Het verhaal van het Praags Symfonie Orkest is nauw verbonden met de geschiedenis van de Tsjechische hoofdstad, wat een indruk achterlaat op hun repertoire. Na hun succesvolle opname van Karel Husa’s Music for Prague 1968 (Supraphon, 2021) komen het orkest en de chef-dirigent met een nieuw album gewijd aan Praag. Dit keer concentreert het programma zich op het einde van de 19e eeuw, de periode waarin de Tsjechische natie ijverde voor haar taal, cultuur en identiteit binnen het Oostenrijks-Hongaars rijk.
“Bach, Six Partitas”, gespeeld op een Tangentenflügel uit 1790, door Martin Helmchen op het label Alpha. Historisch en authentiek.
Wat moet we u zich bij een partita voorstellen? “Partita” is de afkorting van “Forma Bipartita”, een eendelige maar tweeledige vorm (A-A’ of A-B). Tegen het einde van de eerste episode wordt van tonica naar dominant gemoduleerd, in de tweede episode wordt terug gemoduleerd naar de tonica. De tweede episode (B) is vaak een variatie van de eerste episode.
“Dutilleux, Tout Un Monde Lointain – Symphony No. 1 – Métaboles”, door Jean-Guihen Queyras (cello) en het Orchestre Philharmonique du Luxembourg o.l.v. Gustavo Gimeno, op het label Harmonia Mundi. Grandioos. Bravo!
Het symfonisch universum van Henri Dutilleux (1916-2013) is fascinerend. Mysterieus en poëtisch en altijd opmerkelijk expressief, verkende hij in zijn muziek de duizend en één kleuren van het orkest met een uniek meesterschap. Gustavo Gimeno en het Orkest van Luxemburg geven hier met het voortreffelijk cellospel van Jean-Guihen Queyras in “Tout un monde lointain”, een flamboyante lezing van drie meesterwerken uit de eerste creatieve periode van de componist.
“Timor Mortis – d’Argentil, Sermisy, Barra” door het Ensemble Gilles Binchois o.l.v. Dominique Vellard, op het label Evidence Classics. Subliem!
Op deze heel bijzondere cd met als titel de beginwoorden van “Timor mortis conturbat me” uit het Dodenofficie, staat naast werk van Claude de Sermisy (1490-1562) en Jehan Barra (periode 1510-1523), de “Missa pro defunctis” van Charles d’Argentil (1500-1556) centraal. Dit Requiem werd hier voor het eerst opgenomen en is een van de slechts twaalf toonzettingen van de liturgie van de doden, gecomponeerd vóór 1550, die tot op vandaag bewaard zijn gebleven.
“Una Notte Onirica – Musica notturna nel Seicento”, door het Ensemble Agamemnon o.l.v. François Cardey, op het label Musica Ficta. Magisch!
“Una notte onirica” (“Een dromerige nacht”) is een betoverende muzikale reis, gewijd aan religieuze en profane passies van het 17de -eeuws Italië. Een sopraan en zes instrumentalisten zorgen voor een nachtelijke, intieme en soms verontrustende sfeer in motetten en sonates van o.a. Cazzati, Turini, Marini, Rossi en Cesti. De kwellingen van een jaloerse minnaar volgen op lichtgevende antifonen voor de maagd en symfonieën en klaagzangen concurreren in virtuositeit. “Una notte onirica” is de illustratie van een overvloedige en kleurrijke, Italiaanse nacht…
“É Il Violoncello Suonò”, door Hanna Salzenstein, op het label Mirare.
Op haar eerste solo cd volgt Hanna Salzenstein via het repertoire van Italiaanse musici, die door Europa reisden, de cello als solo-instrument in de 18de eeuw. Op het programma staat werk van Giulio Taglietti (1660-1702), Giulio Ruvo (1650-1716), Antonio Vivaldi (1678-1741), Giuseppe Maria Dall’Abaco (1710-1805), Giovanni Benedetto Platti (1697-1763), Giorgio Antoniotto (1681-1766) en Benedetto Marcello (1686-1739).
“Jean-Joseph Mouret, Musicien des Grâces” door Ensemble la Française, op het label Musica Ficta. Schitterend!
Mouret genoot een grote reputatie en verlichtte de vieringen van de hertogin van Maine met zijn Divertissements en musique voor hij in 1717, de officiële componist van de Italiaanse komedie werd en vervolgens artistiek directeur van het Concert Spirituel in 1728. Het Ensemble la Française nodigt u uit om de spontaniteit, lichtheid, gratie en de dramatische expressie van zijn muziek te ontdekken. Ontdek op deze cd 4 van zijn motetten, gecomponeerd voor het Concert Spirituel in 1730, een Concert de chambre en de eerste Suite “Airs à danser”.
“The American Album, Works by John Adams, Aaron Copland & Wynton Marsalis”, door Oxalys, op het label Passacaille. Heerlijk!
Het uitmuntend Belgisch kamermuziekensemble Oxalys wijdt deze cd aan drie Amerikaanse meesterwerken in de originele kamermuziekbezetting: van de grote Amerikaanse klassieker Aaron Copland met zijn ballet Appalachian Spring, over de mythische Shaker Loops, tot de minimal music icoon John Adams (hier in de originele, zelden gehoorde strijkseptetversie) tot de funky en groovy ‘Meeelaan’ van jazzidool, Wynton Marsalis. Drie verrukkelijke facetten van een bloeiende en inspirerende, onafhankelijke muziekcultuur.
“Paul Hindemith, Complete Works For Flute”, door Stathis Karapanos, Jörg Widmann, Stephan Schweigert, Céline Moinet, Marie-Pierre Langlamet, David Aaron Carpenter, Konzerthaus Berlin Chamber Orchestra, Schleswig-Holstein Festival Orchestra, o.l.v. Christoph Eschenbach & Sayako Kusaka, op het label Ondine. Een revelatie!
Naast solosonates voor altviool, viool, cello, contrabas, fluit, harp, sonates (met piano) voor viool, altviool, cello, contrabas, gitaar, klarinet, hobo, Engelse hoorn, fagot, fluit, saxofoon, hoorn, althoorn, trompet, trombone en tuba, trio’s voor allerlei bezettingen, 7 strijkkwartetten en andere losse werken voor strijkkwartet, en kwintetten, een septet en een octet voor uiteenlopende bezettingen, componeerde Paul Hindemith tussen 1922 en 1924, 7 “Kammermusiken” op. 24, op. 36 en op. 46, voor piano, cello, viool, altviool, viola d’amore en orgel met 10 tot 12 instrumenten, of een groot kamerorkest.
“Mirrors of Time, Tribute Reflections – Ancient music inspires Spanish composers of our time” door Diego Fernández Magdaleno (piano), Hespèrion XXI en La Capella Real de Catalunya o.l.v. Jordi Savall, op het label Alia Vox. Top!
Deze alweer magistrale nieuwe dubbel cd is een portret van Jordi Savall, waarop enkele van de beste Alia Vox-opnames staan, afgewisseld met stukken, geïnspireerd door deze opnames, geschreven door hedendaagse componisten en uitgevoerd op piano door Diego Fernandez Magdaleno.