“Niemand heeft Marais overtroffen, slechts één heeft hem geëvenaard, namelijk de beroemde Forqueray”: met deze woorden prees een tijdgenoot in 1752 een van de laatste grote virtuozen van de viola da gamba. De wereld van de Forquerays, bekend om zijn moeilijke en technisch veeleisende muziek, is immens rijk. De werken van vader Antoine, zijn zoon Jean-Baptiste en zijn neef Nicolas-Gilles onthullen een eerbiedwaardig geslacht wiens gratie en genialiteit een constante bron van inspiratie was. Lees verder
Categorie archieven: Aanbevolen CD’s
“Anton Bruckner, Ave Maria, Musik für Chor & Bläserensemble”, door het NDR Chor Hamburg o.l.v. Hans-Christoph Rademann, op het label Carus. Hemels! Verschijnt op 21 juni.
Op zijn alweer unieke opname presenteert het NDR Chor Hamburg onder leiding van Hans-Christoph Rademann nu een uitgebreide selectie van Anton Bruckners religieuze werken voor koor en koperensemble. Ook al wordt Bruckner terecht gezien als een belangrijke symfonicus, religieuze muziek stond altijd centraal in het werk van deze diep religieuze componist. De compositieperiode van de 17 werken strekt zich bijna chronologisch uit over 50 jaar, wat betekent dat Bruckners compositorische ontwikkeling in dit Bruckner jaar, goed te volgen is. De solisten zijn Walter Preu, Eckart Wiewinner, Herbert Schneider, Stephan Poppe, Gerhard Schröder, Frauke Siems en Eberhard Lauer.
Ontdek 4 Missen van Pierre de Manchicourt, de 16de eeuwse grootmeester van de polyfonie, op de cd, “Manchicourt, Masses”, door Beauty Farm, op het label Fra Bernardo. Hemels!
Over de biografie van Pierre de Manchicourt (ca.1510-1564), een componist uit Béthune, is weinig bekend, en ook opnames van zijn muziek zijn zeldzaam. De 8 schitterende, vocale solisten van het ensemble Beauty Farm kozen als witte raven voor hun nieuwe cd, voor deze Frans-Vlaamse renaissancemeester, die nog enkel bij vakspecialisten bekend is. De cd werpt een representatief licht op zijn religieuze muziek. Verschijnt op 21juni. Lees verder
“Paul Hindemith – Alfred Schnittke”, door Anna Gourari, piano en het Orchestra della Svizerra italiana orchestra o.l.v. Markus Poschner op het label ECM New Series. Grandioos!
Na drie veelgeprezen solo-pianoprogramma’s voor ECM New Series, verbreedt Anna Gourari hier het instrumentale spectrum met het in Lugano gevestigd Orchestra Della Svizzera Italiana onder leiding van Markus Poschner in opvallende uitvoeringen van Alfred Schnittke’s Concerto voor piano en strijkorkest en Paul Hindemiths “The Four Temperaments”.
Anton Bruckner, Symphonies Nos. 7 & 8 door het Radio-Sinfonieorchester Stuttgart des SWR o.l.v. Eliahu Inbal, op het label SWR Music. Meer dan een revelatie!
Bruckners nr. 7 betekende in verschillende opzichten een nieuw begin. Ze verschilde niet alleen van zijn voorgangers wat betreft toonspraak en formele structuur, maar het was ook de eerste symfonie die de inmiddels 60-jarige componist het succes bracht dat hij al zo lang miste. Kort na de voltooiing van zijn 7de, componeerde Bruckner de 8e Symfonie, zijn meest uitgebreide. Maar nadat zijn goede vriend, de dirigent Hermann Levi, hem had laten weten dat hij er niet helemaal uitkwam, begon Bruckner – opnieuw geplaagd door zelftwijfel – onmiddellijk met het herzien van de partituur, wat meerdere jaren in beslag nam. De Symfonie nr. 8 bestaat dus in twee versies. Het origineel uit 1887, hier te horen op deze opname onder leiding van Eliahu Inbal, was een van de eerste dirigenten die het opnieuw in de concertzalen bracht.
“Mahler – Symphonies 1 – 10”, door het Minnesota Orchestra o.l.v. Osmo Vänskä, op het label Bis. Overweldigend. Dit is Top!
De geniale symfonieën van Gustav Mahler vormen een uitgestrekt epos, vol emotionele onrust. Volgens de componist moest de symfonie ‘zijn zoals de wereld, ze moest alles omvatten’. De muziek bestrijkt een breed scala aan genres en emoties, vaak tegenstrijdig, die elkaar in een razend tempo opvolgen, en het zijn juist deze uitersten die de bouwstenen vormden van zijn symfonisch universum, hier optimaal uitgevoerd.
“Fernando Lopes-Graça, Canções Portuguesas” door het Coro Casa da Música o.l.v. Paul Hillier op het label Naxos. Een grandioze ontdekking!
Fernando Lopes-Graça (1906-1994) was een Portugese componist, dirigent en musicoloog. Hij werd geboren in Tomar en werd beïnvloed door de Portugese populaire muziek, die hij ook bestudeerde, waarmee hij het werk van de componist en musicoloog Francisco de Lacerda voortzette. Hij was lid van de Portugese Communistische Partij en verzette zich krachtig tegen de Estado Novo en zijn leider António de Oliveira Salazar. Hij voltooide het Dicionário de Música (Woordenboek van Muziek), gestart door zijn leraar, de componist Tomás Borba.
“Marc-Antoine Charpentier, Messe pour le Samedi de Pâques”, door Ton Koopman, orgel en het Knabenchor Hannover o.l.v. Heinz Hennig, op het label Hänssler. Subliem!
Marc-Antoine Charpentier was ongetwijfeld de grootste meester van de 17de eeuwse religieuze muziek in Frankrijk. Op het programma staan de Messe pour le Samedi de Pâques & Messe des morts. Bijzonder aan deze editie van zijn belangrijkste missen is dat de Paasmis, delen bevat uit orgelmissen van François Couperin, gespeeld door Ton Koopman op het Louis-Alexandre-Clicquot-Orgel Houdan.
“Czech Songs” door Magdalena Kožená (mezzosopraan) en het Czech Philharmonic Orchestra o.l.v. Sir Simon Rattle, op het label Pentatone. Indringend expressief.
Czech Songs is de zesde cd van ster-mezzosopraan Magdalena Kozena als onderdeel van haar exclusieve samenwerking met Pentatone, nadat ze in 2019 het barokcantates-recitalalbum Il giardino dei sospiri en de liederen in het kamermuzikale settingproject Soiree had gepresenteerd, evenals Nostalgia samen met Yefim Bronfman in 2021 en de titelrol van Händels Alcina samen met Marc Minkowski en Les Musiciens du Louvre in 2024. Op het programma van “Czech Songs” staat werk van Bohuslav Martinu (1890-1959), Antonin Dvorak (1841-1904), Hans Krása (1899-1944) en Gideon Klein (1919-1945).
De “Internationale Muziekwedstrijd Koningin Elisabeth van België, 2024 voor viool”. Het aller-allerhoogste niveau!, nu op 4 cd’s.
De memorabele, twintigste editie van de Koningin Elisabethwedstrijd, gewijd aan de viool, eindigde op zaterdag 1 juni 2024. En dit na weken van intense hartstocht en een overweldigend enthousiasme, dat dit evenement in het Belgisch en internationaal muziekleven, telkens en telkens opnieuw teweegbrengt bij het enthousiast publiek.