“The Muses Restor’d” door Rachel Podger en Brecon Baroque, op het label Channel Classics.

Vergeleken met het repertoire van Italië en Duitsland is de Engelse instrumentale muziek uit de 17de -en vroege 18de eeuw grotendeels onbekend. Rachel Podger en Brecon Barok werpen licht op dit ondergewaardeerd tijdperk met “The Muses Restor’d”, een reis van boeiende, door viool geleide kamermuziek van het Jacobijnse tot het vroeg Georgische Engeland, variërend van de zachte intimiteit van de consort music tot de instrumentale virtuositeit van de evoluerende barokperiode.

Lees verder

“John Williams, Violin Concerto No. 1 Bernstein Serenade”, door James Ehnes en het St. Louis Symphony Orchestra o.l.v. Stéphane Denève, op het label Pentatone. Uniek!

De St. Louis Symphony en hun muziekdirecteur Stéphane Denève presenteren een prachtig programma met twee van de meest talentvolle Amerikaanse componisten uit de geschiedenis: Leonard Bernstein met zijn Serenade en John Williams met zijn Concerto voor viool en orkest, beide uitgevoerd door James Ehnes, een van de meest uitzonderlijke, Noord-Amerikaanse violisten.

Lees verder

Kathelijn Vervarcke, “De tekenaar van het verzet, het waargebeurde verhaal van een moedige leraar en zijn Joodse leerlingen”, een uitgave van Lannoo.

September 1945. De kuststad Oostende was onherkenbaar na vier jaren bezetting. Huizen waren verwoest door bombardementen, de kustlijn was bezaaid met verlaten bunkers en het akelig prikkeldraad op het strand herinnerde de inwoners aan de oorlogsjaren. “De tekenaar van het verzet” vertelt het aangrijpend verhaal van de Joodse gemeenschap in Oostende en hoe een flamboyante tekenleraar in de schaduw van de Atlantikwall, de positie van de strandobstakels codeerde en andere geheime boodschappen in wiskundeboeken verstopte om aan de Engelsen over te maken.

Lees verder

“Jules Massenet Werther”, door Tassis Christoyannis (Werther) en Véronique Gens (Charlotte), het Hungarian National Philharmonic Orchestra en het Children’s Choir of the Zoltán Kodály Hungarian Choir School o.l.v. György Vashegyi, op het label Bru Zane.

“Werther” vertelt het verhaal van de onmogelijke verbintenis van de dichter Werther met Charlotte, een plichtsgetrouwe vrouw die al aan een rijke zakenman was beloofd. Goethe’s drama wordt op grote schaal weerspiegeld in de muziek van Massenet door emotioneel brede vocale partijen.

Lees verder

“Mozart Symphonies 34-36”, door het Philharmonia Orchestra o.l.v. Michael Collins, op het label Bis. 

Hoewel Mozart ze in zijn vroege twintiger jaren componeerde, kunnen de drie symfonieën die hier worden gepresenteerd, stilistisch geenszins als vroege werken worden beschouwd. Deze symfonieën, gecomponeerd rond de tijd van zijn vertrek uit Salzburg naar Wenen, laten zien dat Mozart in staat was om aantrekkelijke, gevarieerde, orkestraal kleurrijke en karaktervolle muziek af te leveren die tegemoet kwam aan de meest uiteenlopende smaken van het publiek.

Lees verder

“Henselt & Bronsart, Piano Concertos”, door Paul Wee en het Swedish Chamber Orchestra o.l.v. Michael Collins, op het label BIS. Een revelatie!

Na drie solo-opnamen presenteert de virtuoze pianist Paul Wee alweer twee vergeten concerti uit de Romantiek met het Zweeds Kamerorkest onder leiding van Michael Collins. Op het programma staan het Pianoconcerto in fa-klein op. 16 van Adolf von Henselt (1814-1889), pianoleraar in Sint-Petersburg, en het Pianoconcerto in fis-klein op. 10 van Hans Bronsart von Schellendorff (1830-1913), die tot de kring van Liszt in Weimar behoorde.

Lees verder

“Rachel Baptist Ireland’s Black Syren”, door sopraan Rachel Redmond en het Irish Baroque Orchestra o.l.v. Peter Whelan, op het label Linn. Een grandioze ontdekking!

Als grote vertegenwoordiger van de muziek uit Ierland geven Peter Whelan en zijn Irish Barok Orchestra een zeldzaam inkijk in een fascinerende figuur uit de achttiende-eeuwse muziekscene in Dublin, nl. Rachel Baptist. Er is niet veel bekend over de ‘Celebrated Black Syren’, behalve dat ze een zwarte sopraan was van Afrikaanse afkomst, geboren in Ierland, dat ze regelmatig zong in Dublin, Londen, Liverpool en andere steden, en dat ze optrad naast de beroemde, Italiaanse castraat, Giusto Ferdinando Tenducci (Senesino). Op het programma staan werken die ze zou hebben gezongen tijdens het ‘Grand Concert of Vocal and Instrumental Musick’ in 1752, waaronder aria’s van Händel, Pasquali (enkele première-opnames) en Purcell, aangevuld met instrumentale stukken.

Lees verder

David Stuttard, “Alcibiades en de val van Athene”, een uitgave van Omniboek.

Alcibiades en de val van Athene’ van classicus David Stuttard is de historische biografie van de Griekse (anti-) held Alcibiades. Hij werd rond 450 v.Chr. geboren in Athene. Alcibiades, ooit een volgeling en goede vriend van Socrates, was onmetelijk rijk, aantrekkelijk, zeer charmant, een kundige generaal en een meedogenloze politicus. Maar, hij was tevens een beruchte serieverrader, die tijdens de Peloponnesische Oorlog overliep naar Sparta en vervolgens naar de Perzen. David Stuttard laat het oude Athene in al zijn glorie herleven als hij Alcibiades volgt van zijn kindertijd tot het hoogtepunt van zijn absolute macht, tegen een achtergrond van culturele pracht en internationale chaos.

Lees verder

Luit van der Tuuk, “Middeleeuwse geschiedenis van de Lage Landen, De Saksen”, een uitgave van Omniboek.

In ‘De Saksen’ gaat Luit van der Tuuk op zoek naar de Saksische collectieve identiteit. De term ‘de Saksen’ wordt door de geschiedenis heen vrijelijk gebruikt, maar wat – of beter gezegd: wie – we daartoe rekenen verschilt al sinds de oudheid. Niets blijkt zo kneedbaar als deze term in vroegmiddeleeuwse geschriften, die vaak gekleurd zijn door een politieke agenda. Wie waren deze Saksen? Hoe leefden ze? En wat maakte hen zo interessant voor grootheden als Karel de Grote?

Lees verder

Jacques R. Pauwels, “Hoe Parijs de revolutie maakte & de revolutie Parijs”, een uitgave van Epo.

De Franse Revolutie was van grote betekenis voor Frankrijk, maar ook daarbuiten. Maar, eigenlijk was de Franse Revolutie, de Parijse Revolutie. Ze begon met de bestorming van de Bastille door een ongedisciplineerde menigte sansculotten, bereikte haar hoogtepunt met de gruwelijke onthoofding van koning Louis XVI op de Place de la Concorde en beleefde haar “zwanenzang” toen diezelfde sansculotten, als soldaten van het leger van Napoleon, uit de hoofdstad weg marcheerden om de wereld in brand te zetten. Met talrijke illustraties, vertelt Jacques R. Pauwels over de gebeurtenissen van weleer… Dit boek is een compleet herziene editie van “Het Parijs van de sansculotten”.

Lees verder