Sublieme “Johann Sebastian Bach, Keyboard Concertos” door Gile Bae, piano, en Archi di Santa Cecilia o.l.v. Luigi Piovano, cd + dvd op het label Arcana.

Onder de in totaal 13 concerti voor één, twee, drie en vier klavecimbels en orkest, componeerde Bach er zeven voor klavecimbel solo, strijkers en basso continuo (BWV 1052-1058). Met zijn vijfde Brandenburgs concert uit 1719, had Bach bv. het eerste klavecimbelconcerto in de muziekgeschiedenis gecomponeerd. In dit concerto bestaat de concertino nl. uit fluit (traverso), soloviool en obligaat klavecimbel (cembalo concertato), en het ripieno, uit viool, altviool en continuo. In dit bijzonder concerto is bv. een prominente solopartij met een uitgebreide virtuoze klavecimbel cadens voorzien, die gelegenheid gaf aan de solist om zijn technisch kunnen te tonen. Het klavecimbel ging in de eerste beweging van het concerto, voor de eerste keer van zijn traditionele continuo-rol, via een obligato rol naar een dominante en extraverte solo rol. Lees verder

Angela Lampe, “Kandinsky Pionier van de abstracte kunst”, een prachtuitgave van Wbooks.

De ontwikkeling van Wassily Kandinsky (1866-1944) verliep van figuratief, bijna impressionistisch werk, naar een organische, hybride vormentaal. Dit boek laat de artistieke weg van de Russisch-Franse kunstenaar zien. Hij was nl. een van de pioniers van de abstracte kunst, die de kunstwereld op zijn kop zette. Het boek verschijnt bij de tentoonstelling in H’ART Museum in Amsterdam. Het museum laat topstukken zien als Mit dem schwarzen Bogen (1912), Accord réciproque (1942) maar ook het levensgroot Salon (1922), de reconstructie van het Bauhauswerk, dat tijdens het bombardement op Berlijn verloren ging.

Lees verder

In Memoriam Folke, “Left Hand Legacy, Vol.2 Chamber Music Written for Paul Wittgenstein”, door Folke Nauta (piano linkerhand), Lars Wouters van den Oudenweijer (klarinet) en het Prisma String Trio, op het label Cobra. Meer dan ontroerend!

De ontroerende cd, “Left Hand Legacy Vol. 2”, is het nieuwste deel van het Wittgenstein Project, dat tot doel heeft de schatten van Wittgensteins bibliotheek naar het concertpodium te brengen. Veel te lang was de bibliotheek van Paul Wittgenstein nl. ontoegankelijk. Pas in 2001, dook er een stapel kamermuziek op, speciaal gecomponeerd voor de pianist, die aan Maurice Ravel de opdracht voor het geniaal Concerto voor de linkerhand gaf. De hier opgenomen kamermuziekwerken zijn vrijwel nooit meer gespeeld, sinds Wittgenstein ze in de jaren twintig en dertig zelf in première speelde! Lees verder

“Mozart, Piano Concertos 20 & 23”, door Il Gardellino en Olga Pashchenko op het label Alpha. Subliem!

Twee jaar na haar opname van Mozarts pianoconcerti KV 271 en KV 459, keert Olga Pashchenko terug naar het ensemble Il Gardellino voor de hemelse concerti KV 466 en KV 488. KV 466 is in D mineur, een toonsoort die Mozart vaak gebruikte om de woede van zijn vrouwelijke personages in zijn opera’s uit te beelden. KV 488 werd een jaar later, in 1786, gecomponeerd en staat in de heldere toonsoort A majeur, maar zonder de theatrale dynamiek van KV 466 te verliezen. Ze vertegenwoordigen een bijna dramatische, pre-romantische theatraliteit als voorlopers van twee van Mozarts grootste meesterwerken: zijn Requiem en Le nozze di Figaro. Olga Pashchenko bespeelt hier een replica van een Anton Walter-pianoforte (ca. 1792), gebouwd door Paul Mc Nulty. Lees verder

Mariëlle Hageman, “Iteko Het leven van Margaretha Jacoba de Neufville (1775-1856)”, een uitgave van Van Oorschot.

Historica en schrijfster Mariëlle Hageman reconstrueerde op sprankelende wijze een bewogen periode uit het leven van de schrijfster, Margaretha Jacoba de Neufville, die haar hele leven kreupel was. Ze ging op zoek naar hoe het verder ging met haar en biedt daarmee aan de hand van haar testament en dagboeken, een intieme inkijk in een 19de eeuws vrouwenleven. Lees verder

Peter-Paul de Baar, “Theo Thijssen (1879-1943) Schrijver, schoolmeester, socialist”, een verrijkende uitgave van Van Oorschot.

Deze uitgebreide biografie geeft niet alleen een beeld van Thijssen als mens en literator maar laat ook zien hoe actueel veel van zijn ideeën over onderwijs nog steeds zijn. Theo Thijssen (1879-1943) is vooral bekend als schrijver van “Kees de jongen” (1923). Dat nu honderdjarige boek is ‘eeuwig mooi’, net als het haar van Kees’ vriendinnetje Rosa Overbeek.

Lees verder

575! jaar Koninklijk Deens Orkest wordt gevierd met “Carl Nielsen, The Symphonies”, recordings 1965-2022″, door The Royal Danish Orchestra o.l.v. Thomas Søndergård, Alexander Vedernikov, Leonard Bernstein, Simon Rattle, Michael Boder, Paavo Berglund en Michael Schønwandt, een 4 cd box op het label Naxos.

Carl Nielsen (1865-1931), de belangrijkste Deense componist uit de overgang van de 19de– naar de 20ste eeuw, distantieerde zich sterk van de laatromantiek en oriënteerde zich steeds meer op de nieuwe stromingen in de Europese muziek, zonder ooit zijn zeer persoonlijke en eigenzinnige stijl op te geven. Zijn zes Symfonieën, die naarmate de cyclus vorderde, steeds avontuurlijker werden, waren in wezen tonale, emotionele werken, waarin lange melodielijnen werden afgewisseld met passages van een laaiende energie.

Lees verder

“Debussy, Images”, door Saskia Giorgini (piano), op het label Pentatone. Subliem!

Saskia Giorgini presenteert op haar nieuwe cd “Images”, enkele van de meest kleurrijke pianowerken van Claude Debussy. Beginnend met melodieuze vroege werken als Tarantelle styrienne en Deux arabesques, werkt Giorgini geleidelijk toe naar latere, ambitieuzere composities als Estampes en de twee boeken Images, waaraan de cd zijn naam ontleent.

Lees verder

“Haydn, Intégrale des Trios avec flûte” door Les Curiosités Esthétiques o.l.v. Jean Pierre Pinet, op het label En Phases.

Veel van de trio’s in deze box getuigden van de nieuwe interesse van de componist, die bekend stond als de absolute meester van het strijkkwartet, voor dit houten blaasinstrument. De trio’s werden ofwel oorspronkelijk voor traverso gecomponeerd, ofwel door Haydn zelf getranscribeerd.

Lees verder