Verrijkende “An Die Musik”, door Torleif Thedéen (cello) & Marianna Shirinyan (piano), op het label LAWO.

De cellist Torleif Thedéen en de pianiste Marianna Shirinyan presenteren op deze cd een programma met werken van Brahms, Robert & Clara Schumann, Schubert en Strauss. De Romances van Clara Schumann (op. 22), de eerste Vioolsonate van Robert Schumann (op. 105) en de Cellosonate van Richard Strauss (op. 6) vormen de kern van dit recital. Rond en tussen deze drie werken hebben Torleif Thedéen en Marianna Shirinyan ervoor gekozen, kleinere werken voor viool te verweven in arrangementen voor cello van Torleif Thedéen. Heel bijzonder. Deze cd verschijnt op 21 juni. Lees verder

Jeroen D’hoe, “Masters of pop, 10 iconische muziekalbums die de wereld veranderden”, uitgeven door Lannoo Campus. Een meesterwerk!

Aan de hand van 10 iconische albums schetst Jeroen D’hoe in zijn “Masters of Pop”, de geschiedenis en ontwikkeling van de belangrijkste popstromingen, musical, blues, rock-‘n-roll, rock, folk, country, world/global, soul, EDM en R&B/hiphop, van 1865 tot nu. Deze albums belichten 10 sleutelmomenten in de popgeschiedenis: vernieuwingen die artiesten teweegbrachten, de invloeden op latere generaties en de maatschappelijke impact. Zo wordt duidelijk dat elk genre binnen de popmuziek het resultaat was van een lange evolutie.

Lees verder

Frantz Fanon “De verworpenen van de aarde”, uitgegeven door Ten Have.

De Frans-Martinikaanse psychiater, schrijver en Pan-Afrikaanse filosoof, Frantz Fanon (1925-1961) was een vrijheidsstrijder en een revolutionair, wiens werk grote invloed had op het postkoloniaal denken. In zijn bekendste werk, “Les Damnés de la Terre” (“De verworpenen der aarde”) uit 1961, bood hij inzicht in gekoloniseerde volkeren. Geschreven midden in de Algerijnse oorlog, aanvankelijk verboden in Frankrijk, voorzien van een voorwoord van Jean-Paul Sartre, was het een referentie voor de antikoloniale bevrijdings- en zelfbeschikkingsbewegingen.

Lees verder

Sander Bax, “Schrijversmythen, Literatuur en schrijverschap tussen 1880 en 2020”, een indrukwekkende uitgave van Prometheus.

Literaire schrijvers beïnvloedden in de 20ste eeuw de publieke opinie, veroorzaakten oproer en putten daarbij uit hun persoonlijke levens. Veel schrijvers ontwikkelden zich tot publieke figuren die regelmatig te vinden waren in de media en daardoor een grote maatschappelijke impact hadden. U leest er alles over in deze indrukwekkende studie van Sander Bax.

Lees verder

Femke Deen, Ineke Huysman, “Moeders des Vaderlands, de vrouwen die de Nederlanden vormden”, een verrijkende uitgave van Atlas Contact.

In veel geschiedenisboeken vind je alleen de namen van mannen. Dit boek brengt daar met 18 portretten van Nederlandse en Belgische vrouwen die Nederland vorm gaven, verandering in. 18 specialisten uit binnen- en buitenland schreven, gebaseerd op gedegen onderzoek, over 18 invloedrijke vrouwen uit de 12de – tot begin 19de eeuw.

Lees verder

“Maria Herz, Piano Concerto, Cello Concerto, Orchestral Works” door Oliver Triendl (piano) en Konstanze von Gutzeit (cello) en het Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin o.l.v. Christiane Silber, op het label Capriccio. Een ontdekking!

Maria Herz (1878-1950), geboren in Keulen als Maria Bing, werd in de jaren ’20, erkend als een dynamisch element van de toenmalige muziekscene. Theodor W. Adorno, raakte geïnteresseerd in haar werk en haar stijl, geworteld in de laatromantiek maar toch gericht op het modernisme via het expressionisme, de nieuwe zakelijkheid en de neobarok, maar tegelijkertijd, toch met een speels karakter.

Lees verder

“Cimarosa, l’Olimpiade”, door Les Talens Lyriques o.l.v. Christophe Rousset, op het label Château de Versailles Spectacles. Spectaculair!

Cimarosa was aan het einde van de 18e eeuw een van de belangrijkste componisten van Europa. De opera’s van Domenico Cimarosa waren opmerkelijk succesvol en werden herhaaldelijk opgevoerd in operahuizen in heel Europa. Succes in zijn geboortestad Napels leidde tot benoemingen aan het Hof en koninklijke opdrachten, Het was tijdens zijn meest productieve periode dat hij zijn Olimpiade produceerde, een grote opera seria omgevormd tot een weelderig belcantodrama.

Lees verder

“Gdańsk Organ Landscape Vol.2 – Thomas Augustine Arne – Organ Concertos (1751)” door Andrzej Szadejko en het Goldberg Baroque Ensemble, op het label MDG. Meesterlijk!

“Rule, Britannia” heeft Thomas Arne onsterfelijk gemaakt, maar zijn oeuvre is vandaag  nauwelijks bekend buiten zijn geboorteland Engeland. Dat verandert met de opname van 5 concerti uit 1751, die Andrzej Szadejko voor het eerst met het uitmuntend Goldberg Baroque Ensemble heeft opgenomen op het uitstekend Johann Friedrich Rohde-orgel in de Johanneskerk in Gdańsk. Het ensemble vult het imposant gotisch kerkinterieur met een overweldigende klank.

Lees verder