De familie Sainte-Colombe blijft tot op de dag van vandaag een bron van mysterie: de voornaam en de afkomst van de vader, die Marin Marais onderwees en talloze stukken voor een of twee violen componeerde, blijven verborgen in de nevelen van de tijd. Dezelfde onduidelijkheid omringt zijn zoon of zonen: archieven tonen enkele sporen van hem in Londen en Edinburgh rond 1700, hoewel alles wat echt van hem bekend is afkomstig is van de Pièces de viole die hier zijn opgenomen. Deze vijf suites van dansen in de Franse stijl, waaronder een Tombeau pour Mr de Sainte-Colombe le père, zijn bewaard gebleven in een niet-autografisch manuscript.
Categorie archieven: Aanbevolen CD’s
“Jan Pieterszoon Sweelinck, The Orpheus of Amsterdam” door The Royal Wind Music op het label Pan Classics. Top!
Als er één naam uit de Noord-Nederlandse muziekgeschiedenis in het collectief geheugen is blijven staan, dan is het wel die van Jan Pieterszoon Sweelinck (1561-1621), een componist van indrukwekkende vocale en instrumentale werken van uitzonderlijk hoge kwaliteit.
“Debussy, Ravel, Satie, Piano Twins”, door Vanessa Wagner en Wilhem Latchoumia, op het label la dolce volta. Heerlijk!
Het was “Amériques” van Edgar Varèse, dat hen voor het eerst samenbracht in 2014. Hun duo ontstond uit het kortstondig kwartet van pianisten dat voor dat project was samengesteld, toen ze ontdekten dat ze dezelfde open-minded benadering en dezelfde passie deelden voor hedendaagse muziek. Met deze nieuwe cd zetten Vanessa Wagner en Wilhem Latchoumia hun verkenning van het repertoire voor twee piano’s voort, waarbij ze nieuw licht werpen op verschillende emblematische werken uit de Franse muziek van het begin van de 20ste eeuw.
“Tchaïkovski, Grieg, Sibelius, Glinka, Everlasting Seasons”, door Vanessa Wagner, piano, op het label la dolce volta.
Haar nieuwsgierigheid, haar honger naar ontdekking en haar inzicht, hebben Vanessa Wagner ertoe aangezet om eclecticisme te cultiveren, om paden te bewandelen die minder bekend zijn, en om u mee te nemen naar plekken waar we haar niet zouden verwachten. De pianiste werd dan ook de auteur en verteller van een verhaal over schaduwen en licht, doorheen de seizoenen. Subliem!
“Wunderkind Felix”, door Nanette Mans, (sopraan) en Ars Musica o.l.v. Patrick van der Linden op het label Channel Classics. Een heerlijke bloemlezing van Mendelssohns vroeg werk.
Robert Schumann noemde Mendelssohn, gezien zijn beheersing van zowel het klavier als de compositie op zo’n jonge leeftijd, de Mozart van de 19de eeuw. Op de cd, “Wunderkind Felix” brengen dirigent Patrick van der Linden en Ars Musica een eerbetoon aan het vroegrijp werk van Felix Mendelssohn Bartholdy, werken die de jonge meester componeerde tussen zijn 14de – en 19de levensjaar.
Ontdek, “Bruckner, Piano Works” door Mari Kodama, op het label Pentatone.
Mari Kodama viert het tweehonderdste geboortejaar van Anton Bruckner met een verzameling pianowerken, waarvan de meeste zelden worden uitgevoerd. Terwijl sommige ervan, zoals de Fantasie, Erinnerung en Stille Betrachtung, de indrukwekkende symfonicus en kerkcomponist onthulden, belichtten de dansen op deze cd, een veel lichtere kant van deze enigmatische componist.
“Orazio Benevoli, Missa Benevola – Carissimi Jephte” door I Fagiolini o.l.v. Robert Hollingworth op het label Coro.
Het tweede deel in de serie van I Fagiolini waarin de ‘Kolossale Barok’ en de oogverblindende meerkorige klankwereld van Orazio Benevoli worden verkend – een cruciale ‘verloren’ figuur in de Italiaanse muziek uit de 17de eeuw. Het vierkorig werk op deze nieuwe opname, ‘Missa Benevola’, wordt hier geaccentueerd met nog meer instrumentale kleur.
Sublieme “Domenico Scarlatti, A Man of Genius”, door Francesco Corti (klavecimbel) op het label Arcana.
Nadat hij zijn eerste twee albums voor Arcana had opgedragen aan Johann Sebastian Bach (Little Books, A480) en Georg Friedrich Handel (Winged Hands, A499), wendde Francesco Corti zich nu tot Domenico Scarlatti, de derde grote klavierspeler van de generatie van 1685. Voor deze opname selecteerde hij een groep sonates die in de jaren 1752 en 1753 werden gekopieerd, strikt georganiseerd in paren. Hoewel bedoeld als leermiddel, verdienen deze Essercizi of sonates, vaak van een grote virtuositeit en door hun muzikaliteit, ook een plaats in de concertzaal. En, hoewel oorspronkelijk bedoeld voor klavecimbel, zijn ze de laatste twee decennia, door grote virtuozen, ook gegeerd op piano.
Verrijkende “Bruckner, Symphony No. 4”, door Anima Eterna o.l.v. Pablo Heras-Casado op het label Harmonia Mundi.
Bruckners ‘kathedralen in klank’ worden vaak als overdreven omschreven, maar deze opname van zijn “populairste” symfonie, hier gespeeld in de tweede versie uit 1878-1880, biedt een overtuigend tegenargument. Voor hun eerste samenwerking op harmonia mundi verkennen Pablo Heras-Casado en Anima Eterna de indrukwekkende, sonore wereld van Anton Bruckner. Niet te missen!
“Scaramella” door The Binchois Consort o.l.v. Andrew Kirkman op het label Hyperion. Magnifiek!
Het is inmiddels zo’n drie jaar geleden dat de laatste release van het Binchois Consort op Hyperion verscheen: opname van ‘Music for the King of Scots’. Die cd bevatte een nieuwe benadering om de omgeving van de kapel waar de muziek oorspronkelijk werd uitgevoerd opnieuw te creëren, door de stukken op te nemen in een ‘dode’ studio en vervolgens de akoestiek ’toe te voegen’ in de post-opnamefase. Het is een procedure die ook op levendige wijze werd gebruikt in de nieuwste opname van de groep, waarvan het belangrijkste werk een opmerkelijke reconstructie was van Jacob Obrechts Missa Scaramella, gebaseerd op het volksliedje ‘Scaramella’, dat het meest bekend is van Josquin Desprez’ gelijknamig vierstemmig chanson.