“Van Gogh, Cézanne, Le Fauconnier & De Bergense School”, een tentoonstelling in Alkmaar en een uitgave van Waanders.

In het voorjaar van 2023 krijgen de beroemdste kunstenaars van de late negentiende eeuw een hoofdrol in Stedelijk Museum Alkmaar, Vincent van Gogh (1853-1890), Paul Cézanne (1839-1906) en Henri Le Fauconnier (1881-1945). Welke invloed hebben zij gehad op de ontstaansgeschiedenis van de Bergense School? U ziet het op de tentoonstelling en u leest er over in het bijbehorend boek.

Lees verder

“Henry Moore – Vorm en materiaal”, een indrukwekkende tentoonstelling in Scheveningen en alweer een prachtuitgave van Waanders.

De Engelse kunstenaar Henry Moore (1898-1986) was zonder twijfel een van de belangrijkste en bekendste beeldhouwers van de twintigste eeuw. Museum Beelden aan Zee organiseert een groots overzicht van zijn werk, waar dit boek bij verschijnt. Centraal staan Moore’s inspiratiebronnen en de wijze waarop hij zich liet leiden door de aard van de materialen die hij gebruikte. In het boek worden niet alleen topstukken uit zijn oeuvre getoond, maar ook door Moore in de natuur verzamelde voorwerpen en studies in klei en gips. Die vormden de aanzet tot zijn beroemde monumentale beelden in hout, steen of brons. Deze publicatie biedt daarmee een interessante blik op zijn werkwijze en ontwikkeling.

Lees verder

Victoria Noel-Johnson, “Joan Miró De essentie van voorbije en aanwezige dingen”, een prachtuitgave van Snoeck.

Joan Miró | Fundació Joan Miró

Joan Miró | Fundació Joan Miró

Achter de ogenschijnlijk kinderlijke en onschuldige aard van Joan Miró’s werk schuilde een diepe band met de Catalaanse traditie en de kunst uit het verleden. Van zijn artistieke vorming met zijn eerste werken in Catalonië in 1910 tot de invloed van het primitivisme, de romaanse en oosterse kunst, maakt u met deze uitgave een reis door een ruime selectie van Miró’s schilderijen, werken op papier en beeldhouwwerken.

Lees verder

“Het Delft van Vermeer”, een tentoonstelling in Delft en alweer een magnifieke uitgave van Waanders.

Johannes Vermeer - Wikipedia

Johannes Vermeer - Wikipedia

Delft was in de 17de eeuw een broedplaats van talent, een stad waar belangrijke innovaties plaatsvonden. Hier groeide Johannes Vermeer uit tot een schilder van wereldformaat. Helaas is er niet veel bekend over Vermeer, we weten niet eens van wie hij het vak leerde. Deze rijk geïllustreerde publicatie laat zien wat we wél weten en wat er te ontdekken valt in het Delft van Vermeer. Via sleutelfiguren in Vermeers leven krijgen we inzicht in het artistiek, intellectueel en sociaal klimaat in het 17de-eeuwse Delft.

Lees verder

“Wij kussen de aarde, Deense moderne kunst 1934-1948”, een tentoonstelling en een uitgave van Waanders Zwolle.

Cobra Museum voor Moderne Kunst | Amstelveen

Cobra Museum voor Moderne Kunst | Amstelveen

Vrijdag, 27 januari, opende in het Cobra Museum voor Moderne Kunst Amstelveen, een opvallende drieluik-tentoonstelling, als opening van het jubileumjaar ’75 Jaar Cobra’. “Wij kussen de aarde” laat de artistieke ontwikkeling van Deense moderne kunstenaars in de periode voorafgaand aan Cobra zien. Voor het eerst buiten Denemarken, wordt een groot overzicht van topstukken van zo’n 100 werken van ruim 25 kunstenaars getoond. Waanders Uitgevers publiceerde het boek bij de expositie.

Lees verder

Liesbeth Helmus, “De Bentvueghels. Een berucht kunstgenootschap in Rome 1620-1720”, een bijzondere tentoonstelling en een bijzondere uitgave van Spectrum.

In de 17de eeuw had het Rome van Caravaggio en zijn tijdgenoten een enorme aantrekkingskracht op Nederlandse kunstenaars. Maar, eenmaal in de Italiaanse stad aangekomen, kregen die kunstenaars vaak te maken met tegenslagen, armoede, buitenlandse concurrentie, geweld en zelfs moordpartijen. Om weerstand te bieden aan deze beproevingen, zochten ze steun bij elkaar. Zo ontstond het kunstgenootschap… de Bentvueghel. De tentoonstelling in het Centraal Museum in Utrecht en het bijbehorend boek, nemen u mee naar deze onstuimige periode in Rome.

Lees verder

Piet Boyens, “Symbolisme in Vlaanderen, de eerste generatie kunstenaars in Sint-Martens-Latem”, een magnifiek boek, uitgegeven door wbooks.

Terwijl rond 1900 het impressionisme hoogtij vierde in België, zette een aantal kunstenaars in Gent zich af tegen het vastleggen van vluchtige indrukken. Samen met jonge intellectuelen keerden zij zich ook tegen het kapitalisme en de toenemende industrialisering, één voor één trokken zij weg uit de stad en vestigden zich in het naburig dorp aan de Leie, Sint-Martens-Latem. In de nadagen van het symbolisme verdiepten de kunstenaars zich daar in de natuur en het landleven, op zoek naar oorspronkelijkheid en verdieping. Voor hun werk grepen zij naar stijlmiddelen uit het verleden, maar hun kunst was ook authentiek en verfrissend. Lees verder