Bijna 74 jaar lang, vanaf het overlijden van J.S. Bach in 1750, was zijn Matthäus Passion vrijwel compleet vergeten. Een verjaardagscadeau voor de jonge Felix Mendelssohn in 1824, nl. een kopie van Bachs Matthäus Passion, zou de muziekgeschiedenis veranderen, toen hij vijf jaar later in Berlijn, het werk voor het eerst opnieuw uitvoerde… Deze dubbel cd is dan ook een indrukwekkende, authentieke, historische ontdekking! Lees verder
Categorie archieven: Aanbevolen CD’s
“Maurice Yvain, Albert Willemetz, Yes!”, door Les Frivolités Parisiennes, op het label Alpha. Heerlijk!
Terwijl Reynaldo Hahn en André Messager met een liefdevolle blik naar het verleden keken, componeerden Maurice Yvain, Henri Christiné en Raoul Moretti, de nieuwe Franse operette, wiens waanzinnige ritmes, zij het duidelijk met een Parijse inslag, in de richting van de eigentijdse jazz of swing keken. De geest van de Années folles combineerde elegantie en brutaliteit met verfijning. De operettes van Maurice Yvain waren in de jaren ’20, heel succesvol. De fantasie van de ‘swing’-muziek, de pakkende chansons in perfect geoliede ritmes, waren een rage in het Parijs van toen.
“The King’s Playlist”, door Ensemble Molière, op het label Linn.
In het Versailles van de Franse koningen was muziek overal aanwezig, vooral bij ceremoniële evenementen, en specifiek bij de koninklijke maaltijden. Tientallen jaren dineerde de vorst nl. in het openbaar met muziek. Lalande’s “Symphonies pour les Soupers du Roi” waren daar prachtige voorbeelden van. Het Ensemble Molière presenteert op deze cd een weelderige en gevarieerde selectie van Franse barokmuziek, die de Zonnekoning Louis XIV begeleidde in zijn dagelijks leven.
“Haendel, Poro, re delle Indie”, door Il Groviglio o.l.v. Marco Angioloni, op het label Château de Versailles Spectacles. Een magnifieke, verrijkende ontdekking!
Het Italiaans libretto van “Poro, re dell’Indie”, een opera seria in drie bedrijven, is een bewerking van “Alessandro nell’Indie” door Metastasio, gebaseerd op de ontmoeting van Alexander de Grote met Porus in 326 voor Christus. De opera verlegde weliswaar de nadruk van het verhaal van Alessandro naar de relatie tussen Poro en Cleofide. Het libretto was al in 1729, op muziek gezet door Leonardo Vinci en werd gedurende de 18de eeuw gebruikt als tekst voor wel meer dan zestig opera’s. De jonge tenor Marco Angioloni, die de rol van Alexander zingt, brengt deze opera met zijn Ensemble Il Groviglio en een schitterende cast opnieuw tot leven.
“Richard Strauss, Josephs Legende” door de Staatskapelle Halle o.l.v. Fabrice Bollon, op het label Naxos. Een (her) ontdekking!
Niet veel mensen associëren Richard Strauss met de balletwereld, en zijn Josephs Legende is dan ook een van zijn veel minder bekende tot onbekende orkestpartituren. De partituur van het ballet is ronduit fantastisch en vereist een enorm orkest, groter dan in welke opera van Strauss dan ook, wat het uitdagend maakt om het uit te voeren. Een gigantisch orkest inclusief drie klavieren, vier harpisten, twee tuba’s en een enorme slagwerksectie maakt de muziek niet alleen weelderig, ze is ook verbazingwekkend op de subtiele momenten en delicate passages, waarbij slechts vier solisten, nauwelijks twee minuten samen spelen. Het werk is ontzettend uitdagend en atypisch voor Strauss, ook al bevat het veel momenten die aan zijn typische stijl doen denken.
“Bach Triple” door Frank Theuns (traverso), Sophie Gent (viool), Bertrand Cuiller (klavecimbel) en Les Muffatti, op het label Ramée. Alweer schitterend!
Drie instrumenten, drie emblematische werken en drie uitstekende solisten! Met Sophie Gent op viool, Frank Theuns op traverso en Bertrand Cuiller op klavecimbel bieden Les Muffatti een frisse interpretatie van Bachs Tripelconcert, zijn Vijfde Brandenburgse Concert en de Orkestsuite in B mineur. Ze bieden een verscheidenheid aan orkestrale texturen, passend bij de meer solistische stijl in het Brandenburgse Concerto, en de afwisselende ripieno-tutti-bezetting in het Triple Concerto en de 2de Suite.
“Mozart, Complete Sonatas For Keyboard And Violin”, door Rachel Podger, viool en Gary Cooper, klavier, op het label Channel Classics. Hemels!
Channel Classics bracht de 8 cd’s met Mozarts complete Sonates voor klavier en viool nu uit in een box. Rachel Podger en Gary Cooper laten deze moeilijke muziek moeiteloos, geestig en elegant klinken op de allereerste opname van de complete sonates op historische instrumenten. De opname van vroege, midden- en late sonates geeft een evenwichtig overzicht van Mozarts muziek voor viool en klavier. Elke sonate valt op zichzelf op en onthult een momentopname van zijn ontwikkelende persoonlijkheid. Van de originele releases zei Gramophone Magazine dat “het onmogelijk is om de individualiteit, vitaliteit en toewijding van hun optredens te negeren”, terwijl BBC Music Magazine opmerkte dat dit “karakteristiek intelligente en inzichtelijke uitvoeringen” zijn.
“Fauré, Intégrale de la Musique de chambre” op het label Alpha. Subliem!
In deze 6 cd box ontdekt u alle sublieme kamermuziek, die Gabriel Fauré tussen 1875 en 1924 heeft gecomponeerd. Deze opnames bevatten enkele van de beste musici op de Franse en internationale scène, nl. de violist Daishin Kashimoto, de cellist François Salque, de altvioliste Lise Berthaud, de pianist Alexandre Tharaud, de fluitist Emmanuel Pahud, de klarinettist Paul Meyer en het Quatuor Ébène. Een uitzonderlijk project geïnitieerd door pianist Éric Le Sage, wiens opname in 2019, van Fauré’s dertien Nocturnes, het programma vervolledigt.
“Mendelssohn, Symphonies”, door het Tonhalle-Orchester Zürich o.l.v. Paavo Järvi, op het label Alpha. Top!
Deze sublieme box bevat Mendelssohns complete 5 grote symfonieën en fragmenten uit zijn deels gezongen toneelmuziek, “A Midsummer Night’s Dream”. Niet te missen!
“Pergolesi, Stabat Mater & Vivaldi, Nisi Dominus” door Maarten Engeltjes (contratenor), Shira Patchornik (sopraan) en Prjct Amsterdam, op het label Pentatone. Magnifiek!
Giovanni Battista Pergolesi (1710-1736), die wereldberoemd werd met zijn Stabat Mater, was een belangrijke vertegenwoordiger van de Napolitaanse School en speelde een leidende rol bij de ontwikkeling van de Italiaanse opera buffa. Hij studeerde eerst in zijn geboorteplaats Jesi in de Italiaanse provincie Ancona (regio Marche), bij Francesco Santini, voor hij in 1725 naar Napels trok, om daar aan het Poveri di Gesu Cristo conservatorium (foto), o.a. bij Gaetano Greco en bij de operacomponist, Francesco Feo te studeren. Pergolesi werkte daarna vooral aan de Napolitaanse hoven maar overleed op 26!-jarige leeftijd aan tuberculose.