Margriet van Eikema Hommes, “De hemel van Gerard de Lairesse. Een plafondschildering uit het Rampjaar 1672”, een prachtuitgave van Amsterdam University Press.

In 1672, toen de Republiek door vier buitenlandse legers tegelijk werd aangevallen, maakte Gerard de Lairesse (1640-1711) een monumentale driedelige plafondschildering voor een van de hoofdrolspelers in dit Rampjaar: de machtige Amsterdamse oud-burgemeester Andries de Graeff. In vier opeenvolgende fasen heeft De Lairesse betekenisvolle figuren en voorwerpen gewijzigd, verwijderd of toegevoegd. Uit materiaal technische analyse en historisch onderzoek blijkt dat schilder en opdrachtgever de iconografie samen aanpasten aan de actuele militaire en politieke ontwikkelingen. Niet alleen de cultuurhistorische achtergronden worden in dit prachtig geïllustreerde boek beschreven, maar ook Gerard de Lairesse’s schildertechniek en de nauwe relatie tussen ontwerp en architectuur van het vertrek.

Lees verder

Andrea Kieskamp (red.), Marion Anker, Edwin Maes en Tim Smeets, “Kunstbunkers en cultuurkaravanen De bescherming van cultureel erfgoed in de Tweede Wereldoorlog”, een uitgave van Walburgpers.

Marion Anker, Edwin Maes en Tim Smeets schreven het uniek verhaal over de bescherming van Nederlands cultureel erfgoed in oorlogstijd. Van 1 oktober 1939 tot 1 oktober 1946 coördineerde de Rijksinspectie Kunstbescherming onder leiding van Jan Kalf, nl. de bescherming van monumenten, musea, archieven en bibliotheken tegen oorlogsgevaar. Tienduizenden kunstschatten, historische objecten, boeken en archiefstukken werden geëvacueerd naar tijdelijke veilige onderkomens als scholen, kerken, binnenschepen en kastelen. Later gingen ze naar door het Rijk gebouwde bomvrije bergplaatsen.

Lees verder

Alasdair MacIntyre, “Na de deugd. Een studie naar de theorie van de ethiek”, een indrukwekkende uitgave van ten have.

Ontdek de kritiek op de moderne moraal, de zoektocht naar een samenhangend, ethisch kader en het pleidooi voor deugdethiek. In “Na de deugd” verkent Alasdair MacIntyre nl. de morele chaos waarin onze wereld zich volgens hem bevindt, waar mensen niet meer weten wat goed en slecht is. Hij wijt dit aan onze vervreemding van het ethisch begrip zoals Aristoteles dat ooit beschreef. MacIntyre’s baanbrekend boek markeert het begin van een heropleving van de deugdethiek en nodigt je uit om je eigen morele overtuigingen te heroverwegen voor een deugdzaam leven in onze complexe samenleving.

Lees verder

Annabelle Hirsch, “De geschiedenis van de vrouw in 100 voorwerpen”, een opvallende uitgave van Podium.

Wat zijn de objecten die het zijn van een vrouw definiëren? Welke voorwerpen beschrijven het leven als vrouw door de eeuwen heen? En wat zeggen ze over haar? Er zijn talloze manieren om een verhaal over vrouwen te vertellen, Annabelle Hirsch doet dat aan de hand van objecten. De intieme observaties van Hirsch over het leven van vrouwen aan de hand van 100 sprekende objecten, zorgen voor een leerzaam, maar ook grappig boek, dat een verrassend, nieuw licht werpt op de rol van vrouwen in de geschiedenis. Zeker lezen!

Lees verder

Wendy Holden, “De prinses”, uitgegeven door Ambo|Anthos.

Prinses Diana, eigenl. Diana Frances Spencer (1961-1997), was de beroemdste vrouw ter wereld en werd over de hele wereld gevierd vanwege haar presence en glamour. Maar voor ze uit de koninklijke koets bij St. Paul’s stapte, bracht ze negentien jaar door als de verlegen, onhandige Lady Diana Spencer. Bestsellerauteur Wendy Holden onderzocht het verbazingwekkend achtergrondverhaal en de jonge volwassenheid van deze ultieme koninklijke beroemdheid. “De prinses” is de laatste van haar drie romans over het Brits koningshuis. Eerder verschenen “De gouvernante” en “De hertogin”.

Lees verder

Jacob van Maerlant “Der Naturen Bloeme”, uit het Middelnederlands vertaald door Ingrid Biesheuvel, een prachtuitgave van Walburg.

Rond 1270, schreef de beroemde, Vlaamse dichter Jacob van Maerlant (ca. 1230/1235 – ca. 1288-1300), “Der Naturen Bloeme”, een vertaling-op-rijm van het “Liber de natura rerum” van de geleerde Thomas van Cantimpré. Maar, dankzij Maerlant kon iedereen, die geen Latijn kende, nu voortaan lezen over de mens, zoogdieren, vogels, vissen, insecten, bomen, planten, wondervolkeren, monsters, metalen en edelstenen. Maerlant voegde daarenboven details toe over de natuur in zijn omgeving en gaf wijze lessen, die de mens van de natuur kan leren. Ingrid Biesheuvel vertaalde de tekst in modern Nederlands, en schreef voor deze uitgave met veel miniaturen, een hoogst interessante inleiding over de literairhistorische achtergrond. Magistraal!

Lees verder

Atze van Wieren, “Waar bleef God bij Rilke?”, een heel bijzondere uitgave van Ijzer.

“Ze reiken eindeloos ver boven mij uit”, schreef Rilke over zijn Duineser Elegien, “het was een orkaan in de geest”. Atze Van Wieren vertaalde dit werk reeds in 2005. De pracht van de taal en de kracht van de metaforen grepen hem. Hier zong een dichter over een leven vol moeilijkheden tot aan de bevrijdende jubel, “Hiersein ist herrlich”. Lees nu zijn nieuw boekje over de elegieën, gerelateerd aan Spinoza en de…kwantummechanica! Is de materie goddelijk bezield?

Lees verder

Frank Tallis “Freud, Wenen en de ontdekking van de moderne geest”, een hoogst uitzonderlijke uitgave van Atlas contact.

Freud heeft een blijvende invloed op ons zelfbeeld. Maar, hoe werden hij en de psychoanalyse gevormd door het Wenen van rond 1900? Het nieuw boek van Frank Tallis draait om het leven van Freud en situeert het ontstaan van zijn revolutionaire ideeën tegen de achtergrond van Wenen aan het begin van de 20ste eeuw. Een kroniek van de Gouden Eeuw van Wenen en de invloed van Freud op de moderne wereld door een klinisch psycholoog, wiens mysterieromans de basis vormen van PBS’ Vienna Blood-serie.

Lees verder