Na zijn subtiele interpretatie van “Iberia”, die de muziek van Albeniz verrijkte met impressionistische kleurenspelletjes, kon je verwachten dat ook pianist Nelson Goerner gevoelig zou reageren op mogelijke nuances bij Franz Liszt. Ondanks al zijn klaviermagie hebben zijn verkenningen van Liszt weinig van de vermoeiende, virtuoze poses waartoe Liszts muziek kan leiden. Daarvoor zijn Goerners kleur en dynamisch palet en zijn gevoel voor de fijngevoelige lyrische momenten in deze muziek te uitgesproken. Zijn onberispelijk pianospel laat hem voldoende ruimte om zijn aandacht te richten op de muzikale inhoud van de muziek.
Categorie archieven: Aanbevolen CD’s
“Józef Kozłowski, Requiem”, door het Singapore Symphony Orchestra o.l.v. Hans Graf, op het label Pentatone. Een verrijkende ontdekking!
Het Singapore Symphony Orchestra en zijn muziekdirecteur Hans Graf presenteren een opname van Jozef Kozlowski’s Requiem, samen met het Singapore Symphony Chorus & Youth Choir, evenals een kwartet van uitstekende solisten: Olga Peretyatko (sopraan), Olesya Petrova (mezzosopraan), Boris Stepanov (tenor) en Christoph Seidl (bas). Het Requiem (1798) werd opgedragen aan de aftredende koning Stanislaw van Polen, en kan worden gezien als een requiem, niet alleen voor de monarch, maar voor de hele Poolse natie, die in de jaren tachtig van de achttiende eeuw door het Russische Rijk werd ingenomen.
Korneel Bernolet – EnSuite, harpsichord Joannes Daniel Dulcken 1747. Subliem!
Honderdvijftig jaar lang was het klavecimbel in Versailles, onder de heerschappij van Louis XIII, Louis XIV en Louis XV, onlosmakelijk verbonden met het hof. Vóór Versailles was het Louvre paleis, hét epicentrum van de macht. Het was een echt ceremonieel theater, waar muziek door zijn pracht en praal, indruk maakte.
Ligeti door Ensemble Intercontemporain o.l.v. Pierre Bleuse, op het label Alpha.
Het Ensemble Intercontemporain (EIC) en zijn nieuwe muziekdirecteur, Pierre Bleuse brengen hulde aan Gyorgy Ligeti, wiens honderdjarig bestaan we in 2023 vierden. ‘Ligeti is een van de grootste componisten van de twintigste eeuw en zeker een van degenen die voor het eerst een krachtige esthetische impact op mij persoonlijk hebben gemaakt! …’ Deze opname, die als eerbetoon aan Ligeti, concerti en kamermuziek combineert, benadrukt de kwaliteiten van het EIC.
Alexander Zemlinsky, “Eine Florentinische Tragödie”, door Christopher Maltman, Rachael Wilson, Benjamin Bruns en het Münchner Rundfunkorchester o.l.v. Patrick Hahn, op het label BR Klassik. Een hoogtepunt!
“Eine Florentinische Tragödie” is een opera in één bedrijf. De tekst was gebaseerd op het gelijknamig gedicht (oorspronkelijke titel: A Florentine Tragedy) van Oscar Wilde in de Duitse vertaling van Max Meyerfeld. Het werk ging in januari 1917 in première in het Württembergisches Hoftheater in Stuttgart o.l.v. Max von Schillings.
“Doux Silence, Airs de cour et danses de la 2e moitié du XVII siècle”, door Julie Roset, Lucile Richardot en Les Musiciens de Saint-Julien o.l.v. François Lazarevitch, op het label Alpha. Alweer subliem!
“Voor mij is het air de cour een van de mooiste creaties van de Franse kunst. Ik heb deze melodieën uit de tweede helft van de zeventiende eeuw verzameld om de verkenning te voltooien die begon met Et la fleur vole (begin zeventiende eeuw, ALPHA314) en A l’ombre d’un ormeau (begin achttiende eeuw, ALPHA342)”, vertelt Francois Lazarevitch in de inleiding van deze nieuwe release.
“Traveling Songs” door Marc Mauillon, Christian Rivet en Les Joueurs de Traverse, op het label Incises. Subliem!
Het programma van deze cd biedt een muzikale reis door renaissance-Europa via stukken die zeer populair waren en waarvan de melodieën werden hergebruikt en gevarieerd door enkele van de beste componisten van die tijd.
Richard Strauss, Quatuor Pour Piano Et Cordes. Metamorphoses Pour Septuor A Cordes (live) Trio Arnold, Manon Galy, Grégoire Vecchioni, Aurélien Pascal, Laurène Durantel, Nathanäel Gouin, op het label b records
Het Trio Arnold, Nathanael Gouin en hun partners nodigen u uit op een al even verbazingwekkende als sublieme reis naar het einde van de Duitse romantiek, van de stralende energie van een piano met strijkkwartet tot de schemerige uitdaging van Metamorphosen.
“Edward Elgar, Symphony No. 1 & Cockaigne Overture”, door het Nationaltheater-Orchester Mannheim o.l.v. Alexander Soddy, op het label Oehms. Magnifiek!
Edward Elgars Cockaigne Ouverture portretteert Londen aan het begin van de 20e eeuw als een pulserende wereldmetropool. Vrolijk en kleurrijk neemt het de luisteraar mee op een wandeling door de drukte van de stad. Elgars Symfonie nr. 1, die in 1908 in Manchester in première ging, vond snel zijn weg naar het concertrepertoire. Zijn tweede en laatste symfonie volgde drie jaar later. Dit is het tweede album van Alexander Soddy en het Mannheim National Theatre Orchestra, geproduceerd in samenwerking met de Musikalische Akademie Mannheim.
“Berlioz, Symphonie Fantastique“, door het Symphonie-Orchester des Bayerischen Rundfunks o.l.v. Sir Colin Davis, op het label BR Klassik. Meesterlijk!
Hector Berlioz’ gepassioneerde “Symphonie fantastique”, zijn revolutionair symfonisch meesterwerk, werd op 15 en 16 januari 1987 uitgevoerd door Colin Davis met het Symfonieorkest van de Beierse Radio in de Philharmonie im Gasteig in München. Davis werd tijdens zijn leven nl. erkend als een vooraanstaand expert op het gebied van de muziek van Berlioz en zijn opnames zijn legendarisch. Deze indrukwekkende live-opname documenteert een concert dat een nieuwe standaarduitvoering van het werk werd.