cd met als titel, “Mit Myrten und Rosen” naar de titel van een lied uit de cyclus, “Liederkereis” van Schumann, staan 30 van de bekendste Heine-liederen van Clara en Robert Schumann (o.a. “Dichterliebe”), Schubert (de 6 liederen op teksten van Heine uit “Schwanengesang”), en Mendelssohn Bartholdy (“Auf Flügeln des Gesanges”). Intieme romantiek, warm en expressief vertolkt door de Belgische bas-bariton, Werner Van Mechelen en de Belgische pianiste, Sylvie Decramer

Lees verder

Frank Tallis “Freud, Wenen en de ontdekking van de moderne geest”, een hoogst uitzonderlijke uitgave van Atlas contact.

Freud heeft een blijvende invloed op ons zelfbeeld. Maar, hoe werden hij en de psychoanalyse gevormd door het Wenen van rond 1900? Het nieuw boek van Frank Tallis draait om het leven van Freud en situeert het ontstaan van zijn revolutionaire ideeën tegen de achtergrond van Wenen aan het begin van de 20ste eeuw. Een kroniek van de Gouden Eeuw van Wenen en de invloed van Freud op de moderne wereld door een klinisch psycholoog, wiens mysterieromans de basis vormen van PBS’ Vienna Blood-serie.

Lees verder

Saint-Saëns, “Déjanire”, door het Orchestre Philharmonique de Monte-Carlo en het Chœur de l’Opéra de Monte-Carlo, o.l.v. Kazuki Yamada, een nieuwe uitgave (boek + 2 cd) van Bru Zane. Alweer een grandioze (her) ontdekking!

“Déjanire”, een opera in vier bedrijven op een libretto van Louis Gallet, naar “Vrouwen van Trachis” (Trachiniai), een Attische tragedie van Sophocles en “Hercules op Oeta”, toegeschreven aan Seneca, werd in 1911, gecreëerd in het theater van Monte Carlo en werd opgedragen aan Ferdinand Castelbon de Beauxhostes, organisator van het Théâtre des Arènes de Béziers.

Lees verder

“20th Century Foxtrots, Vol. 6 Southern Europe”, door Gottlieb Wallisch, piano, op het label Grand Piano. Alweer heerlijk!

Het zesde deel van de veelgeprezen 20e-eeuwse Foxtrots-serie van Gottlieb Wallisch neemt u mee naar Zuid-Europa, waar componisten in Italië, Spanje en andere mediterrane landen verstrikt raakten in de jazzgekte die in de jaren twintig door dans- en concertzalen raasde. Internationale invloeden vermengden zich met regionaal karakter en bekende namen verdrongen zich met nieuwe ontdekkingen, een vrolijke mix creërden van uitbundige theatraliteit tot suggestieve elegantie en kleurrijke blues.

Lees verder

Jeroen Jansen, “Literair vermaak in de zeventiende eeuw”, alweer een magnifieke uitgave van Amsterdam University Press. Een monument!

Waarom beleven we plezier aan het lezen van een goed boek, het luisteren naar een mooi liedje of het bespreken van droevige of amusante literatuur? In zijn erudiet, breed opgezet onderzoek, ontrafelde Jeroen Jansen hoe scherpzinnigheid, ontraadseling, zintuiglijkheid, verwondering, emotionaliteit en ontspanning, het literair genoegen van zeventiende-eeuwse literatuur waarborgden. Niet te missen!

Lees verder

“Collection Schumann, Trios et quatuor pour piano et cordes”, door Pierre Fouchenneret, Lise Berthaud, Victor Julien-Laferrière en Theo Fouchenneret, op het label b records. Top!

Robert Schumann (1810-1856) was één van de belangrijkste figuren van de Duitse romantiek. Samen met Felix Mendelssohn-Bartholdy, bedacht hij, in het bijzonder in zijn Leipzigse periode (1828-1844), de stijl en de klank van het tijdperk. Zijn symfonieën en concerti, kamermuziek en liederen, en vooral zijn pianowerken, behoren tot de belangrijkste composities van de Duitse 19de eeuw. Zijn oeuvre is dan ook een integraal onderdeel geworden van de hoogstaande, Europese muziekcultuur. Voor het derde deel van de Schumann-collectie die Pierre en Théo Fouchenneret samen initieerden, bundelden ze de krachten met Victor Julien-Laferrière en Lise Berthaud om de volledige Trio’s voor piano en strijkers en zijn Kwartet voor piano en strijkers uit te voeren. Deze vier meesterwerken onthullen zowel de invloed van Felix Mendelssohn, Roberts liefde voor Clara als de sterke persoonlijkheid van een componist die in het bezit was van een uitbundig poëtisch universum.

Lees verder