Na zijn terecht geprezen bestseller, ‘De Bourgondiërs’, ondernam Bart Van Loo nu een nooit eerder ondernomen tijdreis. Speurend naar eeuwenoude ruïnes en kastelen, objecten en kunstwerken, reisroutes en slagvelden, slalomde hij van de Lage Landen naar Bourgondië.
Categorie archieven: Boeken
Loes Scholten, “Jheronimus Bosch en de Lieve-Vrouwe-broederschapskapel, De schildersfamilie Van Aken in ’s-Hertogenbosch”, uitgegeven door Walburg Pers.
Ontwerpen voor gebrandschilderde glasramen, een lichtkroon, borduurwerk en ander toegepast werk: laatmiddeleeuwse archiefdocumenten laten zien dat er in de werkplaats van Jheronimus Bosch (ca. 1450-1516) veel meer is vervaardigd dan alleen het befaamde oeuvre van tekeningen en schilderijen dat bewaard bleef. En dat is niet het enige dat we te weten komen over de Bossche kunstenaar-ambachtsman wanneer we de geschreven bronnen uit zijn eigen tijd analyseren.
Griet De Cuypere, Nils De Malsche, “De ontdekking van de geest, een geschiedenis van de psychiatrie”, alweer een fascinerende uitgave van Borgerhoff & Lamberigts.
Niets is zo moeilijk te vatten als de mens. We zijn er bijgevolg al eeuwen mee bezig. Er zijn intussen heel wat taboes rond ‘geestesziekte’ verdwenen, een prestatie waar we talloze artsen dankbaar voor mogen zijn. Maar, wie waren eigenlijk de eersten die zich bezighielden met de menselijke psyche? Sinds wanneer zien we ‘waanzin’ als een ziekte en niet meer als een straf van God?, en…wie bepaalt überhaupt wie ‘ziek’ is en wie ‘normaal’?
“Dirk Braeckman, Léon Spilliaert”, alweer een prachtuitgave van Hannibal Books
Hoewel het werk van de twee kunstenaars meer dan een halve eeuw uit elkaar liggen, zijn er talloze visuele en thematische gelijkenissen. Spilliaert creëerde melancholische composities van architecturale elementen, verstilde interieurs en benevelde zeezichten. Hier gaan Dirk Braeckman (1958) en Léon Spilliaert (1881-1946) de confrontatie en dialoog met elkaar aan. Een publicatie bij de tentoonstelling Dirk Braeckman – Léon Spilliaert: Nachtdieren in Kunstmuseum Den Haag.
Peter van Dael, “Van catacombe tot Sixtijnse Kapel, Geloof verbeeld in de vroegchristelijke tijd, middeleeuwen en renaissance”, een uitgave van Walburg Pers.
Dit bijzonder interessant boek behandelt naast het ‘hoe’ (stijlgeschiedenis), vooral het ‘wat’ (iconografie) van voorstellingen, vanaf de vroegchristelijke tijd tot en met de renaissance. Peter van Dael, onderzocht de bedoelingen van de opdrachtgever en de kunstenaars en beantwoordde de vragen hoe de beschouwer het kunstwerk zag en hoe kunst functioneerde in het leven van toen.
Johan De Smet, “Emile Claus, Prins van het Luminisme”, een tentoonstelling in Museum van Deinze en de Leiestreek en alweer een prachtboek van uitgeverij Hannibal Books.
“Emile Claus, Prins van het luminisme” herdenkt het honderdjarig overlijden van de belangrijkste Belgische impressionist Emile Claus (1849-1924), die als geen ander de unieke atmosfeer en het leven rond de Leie wist te vangen. Een indrukwekkend overzichtswerk van de belangrijkste Belgische impressionist
Violet Moller, “Het paleis van de sterrenwachter”, een magnifieke, magisch-wetenschappelijke uitgave van Meulenhoff.
Violet Moller, de bestsellerauteur van “De zeven steden”, neemt u dit keer mee naar zeven plekken die het toneel waren van de belangrijkste wetenschappelijke ontdekkingen van de 16de eeuw: Neurenberg, Leuven, Mortlake, Kassel, (H)ven, Praag en Atlantis. Een fascinerende reis langs zeven plekken in Noord-Europa, die het hart vormden van de sublieme ontwikkeling van de wetenschap in de 16de eeuw. Niet te missen!
Thomas Kempis, “De imitatie van Christus”, een monumentale uitgave van Kok Boekencentrum.
“De imitatie van Christus” van Thomas (a) Kempis eerder vertaald als “De navolging van Christus”, viert zijn 600steverjaardag met een nieuwe en verbeterde vertaling, direct uit het Latijn, in sprankelend Nederlands, met aandacht voor de stilistische en poëtische rijkdom van deze tijdloze klassieker. Het notenapparaat ontsluiert de duizenden verborgen citaten en biedt een ongezien inzicht in zowel de Bijbelse als niet-Bijbelse bronnen. In de inleidingen wordt alle relevante kennis over Thomas Kempis samengevat, en zijn bovendien veel nieuwe ontdekkingen bijeengebracht.
Joris Sleebus, “Kastelen in Laken, van ’t Groothof tot Belvédère, over 20 kastelen uit het ancien régime”, een verrijkende uitgave van Laca/Fluxenberg en de Geschied- en Heemkundige kring Laken.
Dit uitzonderlijk boek brengt voor het eerst grondig onderzoek en beeldmateriaal samen over niet minder dan twintig kastelen, buitenverblijven, kasteelhoeven en lusthoven, van de middeleeuwen tot 1789 in Laken, een plaats in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en de hoofdresidentie van het Belgisch vorstenpaar.
Elias Van Dyck, “Giacomo Puccini, Madama Butterfly”, uitgegeven door Leuven University Press. Zeker lezen!
In samenwerking met Opera Ballet Vlaanderen bracht Leuven University Press een nieuw, fijn boekje uit in de reeks Operatheek. “Madama Butterfly”, de zesde opera van Giacomo Puccini, was het werk van een componist op het toppunt van zijn kunnen. Puccini’s ongeëvenaarde lyriek en dramatische kracht stuwen de geisha Cio-Cio-San, die grenzeloos verliefd is op de Amerikaanse luitenant Pinkerton, naar een wanhopige daad van zelfopoffering.