“Antonio Vivaldi, Le Quattro Stagioni & Concerti d’il cimento dell’armonia e dell ‘inventione” door Alfia Bakieva en Les Musiciennes Du Concert Des Nations o.l.v. Jordi Savall, op het label Alia Vox. Magistraal!

Voor deze nieuwe, meer dan sublieme opname van Vivaldi’s Vier Jaargetijden dirigeert Jordi Savall een volledig vrouwelijk orkest, zoals Vivaldi zelf deed in het Ospedale della Pieta in Venetië. Een eerbetoon aan Antonio Vivaldi en de vrouwelijke muzikanten van het Ospedale della Pietà.

Lees verder

Claude Debussy, “Le Martyre de Saint-Sébastien”, door het SWR Sinfonieorchester Baden-Baden und Freiburg en Collegium Vocale Gent o.l.v. Sylvain Cambreling, op het label SWR Music. Magnifiek!

In 1910 schreef de Italiaanse dichter Gabriele D’Annunzio een toneelstuk over het martelaarschap van Sint-Sebastiaan. Hij schakelde Claude Debussy in als componist en de “Mystère en cinq mansions composé en ritme français” ging kort daarna in 1911, in première. De tekst combineerde en verweefde christelijke en heidense tradities, waarbij hij speelde met zowel de flair van de oudheid als met de fascinatie van het exotische.

Lees verder

“Ferdinand Ries, Symphonies Nos. 1 & 2”, door Tapiola Sinfonietta o.l.v. Janne Nisonen, op het label Ondine. Een revelatie!

Ferdinand Ries (1784-1838) is waarschijnlijk beter bekend om zijn associatie met Beethoven dan als componist. Toch componeerde hij zeven symfonieën, een vioolconcerto, acht pianoconcerti en zes andere werken voor piano en orkest, oratoria, kamermuziek en pianomuziek. Ontdek hier twee van zijn symfonieën.

Lees verder

Orazio Vecchi, “Le Veglie Di Siena” (1604), door La Compagnia del Madrigale o.l.v. Antonio Fava, op het label Glossa. Subliem!

Het ensemble, “La Compagnia del Madrigale”, bracht opnieuw een fantasierijke cd uit op Glossa, gebaseerd op een late compositie van Orazio Vecchi (1550-1605), nl. “Le veglie di Siena” uit 1604. Dit entertainment in twee delen, omvat als eerste een prettige nabootsing van de spreekwijze van Italianen en buitenlanders en een opgewekte madrigaalgroep. Deel twee is daarentegen ernstiger van toon, maar brengt een caleidoscoop van muziekstijlen en emotionele uitingen, die ‘humores’ of stemmingen vertegenwoordigen.

Lees verder

“Lodovico Viadana, Sacri concentus” door The Viadana Collective o.l.v. Maximilien Brisson, op het label Passacaille. Top!

De verzameling “Sacri Concentus” van Lodovico (Grossi) da Viadana (ca.1560-1627), gepubliceerd in 1614, was een monumentale bijdrage aan het repertoire van het motet met basso continuo. Het Viadana Collective presenteert deze vergeten motetten en onthult hun schoonheid door middel van tonaal diverse en rijk geornamenteerde interpretaties, die in het bijzonder profiteren van de prachtige akoestiek van de Basilica Palatina di Santa Barbara en het uitstekend 16de -eeuws Antegnati orgel.

Lees verder

“Florent Schmitt, La Tragédie de Salomé & Chant Elégiaque”, door het Frankfurt Radio Symphony Orchestra o.l.v. Alain Altinoglu, op het label Alpha. Meesterlijk!

Florent Schmitt (1870-1958), bekend van Psaume XLVII voor sopraan, gemengd koor, orgel en orkest, op. 38 en “La tragédie de Salomé”, op. 50, was een opvallend originele componist wiens invloeden even gevarieerd waren als zijn eigen rusteloze en fantasierijke muziek. Met deze cd laat Alain Altinoglu zijn meesterwerk ontdekken.

Lees verder

“Anton Bruckner, Messe Nr. 2 in e-Moll & Motetten & “Bruckners Welt” – Eine Werkeinführung von Markus Vanhoefer”, door het Chor des Bayerischen Rundfunks en het Münchner Rundfunkorchester o.l.v. Peter Dijkstra, op het label BR Klassik. Een prachtuitgave!

Het fenomenaal Chor des Bayerischen Rundfunks en het al even fenomenaal Münchner Rundfunkorchester onder leiding van Peter Dijkstra, presenteren op deze cd, Anton Bruckners Mis nr. 2 samen met vijf van zijn motetten. In “Bruckners Welt” biedt Markus Vanhoefer op een tweede cd, met talrijke muziekfragmenten , een inleiding tot deze werken en tot het leven en werk van deze geniale componist.

Lees verder

Heinrich Schütz, “Da Pacem” door Ricercar Consort o.l.v. Philippe Pierlot, op het label Mirare. Hemels!

Onder de titel, “Da pacem” brengt het Ricercar Consort religieuze koorwerken van Heinrich Schütz. Deze composities gaven uitdrukking aan de gebeden van het volk in de tijd van de gruwelijke Dertigjarige Oorlog. De concerti (Symphoniae sacrae), motetten en psalmzettingen, brachten hoop op een rechtvaardige en duurzame vrede over, op de mensen. Twee instrumentale stukken van Johann Hermann Schein maken het programma compleet.

Lees verder

“Handel, Dixit Dominus, Laudate Pueri, Nisi Dominus” door het RIAS Kammerchor en Akademie Für Alte Musik Berlin o.l.v. Justin Doyle op het label Harmonia Mundi. Alweer magistraal!

Het was in Rome, waar hij tussen 1707 en 1710 woonde, dat de jonge Händel deze drie oogverblindende werken componeerde. De Akademie für Alte Musik Berlin en het RIAS Kammerchor geven ons een uiterst levendige en kleurrijke lezing van deze stukken waarin de componist zijn talent tentoonspreidde: trouw aan de vormen uit het verleden, totale beheersing van het contrapunt en, toen al, een uniek gevoel voor verhalen vertellen.

Lees verder

Kris Lauwerys, “Van licht naar duisternis, drie vrouwen in Wenen (1900-1938)”, een bijzondere uitgave van Athenaeum.

Wenen maakte aan het begin van de twintigste eeuw een tijd door van een ongeëvenaarde bloei van kunst, wetenschap, muziek en psychologie. Dertig jaar later maakten Hitler en de zijnen op de meest barbaarse wijze een einde aan deze glansrijke periode. Dit is een boek over drie vrouwen die tussen 1900 en 1938, met succes een plaats veroverden in het cultureel leven van de magistrale Reichshaupt- und Residenzstadt, en die de glorie, tegenstrijdigheden en ondergang, van dichtbij meemaakten en mee vormgaven.

Lees verder